یکشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۰۶
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۳۹۹۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای
رئیس اتحادیه نانوایان:

نانوایان از کیفیت آرد راضی نیستند/ گندم‌های وارداتی به بهانه خوراک دام وارد می‌شود

رئیس اتحادیه نانوایان گفت: نانوایان از کیفیت آرد راضی نیستند و امروز گندم‌های وارداتی به بهانه خوراک دام وارد می‌شود.

قاسم زراعت‌کار درباره کیفیت آرد در نانوایی‌ها اظهار کرد: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به مرز خودکفایی گندم رسیدیم و حدود هشت میلیون تن هم اضافه تولید داشتیم.
وی ادامه داد: باید در این ارتباط به کشاورزان و دست‌اندرکاران تولید هم خسته نباشید گفت و به کیفیت گندم هم نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.
رئیس اتحادیه نانوایان تهران با تأکید بر اینکه به خودکفایی گندم رسیدیم؛ ولی به کیفیت بالای گندم نرسیده‌ایم، تصریح کرد: روی کیفیت گندم‌کار نکرده‌ایم و باید روی آن کار شود.
وجود ۶۶ رقم گندم در کشور
زراعت‌کار با اشاره به وجود هفت یا هشت رقم گندم در کشورهای پیشرفته جهان، از وجود ۶۶ رقم گندم در کشور خبر داد و اضافه کرد: زنجیره گندم، آرد و نان باید از کاشت و برداشت تا ورود به شکل آرد در نانوایی‌ها و دادن نان به دست مردم اصلاح شود.
وی با تقسیم گندم‌های موجود به ۳۵ درصد گندم درجه یک، ۳۵ درصد درجه دو و ۳۰ درصد درجه سه، با بیان اینکه دولت هم این گندم‌ها را خریداری کرده است، تصریح کرد: دولت همه را به یک قیمت خریداری کرده است و در این شرایط رقابتی به وجود نمی‌آید و قیمت درجات گندم باید متفاوت باشد تا رقابت ایجاد شود.
رئیس اتحادیه نانوایان تأکید کرد: باید از مدیران قوی و توانمند در این بخش استفاده کنند تا بتواند این کار را انجام دهند؛ مازاد گندم استان‌ها به سمت تهران در درجات مختلف سرازیر می‌شود.
زراعت‌کار با اشاره به وجود گندم مازاد در کشور، در واکنش به واردات گندم از خارج، بر ورود گندم‌های وارداتی به بهانه خوراک دام در چرخه تولید خبر داد و افزود: به این بهانه گندم‌های وارداتی وارد چرخه تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه به‌اصطلاح حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن گندم ذخیره در کشور داریم، اضافه کرد: می‌توانیم مقداری از گندم‌های درجات سه را برای خوراک دام استفاده کنیم تا راه‌های انحرافی باز نشود و آن‌ها وارد چرخه تولید نشوند.
تأمین ۹۵ درصد میزان مصرف نان کشور از طریق نان سنتی
رئیس اتحادیه نانوایان تهران در پاسخ به سؤال مصرف بیش‌ از حد نمک در نانوایی‌ها، از مصرف 1.8 درصد نمک طبق استانداردهای لازم در تولید نان خبر داد و تصریح کرد: این درصد مصرف از سال گذشته به عدد یک رسیده است.
زراعت‌کار با بیان اینکه جلساتی را در بخش سلامت وزارت بهداشت و درمان داشتیم، از تأمین ۹۵ درصد میزان مصرف نان کشور از طریق نان سنتی خبر داد و اضافه کرد: طبق گزارشاتی که دادند از ۸۵ درصد نان‌های سنتی در بحث مصرف نمک راضی بودند.
وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت و درمان در روز جهانی غذا اعلام کرد که در برخی از نانوایی‌ها نمک سه برابر حد مجاز مصرف می‌شود، تصریح کرد: گفتند دولت دو برابر قیمت جهانی گندم را خریداری می‌کند؛ لزومی ندارد دولت این کار را بکند، زیرا هم ملت و هم نانوایان ناراضی هستند.
رئیس اتحادیه نانوایان با تأکید بر اینکه وقتی پای حرف نانوایان می‌نشینیم می‌گویند آردها خراب است، افزود: واقعیت هم می‌گویند؛ کلیپی را مشاهده می‌کردم که دست شاطر در یک نانوایی سنگکی قرمز شده بود و می‌گفت معلوم نیست چه چیزی با آرد مخلوط می‌کنند.
رقابتی در تولید گندم باکیفیت وجود ندارد
زراعت‌کار با بیان اینکه نظارت کافی بر جریان برداشت و انتقال گندم و نگهداری و تبدیل آن به آرد نیست و رقابتی وجود ندارد، اضافه کرد:  امروز گندم را بهره‌برداری کرده و مابقی آردش را غنی‌سازی می‌کنند؛ برای مواد آنزیمی اضافه‌شده در غنی‌سازی باز هم پولی از دولت می‌گیرند؛ چون از گندم دولتی طبق استانداردهای لازم نباید نول بکشند.
وی ادامه داد: از گندم‌های دولتی مغز را جدا می‌کنند و دو برابر می‌فروشند و کسی هم به آن صورت نظارت ندارد؛ چون این آرد در کارخانه باید خواب داشته باشد و بعد به نانوایی وارد شود.
رئیس اتحادیه نانوایان تهران با تأکید بر اینکه با وجود تورم بالا نانوایان به نرخ سه سال گذشته نان توزیع می‌کنند، اظهار کرد: هزینه‌های جانبی و حقوق کارگر هم گران شده است و نانوا باید چه‌کار کند؛ نانوایی هم یک بنگاه اقتصادی است و باید هزینه‌های خود را جبران کند. /فارس


(یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶) ۰۹:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها