شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۴۲۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
وضعیت کیفیت کودهای شیمیایی توزیعی در کشور؛

کمک سازمان تعزیرات حکومتی برای افزایش کیفیت کودهای شیمیایی در کشور/ تطابق کیفیت کودهای مصرفی با استانداردهای بین‌المللی/ احتمال مشکل‌دار بودن ۳ درصد کودهای تولیدشده توسط بخش خصوصی

در حالی که ستاد سازماندهی کود تمامی موازین مربوط به تولید کود کیفیت را مدنظر دارد، برخی مصرف‌کنندگان از بی‌کیفیتی کودهای شیمیایی خبر می‌دهند.

تولید گندم در کشور یکی از سیاست‌های برنامه‌ریزان است که خودکفایی و پایداری آن همواره در دستور کار بوده و هست؛ به‌گونه‌ای که امسال پیش‌بینی شده است شش میلیون هکتار از اراضی کشور به زیر کشت برود و بر اساس گزارش‌های رسیده، تعداد زیادی از مناطق بذرهای گندم را به زیر خاک کرده‌اند و حتی در استان زلزله‌زده کرمانشاه نیز در مناطق عمده کشت گندم، همچون سرپل ذهاب و قصرشیرین، این محصول کشت شده، اما رسیدگی و مرحله داشت مسئله‌ای است که شاید به‌دلیل مشکلات موجود در منطقه فوق، به تعویق بیفتد و به گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، در حال حاضر مناطق مسکونی تخریب شده و کشاورزان به‌دلیل مشکلات روحی امکان رسیدگی به اراضی را ندارند؛ بنابراین مشکلی در پایداری این محصول استراتژیک وجود نخواهد داشت و تنها آلام این روستاییان است که باید تسهیل پیدا کند، اما دبیر اجرایی بنیاد ملی توانمندسازی گندم کشور وجود مشکلاتی همچون عدم پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تضمینی گندم را همچنان پابرجا می‌داند و می‌گوید: دولت قول داده بود که این مشکل تا شروع کشت پاییزه مرتفع شود، اما همچنان در برخی مناطق هنوز مابه‌التفاوت‌ها پرداخت نشده است.
علی خان‌محمدی کمبود بذر در زمان کشت در برخی مناطق را از دیگر مشکلات برشمرده و می‌افزاید: کشاورزان به‌دلیل کمبود بذر کیفی مجبور شدند بذور خودمصرفی خود را بوجاری کرده و مورد استفاده قرار دهند، در حالی که اگر بذر کیفی و رقم جدید در اختیار بهره‌برداران بود، شاید تولید کمی و کیفی این محصول استراتژیک افزایش می‌یافت.
وی بیان می‌کند: برای تولید محصول کیفی، تغذیه گیاه نقش بزرگی دارد و در این راستا شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با همکاری مؤسسه تحقیقات خاک و آب، برای پایش کودهای مصرفی بخش کشاورزی برنامه‌های خاصی را در دستور کار دارند، اما همچنان کمبود کود در برخی مناطق باعث آن شده که کشاورزان از کودهای آزاد برای مزارع خود استفاده کنند که این امر پایداری و تولید کیفی را به خطر می‌اندازد.
دبیر اجرایی بنیاد ملی توانمندسازی گندم کشور ادامه می‌دهد: برخی کشاورزان به‌دلیل نداشتن نقدینگی نمی‌توانند از کودهای کیفی استفاده کنند که این امر ممکن است محصول را دچار خدشه کند.
خان‌محمدی عنوان می‌کند: سه کود ازت، فسفر و پتاس در سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار دارد، اما کودهای ماکروی دیگری برای تغذیه گندم ضروری است که این کودها باید از طریق شرکت‌های دیگر تأمین شود؛ بنابراین لازم است مسئولان شرکت خدمات حمایتی در این راستا کمک کنند و نظارت بیشتری بر کودهایی که به‌صورت آزاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، داشته باشند.
وی یادآور می‌شود: مسئولان مؤسسه تحقیقات خاک و آب باید از پتانسیل آزمایشگاه‌های بخش خصوصی برای تعیین کیفیت کود استفاده کنند تا بدین‌ترتیب مشکل آزمایش خاک مرتفع شود.
ثبت ۵۰ کود توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تاکنون
در مقابل، مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاهی درباره کیفیت کودهای مصرفی اظهار می‌کند: کودهای تولیدشده در کشور بدون ثبت کودی وارد عرصه نمی‌شود؛ به‌گونه‌ای که تمامی محصولات تولیدشده داخلی و آنچه که از خارج وارد می‌شود، ابتدا در انبارهای پلمپ‌شده شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مورد آزمایش قرار گرفته و در صورت مثبت بودن جواب آزمایش‌ها، توزیع آن‌ها انجام می‌شود.
شمس‌الله ملازاده خاطرنشان می‌سازد: بیش از ۸۰ درصد کودهای مورد نیاز در بخش کشاورزی تولید شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تأمین می‌شود و تنها ۲۰ درصد کودها که توسط بخش خصوصی تولید و عرضه می‌شود که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، از این ۲۰ درصد، ممکن است حدود سه درصد مشکل کیفیت وجود داشته باشد.
وی تأکید می‌کند: نمی‌توان وجود مشکل احتمالی در سه درصد کودهای تولیدشده توسط بخش خصوصی را به بی‌کیفیتی کل کودهای مصرفی در کشور نسبت داد.
ملازاده اضافه می‌کند: ساماندهی بهبود تغذیه گیاهان توسط شورای راهبردی در حال پیگیری است و با جلسات مکرر ماهانه، تلاش می‌شود بتوانیم ارتقاء مناسبی در این بخش تا برنامه ششم توسعه داشته باشیم.
وی می‌گوید: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تاکنون ۵۰ کود را به ثبت رسانده است و سایر کودها نیز توسط شورای کود در حال بررسی هستند.
معاون فنی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بیان می‌کند: مؤسسه تحقیقات خاک و آب نیز علاوه بر آزمایشگاه‌های موجود خود، از ۱۵ آزمایشگاه بخش خصوصی نیز کمک گرفته تا تعیین کیفیت کودهای تولیدشده در کشور را مشخص کند.
ملازاده می‌افزاید: سازمان تعزیرات حکومتی برای پایش و تضمین کیفیت کودهای تولیدی و توزیعی در کشور به کمک معاونت تولیدات گیاهی آمده و با متخلفان برخورد جدی می‌کند.
وی عنوان می‌کند: دسترسی آسان کشاورزان به کود، کیفیت کودهای تولیدشده و کمک به تولیدکنندگان واقعی کودهای شیمیایی در کشور از سیاست‌های محوری وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود تا بتوانیم به هدف نهایی تولید محصول باکیفیت در کشور دست پیدا کنیم.
ملازاده یادآور می‌شود: تشکل‌ها و تعداد زیادی از شرکت‌های بخش خصوصی برای مسئله ساماندهی بهبود تغذیه گیاهی کمک می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه ششم توسعه بتوانیم این مسئله را به‌صورت کلی حل کنیم.
یکی از نهاده‌های تولید محصول کیفی با کمیت مناسب استفاده از مواد ریزمغذی همچون کودهای شیمیایی است که در برخی موارد به‌دلیل نامناسب بودن مواد مؤثره کودهای شیمیایی یا کیفی نبودن آن‌ها برخی کشاورزان مجبور می‌شوند چندین‌بار کوددهی انجام دهند که این مسئله نتیجه‌ای جز افزایش باقیمانده‌های شیمیایی در خاک و ماده غذایی نخواهد داشت، اما وزارت جهاد کشاورزی با همکاری دستگاه‌ها و سایر وزارتخانه‌ها همچون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برنامه‌های محوری خود کیفیت را مدنظر قرار داده‌اند و در این راستا با متخلفان و کسانی که سلامت محصولات غذایی مردم را به خطر می‌اندازند، برخورد جدی خواهد شد./ ایانا

(شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶) ۰۹:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها