پنج شنبه / ۴ آبان ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۷
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۷۳۹۳۵
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم

گردش مالی صنعت چای ایران در سال ۹۶ چقدر است؟

مشاور فنی سازمان چای کشور با اشاره به اینکه امسال گردش اقتصادی چای در کشورمان به سه هزار میلیارد تومان می‌رسد، گفت: در حال حاضر کشورمان از نظر تولید و سطح زیر کشت چای در رتبه پانزدهم ‌و از نظر مصرف رتبه دوازدهم جهان را دارد.

عبدالله میرحسینی مقدم گفت: امروزه چای در بیش از ۳۰ کشور جهان کشت می‌شود. کشورهای چین، هند، سریلانکا، کنیا، ژاپن، ترکیه، تایوان، تانزانیا و تعدادی دیگر از جمله ایران بیشترین سطوح چایکاری را دارند.


چین، هند و اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان چای

او افزود: از نظر تولید نیز چین، هند، کنیا و سری لانکا بیشترین تولید و بیشترین میزان صادرات چای را به خود اختصاص داده‌اند. کشورهای چین، هند و اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان چای در جهان هستند.

چای

ایران دوازدهمین کشور مصرف‌کننده چای در جهان

میرحسینی مقدم ادامه داد: در حال حاضر کشورمان از نظر تولید و سطح زیر کشت در رتبه پانزدهم جهان و از نظر مصرف رتبه دوازدهم جهان را با حدود ۱٫۴ کیلوگرم دارا است. مصرف چای ایران حدود ۱۱۰ هزار تن در سال است.


گردش اقتصادی ۳۸ میلیارد دلاری چای در جهان در سال ۲۰۱۶

مشاور فنی سازمان چای کشور خاطر نشان کرد: گردش اقتصادی نوشیدنی چای در جهان در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۳۸ میلیارد دلار بوده است. در سال ۲۰۱۵ ارزش اقتصاد چای فقط در آمریکا با ۱۵۰ هزار تن واردات بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار شد.

او افزود: با توجه به محدودیت کشت چای به استان گیلان و تا حدی مازندران و کاستی تولید داخلی نسبت به میزان مصرف، واردات چای در ایران امری ناگزیر است.

مشاور فنی سازمان چای کشور ادامه داد: با توجه به مصرف سالانه ۱۱۰ هزار تن و تولید نزدیک به ۲۵ هزار تن در داخل(به طور متوسط) همه ساله مقادیری چای از مبادی رسمی‌و غیر رسمی‌وارد کشور می‌شود. میزان واردات رسمی‌به طور متوسط  ۵۵هزار تن با میانگین قیمت کیلویی ۴٫۵ دلار و در مجموع نزدیک به یک هزار میلیارد تومان است.

محرم - چای

گردش اقتصادی سه هزار میلیارد تومانی چای ایرانی در سال ۹۶

میرحسینی مقدم گفت: گردش اقتصادی چای در کشورمان به سه هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که در سال ۱۳۹۵ کل مبلغ خرید برگ سبز چای بالغ بر ۲۳۴ میلیارد تومان (تقریبا یک پنج رقم واردات رسمی) بوده است.


واردات غیرقانونی چای

مشاور فنی سازمان چای کشور تصریح ‌کرد: از طرف دیگر واردات غیرقانونی چای لطمه بزرگی به اقتصاد و گردش سالم این محصول وارد می‌سازد که تنها با حمایت از تولید محصول داخلی می‌توان جلوی آن را گرفت.

اوافزود:با اتکا به عواید حاصل از واردات می‌توان برنامه‌های زیرساختی لازم جهت بهبود وضعیت صنعت چای و ارتقای کمی‌و کیفی تولید این محصول را به اجرا در آورد و از خروج مقادیر متنابهی ارز از کشور جلوگیری کرد.


منبع: ایسنا

(پنج شنبه ۴ آبان ۱۳۹۶) ۱۱:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها