سه شنبه / ۹ آبان ۱۳۹۶ / ۱۳:۳۷
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۷۴۰۹۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم مطرح کرد

آغاز صادرات رسمی سوغات قم با تشکیل کنسرسیوم سوهان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم گفت:در هیچ مقطع زمانی تا امسال سوهان به صورت رسمی از مبادی کشور صادر نشد و صادرات این کالا به صورت مسافری یا در حد محدود به کشورهای دیگر صورت می‌گرفت، اما امسال کنسرسیوم سوهان استان توانست یک تن سوهان را به صورت رسمی صادر کند.

استان قم به دلیل قرارگرفتن در محور مواصلاتی 17 استان کشور و نزدیکی به تهران از جاذبه خاصی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی برخوردار است.
طی دو دهه اخیر چندین شهرک صنعتی در استان قم ایجاد شد و با احداث واحدهای صنعتی در این شهرک‌ها، بخش صنعت استان رشد پیدا کرد تا سهم اشتغال توسط این بخش در قم افزایش پیدا کند.
همچنین طی سال‌های اخیر برای برخی از اقلام شاخص استان قم همچون سوهان، خوشه‌های کسب و کار ایجاد شد تا افزایش صادرات این اقلام را از استان به خارج از کشور شاهد باشیم.
برای اطلاع از آخرین وضعیت شهرک‌های صنعتی استان قم، مشکلات این شهرک‌ها و نیز وضعیت خوشه‌های کسب و کار استان با امیر طیبی نژاد مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم به گفت‌وگو پرداختیم.
* وضعیت صادرات سوهان استان قم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در هیچ مقطع زمانی تا امسال سوهان به صورت رسمی از مبادی کشور صادر نشد و صادرات این کالا به صورت مسافری یا در حد محدود به کشورهای دیگر صورت می‌گرفت، اما امسال کنسرسیوم سوهان استان توانست یک تن سوهان را به صورت رسمی صادر کند.
سوهان برای صادرات کد مجزا ندارد و با کد شیرینی غیرشکلاتی به صادر می‌شود، به دنبال گرفتن کد مجزا برای سوهان برای صادرات به خارج از کشور هستیم و در این زمینه نامه نگاری کردیم.
* خوشه سنگ استان قم طی سال‌های اخیر چه فعالیت‌هایی داشته است؟
این خوشه سال گذشته توانست که 800 هزار دلار سنگ را به خارج از کشور صادر کند و این اتفاق توسط خوشه سنگ استان قم به صورت رسمی صورت گرفت، روند صادرات توسط این خوشه ادامه دارد، اما سرعت افزایش صادرات توسط خوشه سنگ استان قم هنوز مورد رضایت نیست.
جمع کردن افراد در یک خوشه کار ساده ای نیست، افراد سلیقه‌های مختلفی دارند، برخی تصور می‌کنند که اگر در یک خوشه کنار هم قرار بگیرد، منافعشان به خطر می‌افتد، در حالی که این گونه نیست و فرهنگ سازی برای کار جمعی یک مساله ضروری است.
*حمایت شرکت‌های صنعتی استان قم از خوشه‌ها تا چه زمانی است؟
تنها تا سه سال امکان حمایت از خوشه‌ها را داریم، بعد از آن خود اعضای خوشه‌ها باید فعالیت را ادامه بدهند، سعی کردیم که حمایت‌های لازم را از خوشه‌ها در استان قم داشته باشیم و در این زمینه پیگیری‌های زیادی در حوزه صنایع کوچک و نیز شهرک‌های صنعتی داشتیم.
* آیا به دنبال تاسیس خوشه کسب و کار جدیدی در استان قم هستید؟
شورای توسعه خوشه‌های کسب و کار استان اخیرا چهارمین جلسه خود را برگزار کرده است و به دنبال بررسی امکان سنجی تاسیس خوشه‌های جدید در استان قم و اولویت بندی در این زمینه هستیم.
در استان قم براساس بررسی‌های صورت گرفته امکان ایجاد 17 خوشه کسب و کار وجود دارد، براین اساس باید شورای توسعه خوشه‌های کسب و کار استان جلسه ای را با استاندار قم برگزار کرده و اولویت‌های استان قم طی سال‌های آینده مشخص شده تا خوشه کسب و کار جدید در استان قم ایجاد شود.
به نظرم امکان ایجاد خوشه چاپ در استان قم وجود دارد، استان در این زمینه دارای ظرفیت خوبی است، همچنین مطالعات برای ایجاد خوشه پوشاک در استان قم شروع شده است.
در برنامه ششم توسعه بحث نواحی جدید صنعتی در روستاها با هدف ایجاد اشتغال پایدار و کمک به معیشت روستاییان مطرح شد، در بخش کهک امکان ایجاد این نواحی وجود دارد، زمینی بای ایجاد ناحیه صنعتی در آن بخش مشخص شده است و امکان ایجاد خوشه پوشاک با محوریت بخش کهک وجود دارد. در صورت تائید ایجاد خوشه پوشاک توسط استاندار قم در سال آینده به دنبال جذب منابع برای ایجاد این خوشه در استان خواهیم رفت.
* بحث واگذاری بخشی از زمین‌های شهرک شهاب به بنکداران مواد غذایی به کجا رسید؟
مساحت این شهرک 200 هکتار است و شهرک قابلیت توسعه تا هزار هکتار را دارد، قرار است تنها 25 هکتار از زمین‌های شهرک شهاب به صنوف از جمله بنکداران واگذار شود، به دلیل مشکلات موجود در صنعت چاپ کشور که استان قم هم از آن بی بهره نیست، چاپخانه‌های استان در شهرک شهاب مستقر نشدند.
از سال 88 تا سال 93 امکانات زیرساختی در شهرک شهاب بی استفاده بود، در این شهرک حدود 18 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بحث ایجاد زیرساخت‌ها صورت گرفت و عمر امکانات زیرساختی شهرک شهاب در حال سپری شدن است، به همین دلیل از صنف بنکداران استان قم برای استقرار در این شهرک دعوت کردیم، آن‌ها از این مساله استقبال کردند و تاکنون پنج هکتار از زمین‌های شهرک شهاب به اعضای صنف بنکداران استان قم واگذار شده است.
اعضای صنف بنکداران استان قم به این نتیجه رسیدند که استقرار واحدهایشان به صورت یکجا در شهرک شهاب موجب بهبود کسب و کار آن‌ها می‌شود، تخلیه بار اعضای این صنف در داخل شهر قم سخت شده و این مساله ترافیک در مرکز شهر به خصوص محدوده میدان شهید مطهری به وجود آورده، تعطیلی واحد اورژانس بیمارستان آیت‌الله گلپایگانی یکی از معضلات به وجود آمده به دلیل استقرار بنکداران و عمده فروشان مواد غذایی در محدوده بیمارستان است.
* پروژه احداث پل شهرک شهاب چقدر پیشرفت دارد؟
یکی از مشکلات این شهرک این است که راه ارتباطی با جاده قدیم قم تهران ندارد، واحدهای صنعتی در حوزه ای که فعالیت کنند، نیاز به ورود مواد اولیه و خروج مواد تولیدی توسط باربری‌ها دارند، زمانی که امکان تردد تریلی، کامیون و کامیونت در اتوبان قم تهران وجود نداشته باشد، استقبالی از شهرک در مجاورت اتوبان نمی‌شود.
ایجاد زیرگذر بین شهرک شهاب و جاده قدیم قم تهران به دلیل بستر آنجا و مطالعات صورت گرفته امکان پذیر نبود، بنابراین احداث پل در آن محدوده را در دستور کار قرار دادیم و از منابع داخلی شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم استفاده کردیم، امید به کمک دولت برای احداث این پل داشتیم، اما دولت تاکنون کمکی نکرده، برآورد هزینه احداث پل شهرک شهاب به جاده قدیم قم تهران بین 6 تا هفت میلیارد تومان است و این پل امسال به بهره برداری می‌رسد. /فارس

(سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶) ۱۳:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها