چهارشنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۶ / ۱۷:۳۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۵۴۶
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
رئیس گروه طرح و برنامه آب و خاک کشور:

سالانه باید 500 هکتار از اراضی کشاورزی در برنامه ششم توسعه اصلاح شوند

رئیس گروه طرح و برنامه آب و خاک کشور گفت: در برنامه ششم توسعه رد پای قوی برای حفاظت از خاک داریم که دولت را مکلف کرده سالانه 500 هکتار از اراضی را اصلاح و بهبود پیدا کند.

سرور آذروند با بیان اینکه امیدواریم در عرصه صیانت از خاک با وحدت بتوانیم میراث دار شایسته‌ای برای آیندگان باشیم، اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم خاک را با سلامتی تحویل نسل آینده دهیم.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت خاک فرمودند «اهمیت خاک کمتر از آب نیست»، ادامه داد: درخواست معاون آب و خاک جهاد کشاورزی بوده که برای فرهنگسازی در زمینه حفاظت از خاک بزرگداشت «روز جهانی خاک» هرچه باشکوه‌تر برگزار شود.
رئیس گروه طرح و برنامه آب و خاک کشور با بیان اینکه قرار دادن عنوان معاونت آب و خاک به این معنی بوده که خاک هم جایگاه ویژه‌ای در کنار آب دارد، افزود: با وجود اینکه ردپایی از خاک در برنامه توسعه پنج ساله وجود داشت اما اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداد.
وی با تاکید بر اینکه همت وزارت جهاد کشاورزی بر این بوده که در برنامه ششم توسعه رد پای قوی‌تری از خاک داشته باشیم، بیان کرد: در برنامه ششم توسعه رد پای قوی برای حفاظت از خاک داریم که دولت را مکلف کرده سالانه 500 هکتار از اراضی را اصلاح و بهبود یابد.
آذروند افزود: امیدوارم با کمک شما بتوانیم گام‌های خوبی برای بهبود خاک کشور و حفاظت و صیانت از خاک و تحویل آن به نسل‌های آینده داشته باشیم.
معاون امور عمرانی استاندار همدان در ادامه با بیان اینکه اهمیت دادن به نعمت‌های خداوند یک اصل است، اظهار کرد: خاک پیش از اینکه در بخش کشاورزی و سرپناه انسان اهمیت داشته باشد، ساختمان و مکانیزیم آن در خداشناسی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.
محمودرضا عراقی با اشاره به اینکه خاک، سلامت انسان را تامین می‌کند، ادامه داد: در مقطعی به توسعه پایدار اعتقادی نداشتیم و باید به هر قیمتی توسعه پیدا می‌کردیم اما این دیدگاه اشتباه بود، باید طوری توسعه انجام شود که از ظرفیت‌های خدادادی به اندازه استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه هزاران سال طول کشیده تا خاک ایجاد شده است، ادامه داد: این منشا حیات انسان باید حفظ شود.
معاون امور عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه در صورت گرفتن پوشش گیاهی از خاک در واقع ثمره خاک را گرفته‌ایم، بیان کرد: اگر خاک آلوده شود سلامتی انسان با خطر روبرو می‌شود.
وی با بیان اینکه نوع دیگر مشکل ایجاد کردن برای خاک در تغییر کاربری‌ها زمین‌های مناسب کشاورزی است، افزود: زمین کشاورزی را نباید برای کاربری‌های دیگر اختصاص داد.
عراقی با تاکید بر اینکه قانون حفظ کاربری اراضی باید رعایت شود، افزود: خاک می‌تواند ذخایر استراتژیک ما را نگاه دارد. /فارس

(چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶) ۱۷:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها