دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۶۳۱
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
از رنج شبانه‌روزی برنج‌کاران تا سردر آوردن برنج خارجی در بازار

وقتی برنج هندی در مازندران «ری» می‌کند!/ حیدرپور: نمی‌توان دور مازندران دیوار کشید!

در حالی شاهد واردات بی‌رویه برنج خارجی در بزرگترین مرکز تولید برنج در کشور هستیم که رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با ادعایی گزاف از این باب سخن گفت که نمی‌توان دور مازندران را دیوار کشید!

هیچ کس منکر رنج و زحمات شبانه‌روزی برنج‌کاران نیست ولی با این وجود برخی خواسته یا ناخواسته با دست زدن به اقداماتی از جمله واردات تیشه بر ریشه تولید می‌زنند.
تمام امید برنج‌کاران با وجود تلاش شبانه‌روزی تنها به امید روزی است که محصولات خود را برداشت کرده و با قیمت خوبی به‌ فروش برساند تا بتواند از عهده معاش خود برآید ولی در زمان برداشت شاهد اتفاقاتی هستیم که نه تنها به سود آنان شده بلکه متضرر خواهند شد.
زمان برداشت برنج شاهد عرضه محصولات فراوانی در بازار هستیم که ممکن است قیمت آن در حدی نباشد تا برنج‌کار بتواند مزد زحمت و تلاش شبانه‌روزی خود را کسب کند به ناچار بخشی از محصول خود را آن هم به دلال می‌فروشد تا بتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند و باقی محصول را نگه می‌دارد تا در زمان مناسب به فروش برساند تا بتواند از عهده معاش یک‌ساله خود برآید.
در راستای حمایت از تولیدکنندگان مقرر شد واردات برنج تا پایان آبان ماه امسال ممنوع باشد و از آذر ماه آزاد شود؛ یعنی زمانی‌که قیمت برنج به حد مطلوب رسید و تولیدکننده قصد فروش دارد با واردات برنج در بازار تمام آرزوهای آنان نقش بر آب می‌شود.
از این نکته نگذریم که ورود برنج خارجی در مازندران حکایت دیگری دارد چرا که مازندران با وجود اینکه توان تولید و تأمین سایر محصولات سایر استان‌ها را دارد چرا باید برنج خارجی وارد شود؟ ورود برنج خارجی به بی‌اعتمادی تولیدکنندگان و کاهش انگیزه آنان برای تولید ختم خواهد شد.
*نمی‌توان دور مازندران را دیوار کشید
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: نمی‌توان دور مازندران را دیوار کشید چرا که دولت برنج خارجی را وارد نمی‌کند بلکه این تجار هستند که براساس مشتری این محصول را وارد می‌کنند.
دلاور حیدرپور بیان کرد: اگر برنج قاچاق است باید با آن برخورد شود و اگر رسمی وارد شده حتما مشتری دارد و شاید همه توان خرید برنج محلی نداشته باشد.
وی با اشاره به اینکه دولت در مازندران برنج خارجی توزیع نمی‌کند، اضافه کرد: این روند از گذشته بوده الان هم ادامه دارد و واردات ممنوع است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: براساس مقررات از آذر ماه واردات برنج آزاد است که اعلام شد ولی وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای اعلام کرده ضرورتی برای واردات برنج وجود ندارد و ممنوع است.
این مسؤول بیان کرد: با پیگیری‌های استاندار مازندران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاً ضرورتی برای واردات برنج وجود ندارد و باید جلوی آن گرفته شده و ثبت سفارش هم نمی‌شود و واردات تا اطلاع ثانوی ممنوع است.
*واردات برنج با حواله رانت و فساد است
استاندار مازندران نیز در یادواره شهدای سیمرغ در بخشی از سخنانش با بیان اینکه در حوزه واردات برنج دولت واردکننده نیست، اظهار کرد: اگر با حواله واردات برنج انجام شود رانت و فساد است و اگر نشان‌دار نباشد اتفاقی که اخیراً رخ داد را می‌بینیم.
محمد اسلامی ادامه داد: در مازندران دو راه داریم ابتدا شکایت و نامه نوشتن برای جلوگیری از واردات برنج و راه‌حل دوم تولید یک‌میلیون تن کسری برنج کشور در مازندران است.
وی با اشاره به اینکه قدرت اقتصادی ما مهم‌ترین عاملی است که باید با نقش مردم و حضور مردم آن را مقاوم‌سازی کنیم، افزود: سیستم‌های آموزشی و دانشگاه‌های ما تربیت نیروی انسانی داشتند اما تربیت نیروی انسانی باید برای شاخصه‌های اقتصادی می‌بود تا موجب رشد اقتصاد ما باشد.
استاندار مازندران بیان کرد: مردم با هزاران زحمت تأمین مالی کرده و فرزندان خود را به دانشگاه‌ها فرستادند و امروز در هر خانه‌ای تعدادی بیکار می‌بینیم.
اسلامی با اعلام اینکه ثروت اصلی برای نقش‌آفرینی در اقتصاد منابع انسانی هستند، تصریح کرد: در استان با توجه به همه شرایطی که وجود داشته می‌توانیم مسأله اشتغال را در درون خودمان حل کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه واردات برنج دولت واردکننده نیست، اگر با حواله واردات برنج انجام شود رانت و فساد است و اگر نشان‌دار نباشد اتفاقی که اخیراً رخ داد را می‌بینیم.
استاندار مازندران با اشاره به اینکه در مازندران دو راه داریم ابتدا شکایت و نامه نوشتن برای جلوگیری از واردات برنج و راه‌حل دوم تولید یک‌میلیون تن کسری برنج کشور در مازندران، اظهار کرد: ابتدا باید یک‌میلیون تن برنجی که کشور با کسری آن مواجه است را در مازندران تولید کنیم.
اسلامی افزود: بهره‌وری و نیروی کار اجازه بررسی اصلاح شیوه‌ها را می‌دهد تا به سهم خودمان بتوانیم خودکفا شویم.
وی با بیان اینکه باید راهی پیدا کنیم تا قیمت تمام‌شده را مدیریت کنیم، اضافه کرد: باید به سمت مکانیزه شدن پیش برویم تا قیمت تمام‌شده پایین باشد.
استاندار مازندران تصریح کرد: در ارتباط با توسعه ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم همچنین توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی ظرفیت‌هایی برای شکوفایی اقتصادی برای ما ایجاد می‌کند.
اسلامی با اعلام اینکه کشوری وابسته به نفت هستیم و اقتصاد ما اقتصادی تک بعدی است، اظهار کرد: نیازمند توجه ویژه کشور به سیمرغ و مازندران هستیم.
وی افزود: مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند، اگر بتوانیم به همه شئون این سیاست‌ها دست پیدا کنیم کشورمان به‌عنوان کشوری که اقتصادش مقاوم است از توطئه‌ها آسیب نخواهد دید.
استاندار مازندران بابیان اینکه تا الآن حدود 50 درصد راه را کشور رفته و وابستگی به نفت تا حدود 50 درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: می‌شود 50 درصد باقی‌مانده از وابستگی نفت را هم قطع کرد.
امیدواریم با اتخاذ سیاست‌های درست برای همیشه بحث واردات برنج خارجی پایان یابد و دیگر شاهد واردات محصولات خارجی در زمانی که امکان تولید و خودکفا شدن وجود دارد؛ نباشیم. /فارس

(دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶) ۰۹:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها