شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۵۸۴
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

قابلیت تجاری سازی200 گونه گیاه دارویی در خراسان شمالی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: هم اکنون بیش از 200 گونه گیاه دارویی شناسایی شده در این استان 28 هزار کیلومترمربعی قابلیت تجاری سازی دارند.

حسن وحید با بیان اینکه امسال گیاهان دارویی کتیرا، باریجه و زرشک با هدف تجاری سازی تولید می شوند اظهار کرد: این استان به لحاظ اقلیمی رویشگاه اصلی بسیاری از گونه های دارویی با ارزش است که توسعه کشت و افزایش تولید گیاهان دارویی یکی از پروژه های مهم برنامه اقتصاد مقاومتی سازمان جهاد کشاورزی است.
وی با بیان اینکه اغلب این محصولات برای فراوری به خارج از استان منتقل می شود گفت: همچنین وجود ظرفیت رویش گیاهان دارویی باید مورد توجه قرار گیرد و این ظرفیت می تواند استان را به قطب تولید گیاهان دارویی تبدیل کند زیرا که بسیاری از گیاهان دارویی ارزش اقتصادی بالایی دارند.
وحید افزود: یکی از تولید کنندگان گیاه دارویی باریجه سال گذشته موفق به صادرکردن این گیاه به آلمان شده است، این در حالی است که شرایط این چنینی با وجود ظرفیت های استان، برای سایر تولیدکنندگان ایجاد نمی شود.
امسال یک هزار و 285 هکتار از کشتزارهای استان زیر کشت گیاهان دارویی رفت که یک هزار و 920 تن محصول از این کشتزارها برداشت می شود.
هم اکنون سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشتزارهای این استان نسبت به سال گذشته 50 هکتار افزایش یافته است که گیاهان دارویی استان خراسان شمالی شامل زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز ،کدو تخم کاغذی، کتان و ... است.
زیره سبز عمده ترین گیاه دارویی کشت شده در استان است که شهرستان اسفراین با 910 هکتار بیشترین سطح زیر کشت را داراست.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است. /ایرنا


(شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶) ۱۰:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها