سه شنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۶ / ۱۶:۴۶
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۴۳۷۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای
گزارشی از همایش ملی

ضایعات نان ایران در سال 2 میلیون تن است/ نان سنتی 95 درصد مصرف کشور

کارشناس بهداشت محیط گفت: در سال 2 میلیون تن ضایعات نان داریم که باید این مقدار به حداقل خودش برسد، روزانه هر فرد حدود 350 گرم نان در روز مصرف می‌کند و ما در جهان مصرف نان بالایی داریم.

مهدی رفیعی در همایش ملی نان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین منابع تغذیه‌ای که افراد در روز تأمین می‌کنند نان است و باید اقدامات مناسبی انجام دهیم که منجر به مصرف بالای نان شود.
وی به ارائه آماری از مصرف نان در ایران پرداخت و تصریح کرد: 54 درصد جامعه شهری و 60 درصد جامعه روستایی منبع تأمین انرژی‌شان از نان است اما در سال 2 میلیون تن ضایعات نان داریم که باید این مقدار به حداقل خودش برسد، روزانه هر فرد حدود 350 گرم نان در روز مصرف می‌کند و ما در جهان مصرف نان بالایی داریم.
کارشناس بهداشت محیط با بیان این که باید استاندارهای نان را رعایت کنیم، خاطرنشان کرد: میزان نمک در نان نباید بیشتر از یک درصد باشد و باید از طریق کنترل مواد مصرفی نانوایی و نظارت بر فرایندهای تولید و نگه‌داری خمیر و نان رعایت شود.
وی با بیان این که یکی از مواردی که کمتر به آن پرداخته شده سلامت خود نانوایی است، عنوان کرد: مشکلات نانواها با افزایش سن آن‌ها بیشتر می‌شود، مسائل بهداشتی و عدم استعمال دخانیات در نانوایی‌ها باید رعایت شود و اگر ما قائل باشیم که کیفیت نان باید افزایش پیدا کند یکی از مسائل آن کشاورزی خوب در مزرعه است.
رفیعی در پایان گفت: گونه‌های گندم مناسب‌تر را باید در مزارع خود داشته باشیم، بیش از 3 هزار و 700 مورد نمونه‌برداری از خمیرها در همین سال انجام شد و اقدامات خوبی در اصفهان انجام شده اما هنوز با موارد استاندارد فاصله داریم چرا که روی گونی‌های آرد باید پارامترهای مهم آرد ثبت شود.
*نقش نانوایان در اقتصاد مقاومتی
 محمود معلمی نیز در این همایش اظهار کرد: در بعد استقلال اقتصادی کشور نانوایان نقش زیادی دارند، استقلال همین طوری به دست نمی‌آید و خودکفایی در اقتصاد مقاومتی نقش فراوانی دارد.
وی با اشاره به کلامی از رهبر انقلاب، بیان کرد: رهبری می‌فرمایند در اقتصاد مقاومتی همزبانی ایجاد شده است اما همدلی ایجاد نشده است، نمی‌شود انتظار استقبال از مردم را داشت اما کیفیت تغییری نکند و باید گفت در کیفیت گندم ما، رضایتمندی خوبی وجود ندارد.
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر این کیفیت خوب باشد و مورد رضایت مردم باشد در آن اقتصاد مقاومتی نقش داشته باشد، هویدا می‌گفت خوشبتانه تولید گندم به صفر رسیده است اما امروز بر عکس است و گاهی مجبور به واردات گندم می‌شویم، در جنگ عراق و آمریکا بحث بر سر نان در برابر نفت بود که بخشی از آن گندم به ازای نفت بود.
وی ادامه داد: گاهی انسان ملاحظه می‌کند که برخی مسؤولان بدشان نمی‌آید وارد کننده گندم باشیم، تحریم کاتسا یا مادر تحریم‌ها به معنای خود تحریمی است، یعنی نهادی که تحریم می‌شود اگر هر سازمانی به آن نهاد سرویس دهد آن سازمان نیز خودکار تحریم می‌شود.
معلمی در پایان گفت: رهبر انقاب فرمودند اقتصاد مقاومتی به قدری قوی است که پایه‌های آن با تکانه‌های تحریم نلرزد، اقتصاد مقاومتی درون‌زا و برون‌نگر است یعنی با استفاده از تجربه دیگران باید در درون تولید شود.
*آرد خوب نیازمند آسیاب خوب است
همچنین محمد زارعی در ادامه همایش ملی نان اظهار کرد: آرد سبوس‌دار گفتنش هزاران مشکل دارد پس بهتر است از واژه نان کامل استفاده کنیم و باید بدانیم هر نانی نان سبوس‌دار نیست.
وی ادامه داد: یک دانه گندم تا 85 درصد آرد سفید دارد 15 درصد سبوس است و بقیه آن جوانه گندم است، جوانه گندم فسادپذیری بالایی دارد که باید حتماً جدا شود، باید راهکارهای علمی و عملی تولید نان را بفهمیم تا سلامت جامعه را تأمین کنیم.
این فعال حوزه آرد تصریح کرد: فراموش نکنیم نیمی از سبوس غلاف چسبیده به آرد سفید و در مجاورت سبوس است و بهترین آسیاب‌هایی که در دنیا اختراع شده است به شدت توصیه می‌کند که 90 درصد استهلال آرد باید محقق شود و شدیداً توصیه داریم که جوانه از آرد جدا شود.
زارعی با بیان این که آرد کامل آردی است که سموم از آن گرفته شود، عنوان کرد: غلاف گندم باید از آرد گرفته شود و آسیاب‌های جدید نیاز است چرا که آسیاب‌های جدید سه مرحله بهینه دارد، از گندم سیاه دانه، علف هرز و ساقه شکسته جدا می‌شود که این مرحله مشروع سازی است. وی با بیان این که ما در آسیاب سعی می‌کنیم با تناژ بالا با دقت و اندازه گیری بالا آرد را شاخه به شاخه از سیستم خارج کنیم، تأکید کرد: در آسیاب‌های جدید وقتی طول فرایند را زیاد می‌کنیم می‌توانیم تا 95 درصد از گندم آرد بکشیم، غلاف سبوس به درد نانوایی نمی‌خورد و مملو از فلزات سنگین مزرعه است که ارزش غذایی هم ندارد.
این فعال حوزه آرد در پایان گفت: اگر دنبال خواص نان هستیم آرد سبوس‌دار را درست تولید و مصرف کنیم، آرد کامل خوب باید در کارخانه آرد تولید شود و تمام اجزا آن تحت کنترل باشد، ذرات سبوس مانند سوزن در آرد است اگر می‌خواهیم آرد خوب دست مردم دهیم باید آسیاب خوبی نیز انجام شود.
*95 درصد مصرف کشور نان سنتی است
قاسم زراعت در بخش دیگری از این همایش اظهار کرد: باید متوجه شویم مشکل نان کجاست، چرا نانوا و ملت باید جور کشاورز را بکشند؟ خوشحالیم که به خود کفایی گندم رسیدیم اما آیا روی کیفیت آن نیز کار شده است؟ بخشی از گندم درجه سه که باید خوراک دام شود به علت ندانم کاری به خورد ملت می‌دهیم.
وی با بیان این که متولی نان در کشور مشخص نیست، بیان کرد: گندمی که باید خوراک دام شود چرا باید جور آن را نانوا و مردم بکشند، نان ارزان می‌خواهیم به مردم بدهیم نتیجه آن نیز همین می‌شود، نانوا مرغ عزا و عروسی است.
رئیس اتحادیه نانوایان تهران تصریح کرد: گندم سم‌زده و کپک‌زده را آرد می‌کنند، از این آرد نان می‌کشیم و با آنزیم می‌خواهیم آن را غنی کنیم، آردی که دست شاطر را از بین می‌برد آیا معده مصرف کننده را از بین نمی‌برد؟ نانوا را ضعیف نگه داشته‌اند و این از لحاظ شرعی درست نیست.
وی با بیان این که با آرام بخش نمی‌توان جواب نان سنتی که 95 در صد نان کشور را تأمین می‌کند داد، تأکید کرد: با بخشنامه‌ها می‌خواهند بگویند نان سنتی خوب نیست، چه تجربه‌ای به نانوا داده شد جز این که دور نانوا را حصار کشیدند.
زراعت کار در پایان گفت: اگر با واقعیت حرکت کنیم 5 درصد نان صنعتی را نیز می‌توانیم بگیریم، در همه زمان‌ها نانواها در کنار مردم و نظام بوده‌اند، مأمور نظارتی که حقوق او را کارخانه‌دار می‌دهد یعنی هیچ نظارتی روی تولید آرد نیست. /فارس

(سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶) ۱۶:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها