دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۱
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۷۴۳۳۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات
رئیس انجمن ملی عسل ایران:

اردبیل به نمایشگاه عسل ایران تبدیل شده است/ فروش 30 هزار تن عسل در اردبیل

رئیس انجمن ملی عسل ایران گفت: اردبیل در چند سال اخیر به نمایشگاه عسل ایران تبدیل شده است.

عبدالرضا بیگناه اظهار کرد: اردبیل در چند سال اخیر به نمایشگاه عسل ایران برای عرضه انواع آن تبدیل شده و برند عسل سبلان از جمله مشهورترین برندهای جهانی عسل است.
وی افزود: اکنون علاوه بر فروش تولیدات داخل استان، عسل‌های تولیدی سایر استان‌ها نیز در اردبیل که مهد تولید عسل است به فروش می‌رسد.
رئیس انجمن ملی عسل ایران با اشاره به مسافران میلیونی منطقه در طول سال، بیان کرد: طبق آمار، استان اردبیل سالانه میزبان حدود 10 میلیون مسافر از جای جای کشور بوده و بر این اساس فروش عسل در اردبیل نزدیک به 30 هزار تن برآورد شده که از این مقدار فقط 7 تن عسل تولید خود استان است و حدود  5 برابر تولید داخلی، فروش داشته‌ایم.
بیگناه تصریح کرد: با توجه به ارزآوری و اشتغال‌زایی بالایی که در این حرفه وجود دارد، باید علاوه بر تولید عسل، تولید زهر زنبور، ژله رویال، بره موم، موم و سایر محصولات کندو را در دستور کار داشته باشیم.
وی ادامه داد: برای انجام این کار ایجاد یک مرکز تحقیقات زنبور عسل لازم و ضروری است که البته در تهران و کرج چنین مرکزی در سطح پایین‌تری به فعالیت می‌پردازد اما با توجه به اینکه اردبیل مهد تولید عسل است ایجاد این مرکز تحقیقات به پیشرفت این حرفه در استان اردبیل کمک بسزایی خواهد کرد.
رئیس انجمن ملی عسل ایران عنوان کرد: طی اقداماتی که در انجمن ملی عسل ایران انجام داده‌ایم تولید گرده گل و زهر زنبور در استان اردبیل افزایش یافته و باید فرهنگ سازی در بین زنبورداران انجام شود تا با اطلاع از فواید محصولات کندو به سمت تولید این محصولات سوق یابند.
بیگناه تشریح کرد: یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در افزایش کیفیت و کمیت تولید عسل و محصولات کندو تأثیر گذار باشد بحث عسل‌شناسی است که متأسفانه در این مورد در سطح پایینی قرار داریم و باید با اتخاذ برنامه‌های دقیق درصدد حل این موضوع برآییم.
 وی افزود: مورد دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد اعطای تسهیلات کم بهره به زنبورداران برای تولید عسل و ایجاد شرکت‌های بسته‌بندی است زیرا در حال حاضر شرکت‌های بسته بندی اندکی در سطح استان فعالیت دارند که کفاف 30 هزار تن عسل فروشی استان را نمی‌دهد. 
رئیس انجمن ملی عسل ایران گفت: انجمن ملی عسل ایران کلاس‌های آموزشی تولید زهر زنبور، گرده گل، ژله رویال و ... را با هدف فرهنگ‌سازی برگزار کرده است و ترویج و توسعه این کلاس‌ها همکاری‌های لازم از سوی دستگاه‌های مرتبط با این حرفه را می‌طلبد. /فارس


(دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶) ۰۹:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها