یکشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۱۸۷
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
رئیس سازمان حفظ نباتات خبر داد

کشف هفتگی میوه‌های قاچاق/ راه‌اندازی قرنطینه در مناطق آزاد

رئیس سازمان حفظ نباتات اعلام کرد که بصورت هفتگی محموله‌ی میوه‌های قاچاق در کشور کشف و به متولیان معرفی می‌شود و در مناطق آزاد چابهار و کیش نیز قرنطینه محصولات کشاورزی برای جلوگیری از قاچاق راه اندازی شده و در دیگر مناطق نیز این کار انجام می‌شود.

محمدعلی باغستانی میبدی اظهار کرد: در گذشته قاچاق محصولات کشاورزی مانند میوه به دغدغه مردم و مسئولان تبدیل نشده بود اما با کمک به همراهی رسانه‌ها توانستیم ضرورت جلوگیری از قاچاق محصولات کشاورزی را از جهت قرنطینه برای همه نهادینه کنیم.
وی افزود: اطلاعات کامل از میزان و حجم مکشوفات قاچاق در حوزه های مختلف از جمله میوه و محصولات کشاورزی در اختیار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار دارد اما سازمان حفظ نباتات به عنوان دستگاه کشف کننده میوه های قاچاق در زمینه قاچاق میوه با دستگاه‌های متولی همکاری می‌کند اما می‌توان گفت که در هر یک تا دو هفته یک محموله میوه قاچاق از سوی سازمان حفظ نباتات کشف می شود.
رئیس سازمان حفظ نباتات قاچاق میوه طی دهه‌های گذشته آفات خطرناکی مانند جاروک لیموترش، سوسک حنایی خرما و غیره برای کشاورزی ایران به ارمغان آورده است، ادامه داد: با کمک رسانه‌ها توانستیم خطرات و آسیب‌های قاچاق محصولات کشاورزی مانند میوه را به همه معرفی کنیم و امروز دیگر دغدغه این مسئله وجود ندارد که اگر یک میوه قاچاق را کشف کنید آن را به سازمان جمع آوری املاک تملیکی بدهند و نیز آن را به مشتریان در داخل کشور بفروشد که باید از رسانه‌ها تشکر کرد.
راه‌اندازی قرنطینه محصولات کشاورزی در مناطق آزاد
باغستانی میبدی با اشاره به افزایش همکاری دستگاه‌های متولی در زمینه مبارزه با قاچاق محصولات کشاورزی به ویژه میوه، اعلام کرد: در گذشته مناطق آزاد یکی از نگرانی‌ها برای فرار و قاچاق محصولات کشاورزی مانند میوه بود، اما مناطق آزاد و مدیریت آن همکاری تنگاتنگی با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات داشتند به گونه‌ای که طی روزهای گذشته قرنطینه در منطقه آزاد چابهار راه‌اندازی شده و منطقه‌ای در جزیره کیش نیز به سازمان برای راه‌اندازی قرنطینه‌ گیاهی داده‌اند که نشان‌دهنده همکاری و مشارکت دستگاه‌های متولی است.
وی گفت: امروز دستگاه‌هایی مانند سازمان تعزیرات حکومتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و غیره در کنار سازمان حفظ نباتات و وزارت جهاد کشاورزی قرار دارند و مبارزه با قاچاق میوه برایشان به اولویت اول تبدیل شده است. این در حالی است که به گفته یکی از مسوولان در گذشته اچاق کالاهای دیگر دغدغه کشور بود، اما امروز به ویژه با فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص آتش زدن محصولات کشاورزی و میوه‌های قاچاق، مبارزه با قاچاق این کالاها به دغدغه ملی تبدیل شده است. /ایسنا


(یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶) ۱۰:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها