چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۴۰۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

خسارت ۵۰۰ میلیارد ریالی گرما به محصولات کشاورزی دزفول

مدیرجهادکشاورزی دزفول گفت: گرمای شدید بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت برای محصولات کشاورزی دزفول به ویژه در بخش مرکبات به بار آورد.

احمدزارعی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان دزفول اظهار کرد: گرمای شدید و تشعشعات آفتاب در فصل گرما خسارت شدیدی به بخش کشاورزی دزفول به ویژه باغ های مرکبات شهرستان وارد کرد.

وی با اشاره به تشکیل ستاد کمیته فنی متشکل از کارشناسان بخش های مختلف برای تحلیل های علمی و هواشناسی و برآورد خسارات دقیق گرما افزود: جمع بندی های اولیه نشان داده که گرمای امسال ۵۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی دزفول به ویژه بخش باغبانی و باغ های مرکبات و برخی محصولات از جمله ذرت خسارت وارد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول ادامه داد: گرمای شدید در دزفول خسارات بسیارزیادی به درخت های موجود در باغات نیز وارد کرده و بالغ بر۳۰ درصد کسری تولید در بخش کشاورزی به ویژه مرکبات وارد کرده است.

زارعی با بیان اینکه این گرما اجتناب ناپذیر بوده و کشاورز در این خسارت نقشی نداشته است، عنوان کرد: هر چند این خسارت تجربه خوبی بود که تولید کنندگان ما از این پس به سمت کشت ارقامی در این فصل گرما بروند که از مقاومت بیشتری برخوردار باشد. به عنوان مثال لیموترش و برخی انواع پرتقال و نارنگی در مقابل گرما مقاومت بیشتری دارند.

ساماندهی فروشگاه های عرضه سم

وی همچنین در خصوص بحث ساماندهی فروشگاه های بذر، کود و سم نیز گفت:۲۲۰ فروشگاه عرضه سم در دزفول وجود دارد که از زمان آغاز طرح ساماندهی تاکنون ۴۰ فروشگاه موفق به دریافت مجوز شده اند.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با بیان اینکه فروشگاه های سم باید مجوز از جهادکشاورزی و سازمان نظام صنفی داشته باشند، افزود: برای ۱۳۸ فروشگاه سم نیز پرونده تشکیل شده در حال طی کردن روال برای اخذ مجوز هستند.

زارعی همچنین بابیان اینکه از این تعداد ۷۶ فروشگاه نیز تاکنون برای اخذ مجوز اقدام نکرده اند، یادآور شد: تاکنون چند فروشگاه با همکاری تعزیرات و بازرسی و اماکن پلمب شده اند و این فروشگاه های عرضه سم نیز که تاکنون برای اخذ مجوز اقدام نکرده اند در صورت تداوم این رویه یا پلمب و یا از رده خارج خواهند شد.

وی خواستار اهتمام فروشندگان سم در سطح شهرستان در راستای اخذ مجوز و قانونی کردن روال کار شد.

حبیب آصفی فرماندار دزفول نیز با تاکید بر لزوم ورود شورای تامین برای برخورد با این متخلفان گفت: ظرف ماه آینده این فروشگاه ها که برای مجوز اقدام نکرده اند با برخورد قانونی مواجه خواهند شد.
(چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶) ۱۲:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها