سه شنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۵۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۴۳۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:

فعلاً خبری از شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان نیست

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: ستاد آنفلوانزای پرندگان برای رصد آخرین گزارش‌ها در کشور به طور هفتگی در این سازمان و ۲ هفته یکبار در سطح وزارتخانه برگزار می‌شود و فعلاً گزارشی از شیوه آنفلوانزای حاد پرندگان نیست.

علیرضا رفیعی‌پور در مورد آخرین وضعیت شیوع آنفلوانزای پرندگان در کشور خاطرنشان کرد: ستاد آنفلوانزای پرندگان برای رصد آخرین گزارش‌های موجود در کشور هفتگی است که این ستاد دو هفته یکبار در سطح وزارتخانه برگزار می‌شود.
وی تصریح کرد: طی چند روز گذشته با توجه به فصل پائیز و احتمال شیوع این بیماری در بین طیور، تصمیمات خوبی برای پیشگیری و کنترل موارد احتمالی گرفته شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه اکنون در مقطع مهاجرت پرندگان از کشورهای مختلف و عبور آن از ایران هستیم، اظهار داشت: به دلیل آنکه برخی ویروس‌ها از طریق دالان هوایی به کشور منتقل می‌شود، احتمال بروز و شدت آنفلوانزای پرندگان در این مقطع وجود دارد.
 رئیس سازمان دامپزشکی با تأیید این خبر که چندین مرغداری در استان تهران و برخی استان‌های دیگر به آنفلوانزا مبتلا شده و مرغهای آن معدوم شده‌اند، گفت: ما همواره در ارزیابی سالانه‌مان در کشور با سویه‌های مختلف آنفلوانزای پرندگان مواجه بوده‌ایم و اکنون نیز همان حالت وجود دارد و در استان‌های مختلف گزارشاتی از این بیماری داریم که در سال‌های گذشته هم در کشور دیده شده‌اند.
رفیعی‌پور ادامه داد: با ترویج آموزشها به مرغداران و همکاری آنها با سازمان دامپزشکی و نهادهای دست‌اندرکار می توانیم تا حد زیادی جلوی شیوع احتمالی آنفلوانزای پرندگان را بگیریم، البته این را هم نباید فراموش کرد که ایران در مسیر دالان هوایی جهانی قرار گرفته که سال گذشته هم 15 تا 18 کشور از کشورهای اروپایی گرفته تا کشورهای پیشرفته آسیایی، شرقی درگیر آنفلوانزای حاد پرندگان شدند.
به دلیل شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در برخی مرغداری‌ها به ویژه مرغ تخم‌گذار در پاییز و زمستان سال گذشته تا خرداد ماه امسال عملا امکان صادرات مرغ و تخم مرغ به کشورهای دیگر وجود نداشت.
وی همچنین در مورد کیفیت خمیر مرغ و اجازه مصرف آن در سوسیس و کالباس اظهار داشت: اگر مهر سازمان دامپزشکی بر روی محصولی درج می‌شود، به معنای آن است که مصرف آن برای مردم مشکلی ندارد. /فارس


(سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶) ۰۹:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها