دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۱
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۴۴۷۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

با سامانه جامع گمرکی حتی یک کانتینر کالای قاچاق هم ترخیص نشده است

گمرک ایران اعلام کرد: کنترل هوشمند بیش از یک میلیون کانتینر ورودی در بخش واردات و ترانزیت به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در سالجاری انجام شده و حتی یک کانتینر کالای قاچاق هم از گمرکات ترخیص نشده است.

 با انجام کنترل ها و تقاطع گیری هوشمند اطلاعات، رصد 100 درصدی کالاهای ورودی از ابتدای امسال با سامانه های پیشرفته گمرک الکترونیک انجام شده و با ارتقای قابلیت ها و توانمندی های سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در صورت هر گونه مغایرت و تخلفی به صورت خودکار سامانه قفل می شود.
در هفت ماه نخست سال‌جاری تشریفات گمرکی 87 میلیون و 990 هزار تن کالا در گمرکات کشور همه به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شد که از این مقدار 19 میلیون و 932 هزار تن سهم واردات و 68 میلیون و 58 هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود.
گمرک ایران میانگین اظهارنامه های وارداتی، صادراتی و ترانزیتی در هر هفته را 26 هزار فقره اعلام و تاکید کرد: کنترل تمامی این اظهار نامه ها با کمک سامانه های هوشمند در گمرک کاملا الکترونیکی انجام می شود.
بر این اساس، به طور میانگین در طول هر هفته تعداد اظهارنامه های وارداتی در گمرکات 10 هزار فقره، صادراتی 8 هزار فقره و ترانزیتی نیز 8 هزار فقره است که همه این اظهارنامه ها به صورت الکترونیکی و هوشمند از سوی سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی کنترل می شود.
یکی از مهمترین ویژگی های سامانه های هوشمند گمرک، ثبت جزئی ترین اطلاعات اظهارنامه ها در هر مرحله از فرآیند تشریفات گمرکی در کارتابل های الکترونیکی و بایگانی دیجیتال اسناد است که این تجهیزات امکان کنترل فرآیند تشریفات گمرکی بعد و در حین تشریفات کالا را فراهم کرده و همه دستگاه های کنترلی و نظارتی درون سازمانی و برون سازمانی می توانند لحظه به لحظه فرآیندهای گمرکی را در هر شرایط زمانی و مکانی کنترل کنند.
همچنین ثبت هوشمند اطلاعات ترخیص کالا این امکان را در گمرک فراهم کرده است تا رسیدگی به تخلفات احتمالی پس از ترخیص به راحتی امکان پذیر شود که قبل از الکترونیکی شدن گمرک امکان رصد اطلاعات فرآیند تشریفات گمرکی کالاها به آسانی میسر نبوده و با وجود روش های دستی و کاغذی، کنترل های پس از ترخیص امکان پذیر نبوده است.
در ادامه تلاش ها و برنامه های گمرک ایران برای ارتقای کارکرد سامانه های الکترونیکی، از ابتدای سالجاری هوشمند سازی همه اطلاعات کالاهای وارداتی با هدف مبارزه با تخلفات، با موفقیت کلید خورد و با الکترونیکی شدن اطلاعات بارنامه ، فاکتور خرید، عدل بندی و منشا ارز، تطبیق اطلاعات کاملا هوشمند سازی شد و سامانه جامع گمرکی اکنون این قابلیت را پیدا کرده است که بطور کامل در زنجیره ورود اطلاعات ترخیص، داده ها را تطبیق و به صورت خودکار هرگونه تخلف احتمالی را شناسایی کند.
اکنون اطلاعات کالاهایی که به کشور وارد می شود، به صورت هوشمند با بارنامه الکترونیک، مانیفست الکترونیک، فاکتور الکترونیک، عدل بندی الکترونیک، اظهار الکترونیک، گواهی مبدا، قبض انبار الکترونیک و مجوزهای الکترونیکی سازمان های همکار گمرک تطبیق و در صورت هرگونه مغایرت سامانه جامع گمرکی به صورت خودکار از ادامه مراحل انجام تشریفات گمرکی جلوگیری می کند.
یکی از مزیت های مهم سامانه های الکترونیکی گمرک، ذخیره سازی اطلاعات همه کالاهای وارداتی و چگونگی اظهار و اسناد مرتبط با کالاها است که این اطلاعات از ابتدای راه اندازی سامانه جامع گمرکی در بانک اطلاعات این سامانه ذخیره سازی و در خدمت مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفته است.
گمرک ایران برای مبارزه با تخلفات احتمالی پس از بررسی پرونده هایی که جعل اسناد یا کم اظهاری و یا تخلفات تعرفه ای در گذشته اتفاق افتاده بود؛ قابلیت ها و توانمندی های سامانه جامع گمرکی را ارتقا داده و اطلاعات اظهاری صاحب کالا یا نماینده قانونی وی را با اطلاعات بارنامه، مانیفست، بیمه، ثبت سفارش، قبض انبار، مجوزهای سازمان های همکار، گواهی مبدا، فاکتور خرید، عدل بندی، نظر ارزیاب و کارشناس به صورت هوشمند و الکترونیکی در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی تطبیق می دهد و در صورت هرگونه مغایرت در هر مرحله، از روند تشریفات گمرکی به صورت خودکار قفل می شود.

گفتنی است مانیفست فهرست کل بار یا محموله شامل مشخصات تجاری کالا است. این مشخصات شامل شماره سند حمل، فرستنده، گیرنده،تعداد و نوع بسته ها، شرح و مقدارکالااست.
مانیفست در حکم اظهارنامه بارنیز می باشد و بسیاری از کشورها از این سند به عنوان اظهارنامه باراستفاده می شود. هرمحموله تجاری که از طریق مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وارد قلمرو گمرکی می شود، باید برای آن ، نسخه ای مانیفست ارائه شود، این سند دلالت برآن دارد که کالا از گمرک خانه دریک کشور بارگیری و حمل شده و در طول راه به آن چیزی اضافه یا از آن کسر نشده ، مگر این امر به موجب مانیفست نشان داده شده باشد.
در مانیفست مشخصات بارنامه های یک وسیله حمل بطور اختصار درج شده و لذا هرردیفی در این فهرست، مربوط به یک بارنامه خاص می باشد.
(دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶) ۱۰:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها