شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۵۷۷
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تراز تجاری محصولات کشاورزی، منفی‌تر از سال قبل/صادرات کاهش یافت

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به تراز تجاری منفی محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته، گفت: صادرات سیب و پسته کاهش و واردات کالاهای اساسی افزایش یافت.

کاوه زرگران با بیان اینکه بیش از ۱۵ درصد یعنی حدود ۵ میلیارد دلار از ارزش کل واردات کشور، به ۱۰ قلم از محصولات غذایی تعلق دارد، گفت: تراز تجاری محصولات کشاورزی و غذایی در ۸ ماهه نخست سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی تر شده است، به این معنا که این رقم در حالی در این دوره به منفی ۳ میلیارد و ۱۷۴ میلیون دلار رسیده است که در مدت مشابه سال قبل، منفی ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار بوده است.
دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران افزود: منفی شدن تراز نسبت به سال گذشته، عمدتا به دلیل افزایش واردات کالاهای اساسی نظیر برنج، روغن، گوشت قرمز، ذرت و کنجاله در کنار کاهش صاردات محصولاتی چون پسته بوده است.
وی با اشاره به سهم حدود ۱۳ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و غذایی از صادرات غیرنفتی کشور، تصریح کرد: میزان صادرات محصولات محصولات کشاورزی و غذایی با ۳.۵ درصد کاهش در ۸ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ۳ میلیون و ۶۷۱ هزار تن رسیده است که عمدتا در نتیجه کاهش صادرات محصولات خام کشاورزی چون سیب و پسته بوده است؛ در حالی که محصولات صنایع غذایی در این دوره افزایش داشته اند، به طوری که بیش از نیمی از ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشور به صنایع غذایی تعلق دارد.
زرگران در ادامه گفت: لبنیات با صادرات بیش از ۶۶۴ میلیون دلار و شیرینی و شکلات با صادرات حدود ۴۱۱ میلیون دلار، بیش از ۲۸ درصد از ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی در این دوره  را به خود اختصاص داده اند.
وی در ادامه عمده اقلام صادراتی کشاورزی و صنایع غذایی در این دوره را برشمرد و خاطرنشان کرد: پسته، شکلات، ماست، پنیر و کشک، خرما، زعفران، رب گوجه فرنگی، محصولات شیرینی و شکلات، بستنی و گوجه فرنگی به ترتیب بیشترین میزان صادرات را در میان محصولات کشاورزی و غذایی داشته اند؛ ضمن اینکه محصول پسته با وجود کاهش چشمگیر در صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل، همچنان در صدر محصولات صادراتی قرار دارد.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: صادرات این محصول در ۸ ماهه نخست امسال ۶۸ هزار و ۶۷۷ تن به ارزش حدود ۶۲۸ میلیون دلار بوده است؛ در حالی که در مدت مشابه سال قبل، بیش از ۸۸ هزار و ۲۷ تن به ارزش حدود ۷۹۵ میلیون دلار پسته از کشور صادر شده است که به معنای کاهش ۲۲ درصدی به لحاظ وزنی و ۲۰ درصدی به لحاظ ارزشی صادرات این محصول است.
زرگران افزایش صادرات محصولات خرما و زعفران را از نقاط مثبت صادرات این دوره دانست و گفت: صادرات محصول خرما با افزایش وزنی چشمگیر ۲۰ درصدی، از ۱۱۶ هزار و ۲۹۶ تن در هشت ماهه نخست سال ۹۵ به ۱۳۹ هزار و ۴۹۲ تن رسیده؛ ضمن اینکه صادرات محصول زعفران نیز با افزایش ۶ درصدی، از ۸۶ تن در ۸ ماهه نخست سال ۹۵ به ۹۲ تن در ۸ ماهه نخست سال جاری صعود کرده است.
دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، سهم واردات محصولات کشاورزی و غذایی از کل واردات در ۸ ماهه نخست امسال را قابل توجه دانست و گفت: در این دوره در مجموع، بیش از ۱۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و غذایی به ارزش ۷ میلیارد و ۲۷ میلیون دلار به کشور وارد شده است که سهم ۵۳ درصدی از وزن کل واردات و ۲۲ درصدی از ارزش کل واردات کشور داشته است؛ ضمن اینکه محصولات غذایی برنج، ذرت، سویا، شکر، موز، روغن دانه آفتابگردان، کنجاله، گوشت، جو و روغن پالم با وارداتی در حدود ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تنی به ارزش۴ میلیارد و ۸۹۵ میلیون دلار، ۴۸ درصد از وزن کل و بیش از ۱۵ درصد از ارزش کل واردات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده اند.
زرگران، رشد واردات این ۱۰ قلم کالایی را به کشور بسیار چمشگیر ارزیابی کرد و گفت: واردات این محصولات در ۸ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، به لحاظ وزنی ۲۳ درصد و به لحاظ ارزشی ۳۳ درصد رشد داشته است.
وی در ادامه توضیح داد: واردات ۵ قلم اصلی غذایی در این دوره بیش از ۱ میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل (سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵) افزایش داشته است؛ واردات محصول برنج با ۴۸۵ میلیون دلار (۹۲ درصد) افزایش به ۱ میلیارد و ۶ میلیون دلار، روغن آفتابگردان با ۲۰۸ میلیون دلار (۱۵۰ درصد)افزایش به ۳۴۷میلیون دلار، گوشت قرمز با ۱۴۰ میلیون دلار (۳۶ درصد) افزایش به ۳۹۰ میلیون دلار، شکر تصفیه نشده با ۱۲۹ میلیون دلار (۵۱ درصد) افزایش به ۳۸۰ میلیون دلارو جو با ۱۲۳ میلیون دلار (۷۴ درصد) افزایش به ۲۸۸ میلیون دلار رسیده است. /مهر

(شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶) ۰۹:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها