جمعه / ۱۷ آذر ۱۳۹۶ / ۲۳:۲۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۵۷۳
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

24 کانون فرسایش بادی در استان سمنان وجود دارد/ کشاورزی حفاظتی در استان سمنان اجرا می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در استان سمنان فرسایش بادی و آبی سبب تخریب خاک می‌شود گفت: در استان سمنان 24 کانون فرسایش بادی وجود دارد.

سید حسن میرعماد در همایش روز جهانی خاک اظهار داشت: خاک اساسی‌ترین عنصر حیات بشری است که باید برای حفظان کوشا بود.
وی به فرمایش مقام معظم رهبری درباره نقش و اهمیت خاک اشاره کرد و افزود: ایشان فرمودند «فرسایش خاک چیزی نیست که بشود به آسانی آن را جبران کرد، قضیه خاک از آب مهم‌تر است. ما مشکل آب هم داریم و این مشکل بزرگی است ولی برای تهیه آب راه‌های فراوانی وجود دارد ولی برای تهیه خاک حاصلخیز این راه‌ها دیگر وجود ندارد».
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به برخی از نقش‌های مهم خاک اشاره کرد و افزود: تأمین غذا، حفظ تنوع زیستی سیاره زمین، جلوگیری از سیلاب، پایه و اساس پوشش گیاهی برای کشت تنها برخی از کارکرد و نقش‌های خاک است.
میرعماد با بیان اینکه امروز خطرات فراوانی خاک حاصلخیز را تهدید می‌کند خاطرنشان کرد: فرسایش خاک، آلودگی و همچنین نشست برخی از تهدیدات زیست‌محیطی این عنصر حیاتی است.
کشاورزی حفاظتی اولویت سازمان جهاد کشاورزی در راستای حفظ خاک است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در سازمان جهاد کشاورزی استان اقدامات گوناگونی برای حفظ خاک حاصلخیز در حال انجام است افزود: کشاورزی حفاظتی اولویت این سازمان در راستای حفظ خاک است.
میرعماد کمبود مواد آلی و فقیر شدن خاک را از دیگر تهدیدات خاک عنوان کرد و افزود: خاک استان سمنان و مناطق خشک و نیمه خشک با کمبود منبع آلی مواجه هستند که باید با کشاورزی حفاظتی مانع تخریب خاک شد.
وی حفاظت از خاک را یکی از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: حفظ، احیاء و بهره‌برداری بهینه از منابع خاک کشاورزی بر اساس توسعه پایدار و حفظ و ارتقای حاصلخیزی خاک کشاورزی، کاهش آلودگی منابع آب برخی از این سیاست‌ها است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به دیگر سیاست‌ها و برنامه‌ها این سازمان درباره حفاظت از خاک اشاره کرد و گفت: کاهش و جلوگیری از شور شدن اراضی، جلوگیری از تغییر بی‌رویه کاربری اراضی، کنترل و پیشگیری از فرسایش با به کارگیری فناوری‌های نوین از دیگر این برنامه‌ها است.
نشست 10 سانتی‌متری دشت‌های استان سمنان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نشست زمین را یکی از علل از بین رفتن خاک عنوان کرد و گفت: سالانه به طور متوسط دشت‌های استان 10 سانتی‌متر نشست دارند.
میرعماد افزود: برداشت بی رویه از سفره‌های ب زیرزمینی سبب فروریختن خاک و نشست زمین می‌شود.
وی با بیان اینکه این نشست در برخی از دشت‌های استان سمنان قابل مشاهده است تصریح کرد: دشت میامی، گرمسار دامغان و همچنین مناطق جنوبی سمنان شاهد این نشست است که باید با اقدامات مناسب مانع از بین رفتن خاک شد. / روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان

(جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶) ۲۳:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها