شنبه / ۱۳ آبان ۱۳۹۶ / ۰۸:۵۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۴۱۵۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان مطرح کرد

جای خالی گوشت قرمز در سبد غذایی خانوار/پیوستن گوشت قرمز به جمع کالاهای لوکس

کاهش توان مالی مردم برای خرید گوشت قرمز و محدود بودن عرضه این محصول منجر به کسادی بازار و افزایش قیمت آن شده است.

رضا انصاری در رابطه با افزایش قیمت گوشت قرمز در سال جاری و کسادی بازار این محصول اظهار کرد: کاهش توان مالی مردم برای خرید گوشت قرمز و محدود بودن عرضه این محصول منجر به کسادی بازار و افزایش قیمت آن شده است.
وی در رابطه با عرضه گوشت گرم وارداتی در بازار اصفهان افزود: واردات گوشت قرمز گرم که چندی پیش به‌ منظور تنظیم بازار و ممانعت از افزایش قیمت این محصول از کشورهای دیگر صورت می‌گرفت از یک ماه پیش محدود شد و همین امر بار دیگر بازار گوشت قرمز را ملتهب کرد.
رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان یادآور شد: به دلیل محدود شدن عرضه گوشت قرمز گرم ورداتی در بازار اصفهان و عرضه کم این محصول، قیمت گوشت قرمز در بازار کاهش نیافته و بهبودی در قدرت خرید مردم برای تهیه این کالای اساسی صورت نگرفته است.
انصاری با اشاره به توان پایین مردم برای خرید گوشت قرمز گفت: قیمت گوشت قرمز در حال حاضر مربوط به کسادی بازار این محصول است و درصورتی‌ که تقاضا برای خرید این کالای اساسی افزایش یابد، قیمت این محصول با توجه به کاهش حجم گوشت قرمز در داخل، می‌تواند افزایش یابد.
وی با اشاره به قیمت‌های فعلی بازار گوشت قرمز گفت: در حال حاضر هر کیلو گوشت قرمز با دنبه در قیمت 42 هزار تومان عرضه می‌شود و هر کیلو گوشت قرمز بدون دنبه نیز به قیمت 44 هزار تومان در سطح خرده‌فروشی رسیده است.
*خشک‌سالی مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت گوشت
رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان در ادامه مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در سال‌های اخیر را برشمرد و تأکید کرد: در حال حاضر مهم‌ترین دلیلی که به افزایش قیمت گوشت قرمز منجر شده است، خشک‌سالی و نبود علوفه موردنیاز دام است.
انصاری در همین راستا توضیح داد: قیمت آذوقه در پی خشک‌سالی مراتع افزایش‌یافته است و بر همین اساس هزینه نگهداری دام برای دامداران افزایش‌ یافته است و همین امر به کاهش پرورش دام در سال‌های اخیر منجر شده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو کاه در سطح خرده‌فروشی یک هزار و 500 تومان است و هر دام به‌ طور متوسط با مصرف روزانه 4 کیلو کاه، هزینه 6 هزارتومانی را از این محل به همراه دارد که همین امر انگیزه نگهداری و پرورش دام را برای دامداران کاهش داده است.
رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان دیگر دلایل کاهش عرضه گوشت قرمز در بازار داخل را صادرات بی‌رویه این محصول خواند و اذعان داشت: حضور دلالان در بازار گوشت قرمز سبب بر هم زدن تعادل عرضه و تقاضا در بازار این محصول شده است و همین امر سبب شده است تا این افراد به‌ منظور کسب سود بیشتر اقدام به صادرات غیرقانونی گوشت قرمز کنند.
*کار دست کاردان نیست
انصاری به حضور شرکت‌های تعاونی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌ عنوان یکی از واسطه‌های عرضه گوشت قرمز اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی از شرکت‌های تعاونی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدام به خرید گوشت از عرضه‌کننده باقیمت بالا می‌کنند و همین امر به افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار منجر می‌شود.
وی در رابطه با وضعیت آتی بازار گوشت قرمز با توجه به شرایط کنونی بیان داشت: درصورتی‌ که بازار راکد بماند و قدرت خرید مردم برای تهیه این کالای اساسی افزایش نیابد، احتمال کاهش جزئی در آینده وجود دارد.
رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان در پایان اظهار کرد: در رابطه با واردات گوشت قرمز گرم از کشورهای دیگر اقداماتی انجام‌ شده است و تلاش‌ها برای واردات مجدد این کالای اساسی در آینده ادامه دارد. /فارس

(شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶) ۰۸:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها