پنج شنبه / ۴ آبان ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۹
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۷۳۹۵۱
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
مدیرکل استاندارد گیلان:

طرح نوین استاندارسازی به صورت آزمایشی و پایلوت در ۹ استان کشور

داریوش اشکانی پور مدیرکل استاندارد گیلان به مناسبت هفته استاندارد در نشست خبری گفت: طرح نوین استاندارسازی به صورت آزمایشی و پایلوت در ۹ استان کشور اجرا خواهد شد که در این طرح، تحولاتی در زمینه استاندارد ها و نحوه اجرای قوانین و نظارت بر کالا ها و خدمات صورت خواهد گرفت و استان گیلان این قابلیت را داردکه جزء ۹استان پایلوت کشور برای اجرای طرح تحول استانداردسازی کشور قرار بگیرد

در این نشست خبری که با حضور جمعی از نمایندگان رسانه های مختلف استان، خبرنگاران روزنامه ها و پایگاههای خبری در سالن اجتماعات اداره کل استاندارد گیلان برگزار گردید.

داریوش اشکانی پور مدیرکل با تشریح وظایف اداره کل استاندارد گیلان،گزارش مبسوطی از عملکرد این اداره کل از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ارائه داده در نهایت وی به اتفاق معاونین خود به کلیه سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران حاضر بطور کامل پاسخ دادند.داریوش اشکانی پور بحث استاندارد و کیفیت را مغوله ای دانست که تک تک آحاد جامعه به نوعی درگیر آن هستند و گفت :طرح نوین استاندارسازی به صورت آزمایشی و پایلوت در ۹ استان کشور اجرا خواهد شد که در این طرح، تحولاتی در زمینه استاندارد ها و نحوه اجرای قوانین و نظارت بر کالا ها و خدمات صورت خواهد گرفت و استان گیلان این قابلیت را داردکه جزء ۹استان پایلوت کشور برای اجرای طرح تحول استانداردسازی کشور قرار بگیرد

وی برنامه موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی را در پنج زمینه خواند و اظهار کرد: تدوین و آموزش، نظارت بر اجرای استاندارد، مقیاس‌ها، تایید صلاحیت و نظارت بر امور صادرات و واردات از فعالیت‌های موسسه مذکور است.

مدیرکل موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان نظارت بر واحدهای تولیدی را حائز اهمیت برشمرد و افزود:تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا بتوانیم به سمت خود کنترلی برویم و ما نظارت های خود را تنها به صورت موردی انجام دهیم و در این راستا اگر بتوانیم با مردم ارتباط منطقی برقرار کنیم بسیاری از مشکلات رفع خواهد گردید.

اشکانی‌پور از اجرای طرح «طاها» در ماه مبارک رمضان امسال در گیلان خبر داد و تصریح کرد: نخستین مرحله طرح مذکور با هدف نظارت بر بازار اجرا می‌شود .

وی، نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی و واگذاری امور به بخش خصوصی را از برنامه‌های موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان دانست و بیان کرد: ۷۱ آزمایشگاه همکار هم اکنون وظیفه برسی و تایید استاندارد ها را برعهده دارند که در گذشته توسط سازمان خودمان انجام می شد ولی هم اکنون نتایج آزمون ها و بررسی های انجام شده بر روی کالاها و خدمات واحد های تولیدی به سازمان استاندارد و تحقیقات داده می شود و سپس ما به آن واحد تولیدی اعلام می کنیم.

مدیرکل موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان از ایجاد دفاتر استانداردسازی در سازمان و واحدهای تولیدی و…در آینده نزدیک خبر داد و گفت: استاندارد فقط شامل ارائه محصولات و کالا به مصرف‌کننده نیست بلکه خدمات که به جامعه عرضه می شود نیز باید استانداردها را رعایت‌کنند.

این مقام مسوول پیشرفت قشر نا اهل جامعه را بسیار قابل ملاحظه عنوان کرد و گفت :این قشر سازمان استاندارد را مجبور به تغییر در استاندارهای ملی کرده است برای مثال وقتی آبلیمو خوراکی تقلبی را مورد آزمایش قرار می دهیم شاهد آن هستیم که این آبلیمو تمامی فاکتورهای استاندارد را رعایت کرده است در صورتی که اصلا آبلیمو در تولید آن به کار نگرفته شده است و باید ما به نحوی عمل نماییم که زمانی که مصرف کننده علامت استاندارد را بر یک کالایی می بیند بدون هیچ گونه شک و تردید آن را تهیه کند.

مدیر کل موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان بر ضرورت انتقال فرهنگ استاندارد به مردم تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در انتقال فرهنگ استاندارد به مردم دارند و از مردم هم درخواست میکنیم که در تهیه و خرید کالا ها به نکات استاندارد توجه داشته باشند و در صورت بروز هر گونه مشکل می توانند با سامانه ۱۵۱۷ و مرکز رسیدگی به شکایات در تماس باشند تا در سریع ترین زمان ممکن به مشکل و شکایت آن ها رسیدگی شود.در پایان نیزخبرنگاران استان به اتفاق به پویش ملی کالای-استاندارد-ایرانی-میخرم پیوستند.

در حاشیه این نشست خبرنگار فودنا با مهندس اشکانی پور مدیرکل و مهندس عربانی مدیرروابط عمومی اداره کل استاندارد گیلان در مورد استاندارد مواد غذایی و کشاورزی به بحث و تبادل نظر پرداخت و قرار شد با کمک کارشناسان اداره کل قوانین و اخبار مرتبط با استاندارد مواد غذایی در فواصل مختلف به اطلاع عموم برسد .
مهندس اشکانی پور تاکیدکرد که فرهنگ سازی استاندارد مقوله ای بسیار مهم است و رسانه ها بازوان قوی این فرهنگ سازی هستند و باید با همکاری اداره کل استاندارد در این فرهنگسازی همسو باشند .
لازم به ذکراست : استاندارد مواد غذایی بیشترین اهمیت را دارد، وجزو پرمخاطب ترین استانداردهاست.به همین دلیل فودنا در نظر دارد به معرفی برخی استانداردهای مواد غذایی بپردازد .
استاندارد مواد غذایی دامنه وسیعی از صنعت کشور را شامل می شود که درهمین راستا از استاندارد ماشین آلات تولید و بسته بندی تا استاندارد موادغذایی جزو این دسته بندی می شوند .

فودنا - بقایی

(پنج شنبه ۴ آبان ۱۳۹۶) ۱۱:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها