شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۴۱۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم:

کشاورزی در قم مانع ایجاد ریزگرد شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم معتقد است کشاورزی در قم مانع از ایجاد ریزگرد در این استان شده است.

محمدرضا طلایی با اشاره به اینکه سنگ زیربنای توسعه، کشاورزی است اظهار کرد: هیچ کشوری بدون همراهی بخش کشاورزی توسعه نیافته است.  
وی افزود: در استان قم ۱۲ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی وجود دارد که به دلیل کلان شهر بودن و تک شهرستان بودن٬ کشاورزی چهار درصد اشتغال استان قم را به عهده گرفته است.  
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به شکننده بودن محیط زیست در استان قم، گفت: زندگی در حاشیه کویر به ما یاد داده که باید منابعی که داریم را حراست کنیم. اگر این منابع را از دست دهیم٬ جبران بسیار سخت خواهد بود.  
وی ادامه داد: در دهه ۵۰ حدود ۱۲ هزار هکتار باغ، شهر قم را پوشانده بود و قم هوای مطبوعی داشت اما امروز با تمام تلاش‌هایی که شهرداری انجام داده٬ فضای سبز اطراف قم بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار نیست و بهترین اراضی کشاورزی برای توسعه شهر هزینه شده است.  
طلایی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند به این دلیل که آب نداریم باید کشاورزی را تعطیل کنیم، گفت: برای اینکه بتوانیم شرایط اقلیمی را حراست کنیم باید مدیریت بخش کشاورزی را پایدار کنیم.  
تامین ۸۰ درصد علوفه از خارج از استان
وی افزود: اراضی کشاورزی ۱۰ درصد اراضی استان و ۴۶ درصد اراضی کشور است که ۰.۵۶ درصد از محصولات کشور را هم تولید می‌کند.  
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم اظهار کرد: این آمار نشان می‌دهد به نسبت زمینی که در اختیار داریم٬ تولیداتی بالاتر از میانگین کشور داریم که عمده تولیدات هم مربوط به دام بوده است چرا که دام و دامپروری با زندگی قمی‌ها عجین شده است.  
وی گفت: قم تنها استانی در کشور است که ۶۰ درصد دام پرواری دارد که این هم فرصت به شمار می‌رود و هم تهدید.  
طلایی اظهار کرد: بالای ۸۰ درصد علوفه دام از خارج از استان تامین می‌شود و این یعنی ما آب را به داخل استان قم می‌آوریم.  
قطع شدن روان‌آبها در قم
وی با اشاره به دیگر ظرفیت‌های بخش کشاورزی در قم ادامه داد: در زمینه طیور هم از دهه ۶۰ ظرفیت بالایی در استان قم ایجاد شد به نحوی که امروز رتبه پنجم طیور در کشور را داریم و ساختار صنعت طیور در قم در حال تغییر است.  
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه عده‌ای هر آنچه خواستند بر سر کشاورزی استان قم آوردند، گفت: ۵۰۰ میلیون متر مکعب روان‌آب در دهه ۶۰ وارد استان قم می‌شد و امروز به صفر رسیده است.  
طلایی اظهار کرد: زمینی که یک بار شخم بخورد حفظ خاک تنها با کشت محصولات است و اگر کشاورزی را رها کنیم وضعیت بدتری در زمینه تولید گرد وغبار در استان قم خواهیم داشت. /مهر

(شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶) ۰۹:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها