یکشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۴
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۷۴۰۰۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم

چرا دستگاه‌های دولتی چای ایرانی مصرف نمی‌کنند؟

رییس سازمان چای کشور گفت: برخی از دستگاه های حاکمیتی توجهی به مسائل ملی ندارند و چای داخلی مصرف نمی‌کنند که جای سوال است چرا بر مصرف چای داخلی تاکید ندارند.

محمدولی روزبهان با بیان اینکه تاکنون چای تولیدی امسال به مبلغ ۲۰۲ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است، تصریح‌کرد: تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده که این میزان ۶۵ درصد بهای برگ سبز چایکاران را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: بهای برگ سبز چای تا ۳۱خردادماه به همه چایکاران به طور کامل پرداخت شده است.

روزبهان با بیان اینکه برخی از کارخانه داران هنوز قدرالسهم خود را تا ۳۱خرداد ماه پرداخت نکرده‌اند، خاطر نشان کرد: برای اینکه چایکاران در این خصوص با مشکلات کمتری مواجه شوند، دولت این قدرالسهم را پرداخت کرده است و هم‌اکنون این کارخانجات چای به دولت بدهکارند.

رییس سازمان چای کشور در خصوص دستور وزارت کشاورزی به دستگاه ها و وزراتخانه برای مصرف چای داخلی تصریح کرد: برخی از دستگاه های حاکمیتی خیلی به مسائل ملی توجه ندارند و مشاهده می‌شود، برخی از مسئولان نیز در حمایت از چای داخلی تاکید ندارند، این درحالی است که چای ایرانی سالم‌ترین چای دنیا است و استفاده از منجر به سلامت افراد می‌شود.

روزبهان با بیان اینکه تاکنون ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ تن چای از باغات چای استان‌های شمالی برداشت شده و این میزان برداشت مطلوبی است، گفت: با توجه به بارش باران در چند هفته اخیر به‌منظور برداشت برگ‌های کیفی چای برداشت محصول در باغات چای تمدید شده است.

رئیس سازمان چای کشور استان‌های گیلان و مازندران را دو استان چایکاری ‌کشور نام برد و خاطرنشان کرد: به‌طور متوسط ۵۵ درصد بهای برگ سبز هر چایکار تاکنون پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه هر چقدر کارخانجات چای با همکاری در پرداخت قدر و سهم خود تعجیل کنند به همان میزان پرداخت مطالبات چایکاران تسهیل می‌شود، تاکید کرد: ۴۰ درصد بهای برگ سبز چای از سوی کارخانجات چای پرداخت می‌شود.

روزبهان با تاکید بر اینکه ۱۰۰ درصد بهای برگ سبز چای خریداری شده تا تاریخ ۳۰ خرداد ماه به چایکاران پرداخت شده است، افزود: از مجموع ۲۰۲ میلیارد برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران ۶۰ درصد قدرالسهم دولت است.

وی با اشاره به اینکه دولت تاکنون ۹۰ درصد قدرالسهم خود را در پرداخت بهای برگ سبز چای پرداخت کرده است، تاکید کرد: کارخانجات چای تاکنون بیش از ۵۰ درصد قدر السهم بهای برگ سبز خریداری شده از چایکاران را پرداخت کردند.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد کارخانجات چای شمال کشور به تعهدات خود پایبند هستند، خاطرنشان کرد: صندوق حمایت از صنعت چای کشور تاکنون ۴۲ هزار خانوار چایکار و بیش از ۶۰ کارخانه چای را در عضویت دارد.

روزبهان با اشاره به اینکه این صندوق تاکنون ۵۰ میلیارد تومان‌ تسهیلات با کارمزد چهار درصد و بدون کارمزد را به چایکاران پرداخت کرده است، یادآور شد: پرداخت تسهیلات مذکور از آبان ماه آغاز می‌شود.

وی ابراز امیدواری برای توسعه فرهنگ مصرف چای داخلی بیش از بیش در جامعه تبلیغات و اطلاع‌رسانی انجام شود.

به گزارش ایسنا، به منظور توسعه این فرهنگ و آشنایی دانشجویان با چگونگی تولید چای با حضور مسئولین کشوری و استانی تنی از دانشجویان به همت سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان از کارخانه چایسازی سپیدرود رشت که به‌طور مجدد راه‌اندازی شده است، بازدید کردند.

این کارخانه که چرخه تولید را با اشغالزایی مستقیم برای ۵۰ نفر آغاز کرده است، به‌طور روزانه ۷۵ میلیون تن است که ، هم‌اکنون شاهد ورود روزانه ۳۵ تن برگ سبز چای به این کارخانه هستیم.

در این کارخانه خرید برگ سبز چای از چایکاران منطقه رشت و حومه در حال انجام است و فرآوری و تولید چای خشک بهاره ۹۶ صورت می‌گیرد.

این دانشجویان که در رشته گرافیک تحصیل می‌کنند، در بازدید از این کارخانه ضمن آشنایی با مراحل تولید چای، ایده‌های نوآورانه خود را در مورد بسته‌بندی و تبلیغات موثر جهت معرفی محصول به مشتری داخلی و خارجی با مسئولین مربوطه درمیان گذاشتند.

 از آنجا که مسئولان کارخانه قصد دارند تا محصول کارخانه را با نام تجاری زرولگ ( برگ طلایی) به بازار عرضه کنند، مقرر شد دانشجویان پنج طرح درقالب چهار طرح برای بسته بندی و یک طرح برای ساک دستی ارائه کنند که با حمایت مالی کارخانه مورد استفاده قرار گیرد.

امید است در ادامه راه بتوانیم جهت حمایت از کشاورزان و چایکاران زحمتکش سرزمین‌مان محصول ایرانی را با بهترین کیفیت و بسته‌بندی با مشارکت نیروی جوان در اختیار مردم قرار دهیم.
(یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶) ۰۹:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها