چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۷
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۷۴۳۹۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

تعرفه صادرات لبنیات به عراق تغییر نخواهد کرد/ ضرورت واردات شیر خشک

دبیر انجمن صنایع لبنی گفت:مذاکرات اولیه با مسوولان عراق، بیانگر آن است که به مدت چهار سال، نرخ تعرفه صادرات لبنیات به عراق 40 درصد خواهد بود.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی ، با اشاره به آخرین وضعیت تعیین و تکلیف قیمت سه فرآورده لبنی اظهار کرد: سازمان حمایت پس از بررسی آنالیز قیمت تمام شده محصولات، هفته گذشته نرخ های جدید را به ستاد تنظیم بازار ابلاغ کرده که پس از تصویب نرخ های جدید اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اطلاعی از زمان اعلام نرخ سه فرآورده لبنی(شیر، ماست، پنیر) نداریم، افزود: با توجه به آنکه ستاد تنظیم بازار نتایج را به انجمن منعکس نکرده است از این رو منتظر ابلاغیه هستیم.

باکری در پاسخ به این سوال که کارخانه های لبنی خواستار افزایش قیمت محصولات لبنی هستند، بیان کرد: کارخانه های لبنی در پی افزایش مواد پتروشیمی،نرخ شیر خام،هزینه های انرژی، دستمزد و بسته بندی از سازمان حمایت، خواستار بررسی هزینه تمام شده تولید شدند که به زودی نتایج بررسی دفاتر شرکت های لبنی اعلام می شود.

دبیر انجمن صنایع لبنی در بخش دیگر سخنان خود از ورود موقت شیر خشک خبر داد و گفت: کارخانه های لبنی جهت صادرات و ذخایر استراتژیک خواستار واردات موقت شیر خشک هستند.

وی با اشاره به ضرورت ذخایر استراتژیک شیر خشک تصریح کرد: اکنون در انبارهای صنایع لبنی شیر خشک وجود ندارد در حالیکه در انبارهای دولتی و خصوصی حداقل باید 10 تا 15 هزارتن شیر خشک تحت عنوان ذخایر استراتژیک وجود داشته باشد تا در صورت کمبود کالا در بازار بتوان از این ذخایره بهره مند شد.

 امیدی به کاهش تعرفه صادرات لبنیات به عراق نیست

این مقام مسوول با بیان اینکه امیدی به کاهش تعرفه صادرات لبنیات به عراق نداریم، اظهار کرد: مذاکرات اولیه با مسوولان عراق بیانگر آن است که به مدت چهار سال نرخ تعرفه صادرات لبنیات به عراق 40 درصد خواهد بود.

باکری ادامه داد: براساس قوانین مصوب برنامه ششم توسعه، پیشنهاد صنایع لبنی به مسوولان ولتی پرداخت مابه التفاوت تعرفه جدید و قدیم صادرات لبنیات به عراق است تا شرکت های لبنی بتوانند به صادرات خود ادامه دهند.

به گفته وی، اکنون شرکت های صادرکننده محصولات لبنی صادرات خود را متوقف نکرده اند و همانند گذشته صادرات ادامه دارد.

دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه ارزش صادرات سالانه محصولات لبنی به عراق 600 میلیون دلار است، اذعان کرد: با توجه به میزان قابل توجه صادرات به عراق ، نباید اجازه دهیم افزایش تعرفه ای موجب شود که سایر رقبا در این بازار رخنه کنند.

باکری ادامه داد: ستاد اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه مکلف کرده که برای توسعه صادرات در چنین مواردی مشوق صادراتی در اختیار تجار قرار گیرد تا لطمه ای به صادرات وارد نشود.

دبیر انجمن صنایع لبنی با انتقاد از این امر که بخشی از مشوق صادراتی سال گذشته به صنایع پرداخت نشده است، یادآورشد: براساس تصویب مصوبه هیات وزیران در تیر ماه گذشته رقمی معادل 150 میلیارد تومان مشوق صادراتی برای کارخانه های لبنی در نظر گرفته شد که تا کنون تنها 44 میلیارد تومان آن پرداخت شد و مابقی به سبب کمبود نقدینگی، بلاتکلیف است.
(چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶) ۰۹:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها