دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۰
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۴۴۸۳
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

ترویج دلالیسم در فروش محصولات کشاورزی گلستان/ رفتارها متناسب با شعار خودکفایی نیست

این روزها برای کشاورزان گلستانی فصل تلاش و کار محسوب می‌شود، هر چند شاید دل و دماغ چندانی برای کاشت محصولی به نام گندم نداشته باشند.

با وجود گذشت ماه‌ها از برداشت گندم، بسیاری از کشاورزان این دیار تا چندی پیش هزینه‌های کامل خود را از بابت فروش گندم طلبکار و هر روز امیدوار به  وعده‌های بی‌سرانجامی بوده‌اند که داده می‌شد.
این وعده‌ها از اواخر بهار و زمان کشت گندم آغاز شد و با وجود گذشت گذشت پنج ماه از زمان برداشت همچنان ادامه داشت و شاید هم ادامه دارد، هر چند مسوولان گلستانی مدعی هستند که همه هزینه‌ها را پرداخت کرده‌اند.
یک کشاورز گمیشانی با اشاره به عدم دریافت بخش عمده طلبش بابت فروش گندم مزارعش گفت: تنها هزینه 70 درصد فروش محصولم را دریافت کرده‌‌‌ام و هر بار که به مسوولان تماس می‌گیریم می‌گویند: پایان ماه ممکن است واریز شود.
حاجی‌دوردی کلته  اظهار کرد: حالا هم که نزدیک کاشت دوباره گندم است و واقعا اگر مجبور نبودم که گندم بکارم هرگز سراغش نمی‌رفتم.
وی ادامه داد: البته الان هم در این فکرم که دیگر گندم را به جهاد کشاورزی تحویل ندهم و به دلال‌ها بفروشم چرا که زودتر به پولم می‌رسم هرچند ممکن است در سرجمع متضرر شوم اما به شرایطی که اکنون برایمان پیش آمده می‌ارزد.
*پول بذر را نقد می‌گیرند و پول محصول را 5 ماه بعد می‌دهند/ سیاست دولت دلال‌پروری است
دوردی کله تصریح کرد: متاسفانه دولت در سال اخیر نشان داد که برایش هزینه‌کرد و شرایط کشاورزان مهم نیست و با این سیاست‌ نادرست گویا به دنبال دلال‌پروری است.         
وی ادامه داد: ما کشاورزیم و مطمئنا گدا نیستیم، کار و پیشه‌ ما کشاورزی است و برای به دست‌ آوردن نان حلال و تولید کشورمان تلاش می‌کنیم، اما مطمئن هستم که این گونه رفتار با کشاورزان اصلا درست نیست.
اکنون زمان دوباره کاشت گندم فرا رسیده و کشاورزان باید به دنبال تهیه‌ بذر گندمی باشند که برای تهیه آن باید حتما هزینه  را به شکل نقدی به جهاد کشاورزی تقدیم کنند وگرنه چیزی عایدشان نمی‌شود.
 البته همه محصولات تضمینی چنین حالتی دارند و باید به شکل نقدی محاسبه شوند و طبق قانونی نانوشته این موضوع که شما وقتی محصول خود را تحویل می‌دهید و پنج ماه دیگر هزینه آن را دریافت می‌کنید، ربطی ندارد.
حتی اکنون سویاکاران هم پس از برداشت محصول، مسیر ایستگاهی را انتخاب کرده‌اند که در آن دلالان حضور دارند تا محصولاتشان را به آن تحویل داده و پول نقد دریافت کنند، حال با بیان این مباحث تلخ، حرف زدن از خودکفایی بیشتر شبیه به یک شوخی است.
کشاورزی دیگر از روستاهای شهرستان گنبدکاووس در شرق گلستان با اشاره به عدم پرداخت بیمه محصول گندم سال زراعی 96-95 توسط دولت گفت: با گذشت ماه‌ها از برداشت گندم هنوز بیمه هیچ مبلغی بایت خسارت گندم به حساب کشاورزان واریز نکرده است.
*اکثر کشاورزان محصول سویای خود را به دلالان فروخته‌اند/ از خسارت بیمه خبری نیست
ایوب آرخی خاطرنشان کرد: داستان پول گندم هم بماند که همه به آن آگاه هستند و مثنوی هفتاد و یک من است.
وی یادآور شد: یک کشاورز تا محصولش به بار بنشیند روز و شب ندارد تازه علاوه بر این، باید خوش‌شانس باشد که به هر دلیلی در هنگام برداشت محصولی همچون گندم و جو، محصولش دچار حریق نشود که اگر چنین اتفاقی برایش روی دهد دیگر قابل جبران نیست و زندگیش سیاه خواهد شد. آرخی از همه مسوولان به ویژه مدیران بخش کشاورزی استان خواست تا مشکلات کشاورزان را به کشور انتقال دهند تا دیگر بیش از این شاهد بی‌توجهی به کشاورزان این بخش نباشیم.
وی تصریح کرد: تنها منبع درآمد ما کشاورزی است و اگر دولت با ما نامهربان باشد با این همه مشکلات چه باید کرد.          
کشاورزی دیگر از روستاهای توابع شهرستان بندرگز با اشاره به کم توجهی به کشاورزان استان اذعان کرد: این نوع سیاست فقط به دنبال ترویج دلالی‌گری و واسطه‌‌گری است و هیچ فایده‌ای برای کشاورزان زحمتکش تولید‌گر ندارد.
حسن امیری افزود: من همین امسال به واسطه این بدقولی دولت همه محصولات دانه‌های روغنی خود را با وجود ضرر به دلال‌ها سپردم چرا که خود تحویل گیرندگان با دلال‌ها بیشتر همراه هستند و از آنان حمایت می‌کنند.
وی تصریح کرد: وقتی محصولی بالای20 درصد افت می‌خورد دیگر چه سودی عاید کشاورز می‌شود و چگونه او می‌تواند رغبت به دوباره کاشتن محصول خود بگیرد.
امیری ادامه داد: اکثر کشاورزان منطقه به شالی‌کاری در منطقه فکر می‌کنند چرا که از همه محصولات به‌صرفه‌تر است و سود خوبی را عاید کشاورزان می‌کند.
وی یادآور شد: با همین سیاست غلط که اکنون مسوولان در پیش‌گرفته‌اند با وجود کمبود آب در منطقه، همه گلستان شالیزار خواهد شد و دیگر کسی به کاشت گندم و دیگر محصولات فکر نخواهد کرد.
*تمامی طلب گندم‌کاران گلستانی تسویه شد
مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: 25 درصد از طلب گندمکاران گلستانی از شهریور تاکنون باقی مانده بود که تسویه شد.
حمیدرضا علی محمدی افزود: دولت بیش از 1400 میلیارد تومان برای خرید محصول گندم کشاورزان گلستانی که فصل برداشت 96 محصول گندم خود را به مراکز تضمینی فروخته بودند پرداخت کرد.
وی گفت: کشاورزان استان در سال زراعی 96- 95 بیش از یک میلیون و 102 هزار تن گندم به مراکز خرید تضمینی این شرکت تحویل دادند.
گلستان پس از خوزستان دومین استان کشور در تولید گندم است. /فارس

(دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶) ۱۱:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها