دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۴۴۷۸
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
رئیس انجمن ملی زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران:

مرکز تحقیقات عسل در استان های عسل خیز کشور راه اندازی می‌شود

رئیس انجمن ملی زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران گفت: در تلاش هستیم تا مرکز تحقیقات عسل و زنبور عسل را در استان های عسل خیز کشور نظیر اردبیل، مازندران و اصفهان راه اندازی کنیم.

عبدالرضا بیگناه گفت: ما در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خانه ملت حضور یافتیم و به نمایندگی از زنبورداران کشور مشکلات و معایب این حوزه را مطرح کردیم تا به دنبال راهکار اساسی در حل این مشکلات باشیم.
وی خاطرنشان کرد: در این جلسه ما خواستار صدور گواهی استاندارد اجباری برای عسل و همچنین ارائه راهکارهایی برای به حداقل رساندن آلودگی های ملکه‌های ایرانی به انواع کنه‌ها و موضوع ازدیاد جمعیت زنبورهای عسل و تخم گذاری بیشتر با توجه جدی به حوزه شناسایی و پرورش ملکه های سالم با همکاری جهاد کشاورزی پرداختیم.
رئیس انجمن ملی زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران ضرورت تخصیص اعتبارات لازم به ویژه تسهیلات کمک بهره بانکی را در قالب تسهیلات سرمایه در گردش به زنبورداران و همچنین تولیدکنندگان و پرورش دهندگان ملکه زنبور عسل، ژل رویال، زهر زنبور و موم را خواستار شد.
بیگناه به تفکیک بخش زنبور عسل از اداره کل طیور و زنبور عسل و ارتقای آن را به اداره کل زنبور عسل کشور به همراه رسیدگی به وضعیت بیمه تامین اجتماعی زنبورداران اشاره کرد و گفت: ما خواستار تخصیص اعتبارات لازم برای اصلاح نژاد ملکه زنبور عسل و همچنین تامین اعتبار برای تولید ملکه در کشور با توجه به نیاز فعالان این عرصه هستیم.
وی همکاری رسانه ها در فرهنگسازی مصرف عسل و بالا بردن سرانه مصرف عسل بدون موم را در کنار حمایت از صنعت بسته بندی عسل و صنایع مرتبط در راستای صادرات مهم خواند و بیان کرد: با توجه به اینکه تولید و توزیع داروهای قاچاق و تقلبی در بازار فعالان عرصه زنبور عسل را تهدید می‌کند باید از تولید و توزیع این داروها جلوگیری شود تا بهداشت جامعه دچار مخاطره نشود.
رئیس انجمن ملی زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران ضرورت افزایش سرمایه صندوق حمایت از صنعت زنبورداری را یادآور شد و خاطرنشان کرد: از طرف دولت و به منظور ارائه خدمات بهتر به صنعت زنبورداری به ویژه به استان هایی که سرمایه لازم را در صندوق ندارند باید شرایط مطلوبی فراهم آید.
بیگناه ادامه داد: ما خواستار حذف زنبورداری در سامانه مربوط به سازمان دامپزشکی، حمل و نقل و پایانه های کشور به دلیل سیر پیچیده اداری که اسباب سردرگمی و اتلاف وقت را در زمان کوچ زنبورداران به وجود می آورد هستیم.
وی اهمیت نظارت دقیق و بیشتر بر نحوه توزیع عسل توسط دستگاه های اجرایی مسئول از جمله معاونت غذا و دارو، دامپزشکی و تعزیرانت حکومتی را یادآور شد و افزود: این نظارت ها سبب می شود تا در کنار حفظ سلامت مصرف کنندگان جلوگیری از عرضه عسل های نامرغوب و بی نام و نشان و فاقد علامات استاندارد و وزارت بهداشت و درمان را شاهد باشیم.
رئیس انجمن ملی زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 73 هزار نفر در عرصه زنبورداری در کشور فعالیت می کنند به طوری که ما با داشتن 669 هزار کندو سالانه بیش از 77 هزار تن عسل در کشور و روانه بازار مصرف می کنیم. /ایسنا


(دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶) ۱۱:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها