چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۳۸۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

فعال سازی دیپلماسی برای صادرات مرکبات مازندران

رایزنی نمایندگان مازندران درمجلس شورای اسلامی با وزارت امور خارجه و دست اندرکاران حوزه کشاورزی برای فعال کردن دیپلماسی جهت صادرات مرکبات این استان به خارج از کشور کلید خورده است .

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی گفت که به همین منظور جشنواره مرکبات مازندران زمستان امسال با حضور دیپلمات های خارجی مستقر در تهران و دست اندرکاران حوزه کشاورزی و متولیان استانی باغداری در بابل برگزار می شود.
علی نجفی خوشرودی افزود : به منظور معرفی ظرفیت تولید و همچنین بررسی مسایل و مشکلات باغداران و تولید کنندگان مرکبات و زمینه های توسعه صادرات آن ، این جشنواره با حضور و مشارکت مسئولان و نمایندگان تشکل های ذیربط استانی و شهرستانی و در صورت امکان سفرا و دیپلمات های خارجی مقیم ایران برگزار خواهد شد.
مازندران با تولید سالانه دستکم 2 و نیم میلیون تن معادل 45 درصد مرکبات کشور ، جایگاه نخست را در این زمینه دارد.
جمهوری اسلامی ایران نیز با مجموع تولید حدود پنج میلیون تن ، هفتمین کشور تولید کننده مرکبات در جهان است .
نجفی گفت : شهرستان بابل به عنوان بزرگ ترین شهرستان استان مازندران و با پیشینه روشن تجار و اقتصادی که نام و عنوان ' بار فروش ' سمبل آن است ، با تولید حدود 500 هزار تن مرکبات ، قطب تولید مرکبات مازندران و سورتینگ داری استان است .
وی مشکلات موجود در تولید ، توزیع ، بازاریابی و فروش مرکبات از قبیل پائین بودن قیمت و بالا بودن هزینه های تولید، ضرورت حمایت بیشتر دولت از تولید کنندگان مرکبات را مورد تاکید قرار داد و این موضوع را در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین بهبود وضعیت اقتصاد کشاورزی شهر و روستا، موثر برشمرد.
نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی گفت : مهمانانی از سطح کشور همچون جشنواره هایی که برای سایر محصولات در استان های دیگر برگزار می شود ، در این جشنواره دعوت می شوند.
سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان افزود : تلاش برای ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی از طریق حمایت از بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری خارجی و حمایت دولت برای تسهیل صادرات مرکبات به کشورهای همسایه از برنامه های مهم این جشنواره خواهد بود.
وی در این راستا نقش وزارت امور خارجه و سفارت خانه های ایران در خارج از کشور بویژه در کشورهای همسایه را مهم ارزیابی کرد و گفت که وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی هم باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی در جهت تقویت دیپلماسی اقتصادی تلاش کنند.
نجفی توضیح داد : به عنوان نمونه کشور برزیل که با تولید سالانه 20 میلیون تن ، بزرگترین تولید کننده مرکبات در جهان است ، با بهره گیری از صنایع تبدیلی ، بیشتر محصول مرکبات را به کشورهای مختلف صادر می کند.
وجود بیش از 110 هزار هکتار باغ مرکبات در مازندران سبب شده است تا میزان تولید این محصول در کشور بیشتر از نیاز مصرف تازه خوری بوده و ضرورت صادرات آن را دو چندان کند .
حدود 70 درصد از مرکبات مازندران را انواع پرتقال تشکیل می دهد و تنها کمتر از 10 درصد آن کیوی و بقیه نارنگی است .
نبود صنایع تبدیلی مرکبات در استان ، فساد پذیری سریع محصول و نبود رویه مشخص برای صادرات بویژه مشوق های صادراتی سبب شده است تا بازار مرکبات استان از اواخر شهریور تا پایان پائیز به عرصه ای برای سودجوئی دلالان تبدیل شود.
هم اکنون هر کیلوگرم مرکبات مازندران بویژه پرتقال کمتر از 10 هزار ریال از باغداران خریداری و با چند برابر قیمت در بازارهای کشور عرضه می شود . /ایرنا


(چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶) ۰۹:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها