شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۴۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
رئیس سازمان تعاون روستایی:

مداخله در بازار زعفران جدی و ادامه دار است

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی زعفران را از محصولات دارای مزیت اقلیمی، ارزآور و در برنامه توسعه کشاورزی ذکر و بیان کرد: مداخله در بازار زعفران جدی و ادامه دار است و خرید توافقی آن تا پایان فصل برداشت ادامه می یابد.

حسین صفایی به تولید 83 درصد زعفران جهان در ایران اشاره و بیان کرد: کاشت و برداشت این محصول با اقلیم خشک و کم آب استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی که 80 درصد تولید زعفران ایران در آنها صورت می گیرد سازگاری بسیار دارد. 90 هزار هکتار از مجموع 105 هکتار سطح زیر کشت زعفران ایران متعلق به همین دو استان است.
وی به صادرات سالانه 200 تن زعفران ایران به بازارهای جهان اشاره و بیان کرد: نرخ زعفران به حداقل میزان خود طی امسال رسیده و حدود 30 تن محصول در دست کشاورزان و در انبارها است. بر این مبنا با شروع فصل برداشت و به منظور جلوگیری از افت بیشتر قیمت محصول با هدف حمایت از کشاورزان خرید توافقی در دو استان اصلی تولید زعفران آغاز شد.
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: طی دو هفته گذشته از شروع طرح خرید توافی زعفران با ورود تعاون روستایی در بازار قیمتها تا حدی تعدیل شد و بطور متوسط نرخ هر کیلوگرم زعفران پنج میلیون ریال افزایش قیمت داشت. نرخ تعیین شده برای خرید توافقی 10 درصد بالاتر از نرخ روز زعفران در استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی است.
وی ادامه داد: زعفران تحویلی از کشاورزان در آزمایشگاهها به صورت دقیق بررسی و بعد از قطعی شدن نتیجه آن صورت حساب کشاورز صادر و 40 درصد قیمت محصول پرداخت می شود. 60 درصد دیگر مبلغ نیز طی سه ماه به کشاورزان پرداخت می شود اما طی 10 روز نخست با هدف تشویق زعفرانکاران 30 درصد دیگر از وجه محصول خریداری شده به آنان پرداخت می شود.
صفایی گفت: طی این مدت 400 محموله زعفران در خراسان رضوی و خراسان جنوبی تحویل گرفته و از کل آنها فقط شش مورد به دلیل وجود برخی ناخالصیها همچون پرز و خاشاک برگردانده شده است.
وی افزود: امروز بخشی از زعفران ایران به بازارهای واسط همچون امارات، هند و افغانستان می رود. این وضعیت برای زعفران ایران قابل قبول نیست و باید شرایط اصلاح و بازارهای واسط حذف شوند. در این راستا هر میزان زعفرانی که تعاون روستایی خریداری کند صرف صادرات و در بورس عرضه می شود.
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی بر بی رقیب بودن ایران در بازار زعفران تاکید و بیان کرد: باید بازار خود را با ارتقا سطح تولید، بهبود کیفیت و بازاریابی سامان دهیم زیرا مسائل موجود در این حوزه مربوط به عملکرد نامطلوب خود ما است. /ایرنا

(شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶) ۰۹:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها