یکشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۴۱۹۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات کشور خبر داد

سهم صفر ایران از تجارت میلیاردی گیاهان آبزی/ هدیه رايگان دریا در چابهار خواهان ندارد

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه ارزش تولیدات گیاهان آبزی در دنیا ۵.۶ میلیارد دلار است، گفت: این گیاهان مصارف مختلفی داشته و تأمین‌کننده نیاز غذایی انسان و دام هستند.

محمد پورکاظمی رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اظهار کرد: استراتژی‌هایی که در دنیا برای تأمین غذای آینده مردم تدوین شده است، شامل تولید مواد غذایی ارزان‌قیمت، کشاورزی پایدار و استفاده از مواد غذایی است که تا به امروز در زنجیره غذایی انسان نبوده است.
وی با بیان اینکه ارزش تولیدات گیاهان آبزی در دنیا 5.6 میلیارد دلار است، افزود: در این راستا و در راستای توجه به منابع غذایی که کمتر مورد توجه بوده است، تولید گیاهان آبزی در دنیا به بیش از 20 میلیون تن رسیده است.
امواج 2000 تن جلبک مجانی به ساحل می‌ریزد
رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ادامه داد: در مناطق جنوبی ایران مانند چابهار،گیاهی به‌نام "سارگاسم" در دریا وجود دارد که 300 تا 2000 تن از آن همراه با امواج به ساحل می‌ریزند در حالی که مصرفی از آن صورت نمی‌گیرد.
وی افزود: از این گیاه آلژینات سدیم استخراج می‌شود که در صنایع شیمیایی و بیوشیمی کشور مصرف دارد. در حال حاضر آلژینات سدیم از دو منبع کشور چین برای مصارف غیرغذایی و آلمان با درجه غذایی به کشورمان وارد می‌شود.
پورکاظمی با بیان این‌که جلبک و گیاهان آبزی پتانسیل فراوانی در بخشهای مختلف دارند که از این فرصت می‌توان بهره جست، ادامه داد: در جنوب کشور کشت جوانه‌های همین گیاه در یک حدفاصل مشخص در حدود یک هکتار طناب‌کشی شده و به صورت‌آزمایشی تولید می‌شود.
رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور  اضافه کرد: از آنجا که مواد دیگری که در داخل آب وجود دارد و همراه با موج به دریا می‌آید از گیاهانی که بدین صورت به دست می‌آید برای علوفه مصرف می‌شود اما با کشت این گیاه می‌توان از مشتقات غذایی و دارویی آن بهره گرفت.
* استحصال روغن از جلبک‌های دریایی در ایران
وی تصریح کرد: گیاهانی که با امواج به ساحل دریا می‌آیند معمولاً برای مصارف خوراک دام و آلیاژینات سدیم استفاده می‌شود.
وی با ابراز اینکه دنیا از تولید جلبک به‌دنبال استحصال روغن بوده و به این مسئله توجه ویژه‌ای کرده است، گفت: در ایران نیز به‌صورت پراکنده مطالعاتی برای دریافت روغن از جلبک‌ها صورت گرفته است. برای یکپارچه‌سازی این مطالعات کارگروهی تشکیل شده است تا در آینده ما نیز بتوانیم در صنایع خودمان برای استحصال روغن از جلبکها استفاده کنیم.
رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور  یادآور شد: این کارگروه با مشارکت بخش خصوصی فعال شده و پیش‌بینی شده 50 هزار تن روغن از جلبکها گرفته شود ودر آینده نیز تولید در این بخش توسعه می‌آید.
پورکاظمی با بیان اینکه در ابتدای این طرح و راه‌اندازی صنایع مرتبط با جلبک ها نیاز به کمک دولت وجود دارد، گفت: در هرمزگان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان در حال انجام این طرح است؛ وام گرفته و فعالیت می‌کند.
رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اظهار اینکه از جلبکها می‌توان برای تولید سوخت نیز استفاده کرد، گفت: این گیاه قابلیت بهره‌گیری برای تولید سوخت دارد؛ در حال حاضر پروژه‌های تحقیقاتی نیز در این ارتباط در داخل کشور انجام شده است، امیدواریم این طرح‌ها به‌سمت تولید بروند.
وی با اعلام اینکه جلبک‌ها مصارف بهداشتی و دارویی فراوانی دارند و امروز میان صنایع این بخش‌ها ورود پیدا کرده‌اند، گفت: پول زیادی از کشورمان بابت واردات مواد آرایشی و بهداشتی منشعب‌شده از جلبکها خارج می‌شود در حالی که می‌توان در کشور خودمان از این جلبکها به‌عنوان ماده اولیه استفاده کرد.
پورکاظمی با تأکید بر اینکه ایران می‌تواند با عنوان قطب تولید ماده اولیه یا محصول نهایی جلبکها و گیاهان آبزی باشد، گفت: برای تحقق این امر می‌توان از شرکتهای بزرگ نیز استفاده کرد و از دانش آنها بهره گرفت.
* باید جلوی خروج ذخایر ژنتیکی جلبکها از کشور را گرفت
رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور یادآور شد: چند شرکت آمریکایی و کانادایی در این ارتباط فعال هستند و سالانه 6 میلیارد دلار از این محل صادرات دارند.
پورکاظمی اضافه کرد: برخی شرکتها واردکننده این محصول در کشور ما وجود دارد که می‌توان آنها را در مسیر بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی قرار داد.
وی در پایان با تأکید بر لزوم ثبت ذخایر ژنی کشور در بخش گیاهان آبزی، گفت: نیازمند به ایجاد بانک ژن و ذخایر ژنتیکی جلبکها و گیاهان آبزی هستیم و نباید اجازه دهیم که این جلبکها از کشور ما خارج شوند. /تسنیم

(یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶) ۱۰:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها