شنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۶ / ۱۳:۰۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۴۳۰۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه اروپا

تفاهم نامه‌ای برای توسعه روابط تجاری به ویژه در بخش محصولات کشاورزی امروز بین وزیر جهاد کشاورزی و کمیسیونر اتحادیه اروپا در تهران به امضاء رسید.

تهران امروز میزبان هیأت 70 نفره‌ای متشکل از مقامات عالی‌رتبه کمیسیون اروپایی در حوزه تجاری و تجار معتبر این اتحادیه بود.

بیل‌هوگان کمیسیونر اتحادیه اروپا به عنوان نخستین کمیسیونر این اتحادیه در ایران حضور یافت و در مورد مبادلات تجاری با اعضای اتاق بازرگانی تهران و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.

در این بین تفاهم‌نامه‌ای بین دو طرف به امضاء رسید که متن تفاهمنامه به شرح زیر است.

روابط عمومی رویدادهای مطبوعاتی، سازمان‌دهی سفرهای مطبوعاتی 2-3 روزه از جمله بازدیدهای مزارع و منابع در اتحادیه اروپا برای روزنامه‌نگاران متخصص در زمینه‌های کشاورزی، هدف اصلی سفر مطبوعاتی توسعه کشت و ارتقاء کیفیت دانه‌های سورگوم و ذرت خواهد بود.

سفر مطالعاتی سازمان‌دهی یک سفر مطالعاتی 2-3 روزه برای 4 نفر از مدیران ایرانی (در زمینه سورگوم و ذرت). هدف اصلی این سفر بررسی واریته‌های «دانه» (دانه ذرت و دانه سورگوم) می‌باشد. این واریته ها بیشتر از همه با تغذیه ماکیان سازگار بوده که یکی از اولویت‌های ایران به شمار می‌رود. این واریته‌ها همچنین به دلیل هدف مقاومت در برابر خشکسالی و نیاز به آبیاری کم، جنبه‌های زیست محیطی را نیز شامل می‌شود.

انتشار راهنماهای فنی – راهنمای فنی در مورد سورگوم در چارچوب هیئت سورگوم اتحادیه (اروپا طی سال‌های 2017 تا 2020 نشر داده خواهد شد. این راهنماها با در نظر گرفتن هدف به روز رسانی فنی مخاطبان ایرانی به زبان فارسی ترجمه خواهد شد. هر ساله یک برگه فنی نیز در مورد تحول سورگوم منتشر خواهد شد. در مورد ذرت، 2 راهنمایی فنی توسط FNPSMS تهیه شده است که پس از به روزرسانی شدن با در نظر گرفتن بازار ایران به فارسی ترجمه خواهد شد.

مزارع نمایشی واریته‌ها: اجرای طرح مزارع نمایشی واریته‌ها توسط سازمان‌های محلی (از COPC و یا از وزارت کشاورزی) به منظور نمایش محلی و مقایسه‌ای واریته‌های مختلف سورگوم و ذرت، تولیدکنندگان محلی، کشاورزان پیشرو (و سایر ذینفعان) در طی روزهای «بازدید مزارع» دعوت خواهند شد تا از نتایج مزارع آزمایشی مطلع گردند. همچنین همکاری در رویدادهای دیگر طی روزهای بازدید مزارع مانند (کنفرانس‌های مطبوعاتی، کنفرانس‌های موضوعی و ...) میسر می‌باشد. هر سال، دو برنامه اجرایی سورگوم و دو برنامه اجرایی ذرت به اجرا در خواهد آمد (12 برنامه اجرایی برای کل مدت پروژه.

سایت اینترنتی، وب سایت www.sorghum-id.com در حال حاضر موجود است. این وب‌سایت از لحاظ محتوا و زبان، با بازار ایران سازگار خواهد شد. در طول 3 سال، برنامه به طور مرتب به روزرسانی می‌شود تا آخرین اخبار را ارائه دهد؛ انتشار مقالات، انتشار راهنماهای فنی و جزوات، کلیپ‌های ویدیویی، تقویم و اطلاعات، عملی رویدادها و ... این وب‌سایت‌ مردم را به سمت صفحه رسانه اجتماعی که به این منظور ساخته خواهد شد و دیگر راه‌های ارتباطی سوق می‌دهد.

1- چارچوب تفاهم‌نامه

طرفین ایرانی و FNPSMS قرارنامه‌ای را در ماه ژانویه 2017 برابر با دی ماه 1395 با هدف همکاری در زمینه توسعه ذرت و سورگوم در ایران به امضاء رسانیده‌اند. طرفین ملی اجرای این قرارنامه به هدف مشترک توسعه پایدار ذرت و کشت سورگوم به واسطه توسعه واریته‌های مختلف هیبریدها و اجرای اقدامات حمایت فنی، دست یافتند.

F.N.P.S.M.S در چارچوب پروژه‌ای با مضمون توسعه اروپا SIMPLE ـ AGRI سال 2017 بر اساس تصمیمات گرفته شده توسط هیأت اجرایی در تاریخ 25 اکتبر 2017 برابر با 5 آبان ماه 1396، پروژه‌ای را با عنوان اقدامات پیشرفته در زمینه توسعه دانه‌های ذرت و سورگوم در ایران اجرا نموده است. ارتقاء دانش کشاورزان و دیگر متخصصان رشته کشاورزی در مورد ذرت، سورگوم، افزایش سطح کشت سورگوم، ذرت در ایران و گسترش سهم بازار برای تولیدکنندگان واریته‌های جدید ذرت ، سورگوم اتحادیه اروپا، از اهداف پروژه فوق‌الذکر می‌‌باشد. واریته‌های ذرت و سورگوم هیبریدی اتحادیه اروپا با عملکرد بالا، منحصراً با شرایط آب و هوایی ایران سازگار شده‌اند، این واریته‌ها در برابر خشکی مقاوم هستند و همچنین با مصرف آب کمتر امکان برداشت سریع‌تر را فراهم می‌سازند.

طرفین توافق می‌کنند تا در جهت تقویت همکاری خود، با اتکا بر پروژه حاضر که از جانب اتحادیه اروپا حمایت می‌شود، در چارچوب طرح توسعه پذیرفته شده توسط اتحادیه اروپا در طول دوره مارس 2018 تا فوریه 2021، اقدامات لازم را اجرا نمایند.

این اقدامات همچنین منتهی به توسعه بخش کشاورزی ایران نیز می‌شود افزایش بخش تولیدات حیوانی (به ویژه تولید شیر و مرغ)، کاهش وابستگی به واردات ذرت دانه‌ای و رسیدن به خودکفایی و سازگاری با شرایط کمبود آب.

3- اهداف همکاری جدید

هدف طرح توسعه ذرت و سورگوم در ایران با پشتیبانی اتحادیه اروپا، اجرای اقدامات به شرح ذیل می‌‌باشد:

مقالات مطبوعات تخصصی: 4 مقاله در مطبوعات تخصصی برای سورگوم و 4 مقاله برای ذرت در سال ( 24 مقاله برای مدت 3 سال پروژه)، مقاله اصلی توسط کارشناسان شبکه FNPSMS تهیه خواهد شد، که تخصص فنی‌شان را با نکات راهبردی تلفیق خواهد ننمود. تمام مقالات به منظور مطالعه مخاطبان تخصصی فارسی زبان به زبان فارسی ترجمه خواهند شد. جمعیت هدف این مقالات نه تنها کشاورزان مشغول در پروژه رشد سورگوم، ذرت، بلکه دامداران، صنعتگران و واسطه‌هایی می‌باشند که می‌بایست از توانمندی‌های ذرت، سورگوم برای ایجاد یک زنجیره ارزشمند جامع و تهیه راه حل‌های مناسب برای تولیدات کشاورزان آگاهی داشته باشند.

رسانه اجتماعی ایجاد یک صفحه رسانه اجتماعی اختصاص داده شده به سورگوم مورد استفاده برای به اشتراک گذاشتن آخرین اخبار (کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌های کشاورزی)، به اشتراک‌گذاری نشریات فنی موجود در وب‌سایت‌.

اهداف همکاری پیش‌رو

همزمان با آزمایشات واریته‌ها در مزارع منتخب که در اهداف ماده 1 و 2 ذکر شده، مذاکرات جدی‌ای فی‌مابین طرفین در این تفاهم‌نامه در راستای ایجاد برنامه‌های مداوم و دقیق به منظور سازماندهی ثبت واریته‌های جدید، زنجیره‌های واردات و توزیع و همچنین تولید واریته‌های جدید ذرت و سورگوم در ایران و انتقال دانش فنی انجام خواهد شد.

مدت تفاهم‌نامه

شرایط این یادداشت تفاهم از تاریخ امضا 31 ژوئیه سال 2021 معتبر می‌باشد و تمدید آن با موافقت کتبی متقابل طرفین امکان‌پذیر است.

یادداشت تفاهم‌نامه حاضر در 4 نسخه به امضاء رسیده است.
(شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶) ۱۳:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها