چهارشنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۶ / ۱۷:۰۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۴۵۴۴
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس سرویس عمومی

رونمایی طرح فناورانه تولید نان سین بیوتیک در مشهد

تولید 'نان سین بیوتیک' با هدف ارتقاء ایمنی و سلامت غذایی توسط پژوهشکده علوم و صنایع غذایی طی مراسمی عصر چهارشنبه در مشهد رونمایی شد.

مجری طرح پژوهشی و فناورانه تولید نان 'سین بیوتیک' در این مراسم گفت: بر اساس نتایج حاصل از این طرح پژوهشی که به مدت دو سال در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی انجام شد مصرف این غذادارو در مقابله با سرطانهای دستگاه گوارش، بهبود دستگاه ایمنی بدن، تنظیم فعالیتهای گوارش و هضم اثرات سلامتی بخش بسیاری دارد.
دکتر مرضیه حسینی نژاد افزود: بخش نخست این طرح با همکاری شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه پنج کشور انجام شد و طی آن استفاده از اینولین که یک ترکیب 'پری بایوتیک 'با ارزش است به عنوان یکی از اجزای تقویت کننده آرد گندم چه به تنهایی و چه همراه با فیبر میوه و سبوس جو در نان به صورت فرموله شده مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: این بررسیها منجر به دستیابی به دانش فنی تولید نانهای تقویت شده با ویژگیهای عملگرا و در نتیجه بهبود ارزش تغذیه ای نان و ویژگیهایی مانند چشایی مورد نظر مصرف کننده شد.
عضو هیات علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در مورد خواص مصرف نان سین بیوتیک نیز گفت: فیبر پری بایوتیک یک محصول شناخته شده است که اوایل قرن 19 میلادی با استخراج از ریشه گیاهان دارویی استخراج به دست آمد. مصرف این ترکیب گیاهی که دارای ارزش غذایی بالایی است باعث بهبود دستگاه ایمنی بدن و تسهیل فعالیتهای دستگاه گوارش می شود.
وی افزود: این فیبر از نظر ساختار متعلق به خانواده کربوهیدراتهای فروکتان می باشد که از کالری کمی برخوردار بوده و جزو فیبرهای رژیمی و کم کالری به شمار می رود.
وی ابراز امیدواری کرد با همکاری شرکت غله و استقبال صاحبان صنایع این محصول در آینده نزدیک به سبد غذایی خانوار وارد شود.
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی هم در این مراسم گفت: تولید نان سین بیوتیک حاصل اجرای طرح پژوهشی 'بررسی اثر مکملهای اینولین و باکتریهای ریزپوشانی شده بر خواص حسی رئولوژیکی و ماندگاری نان سین بیوتیک' در این موسسه پژوهشی است.
دکتر قدیر رجب زاده افزود: با توجه به اهداف کلان کشور در زمینه ارتقاء ایمنی و سلامت محصولات غذایی از مدتی قبل در این حوزه برنامه ریزی و این طرح اجرایی شد.
وی ادامه داد: با توجه به ارزش غذایی بالای نان، تنوع، شرایط نگهداری مناسب برای مصرف کنندگان و هزینه های پایین تولید این محصول ازجمله مواد غذایی پرمصرف کشور است.
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: به دلیل افزایش تقاضا برای فرآورده های عملگرای طبیعی و سالم از سوی مصرف کنندگان، طی سالهای گذشته توسط محققان تلاشهای زیادی برای بهبود ارزش تغذیه ای و عملکردی نان با اصلاح ترکیبات مغذی آنها انجام شده است.
نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کدکس غذایی ایران افزود: یکی از روشهای مورد مطالعه در این زمینه استفاده از انواع فیبرهای رژیمی، ترکیبات پری بایوتیک و باکتریهای پروبیوتیک در نان و ارتقای ویژگیهای فراسودمند فرآورده های نهایی بوده است.
وی ادامه داد: در این راستا تولید نان فراسودمند سین بیوتیک و افزایش ارزش تغذیه آن با استفاده ازمکملهای غذایی فراسودمند و سایر ترکیباتی که با بهبود فلورمیکروبی دستگاه گوارش می توانند در سلامت انسان نقش ایفا کنند مورد توجه قرار گرفت.
نان پایه سبد غذایی ایرانیان است چنانکه بر اساس آمارها هر ایرانی سالانه 160 کیلوگرم نان مصرف می کند که این رقم شش برابر مصرف جهانی و تاثیر آن در سلامت دستگاه گوارش بارز است.
پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مستقر در مشهد به عنوان یکی از مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور(به ویژه در منطقه شمال شرق کشور) از سال 1385 با توجه به سوابق گذشته و مزیتهای منطقه ای به عنوان پژوهشکده مستقل ملی و دارای مصوبه قطعی از شورای گسترش آموزش عالی فصل نوینی از فعالیتهای خود را آغاز کرد.
سوابق فعالیتهای این پژوهشکده در مشهد به سال 1360 بر می گردد که در ابتدا با نام سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران مرکز خراسان فعالیت خود را شروع و در فاصله زمانی سالهای 1381 تا 1385 با تبدیل مراکز استانی سازمان به پارکهای علم و فناوری، با نام پژوهشکده تحقیقات توسعه فناوری فعالیت خود را ادامه داده است. /ایرنا

(چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶) ۱۷:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها