سه شنبه / ۲ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۳۸۹۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تجهیز و نوسازی 150 هزار هکتار شالیزار شمال در برنامه ششم هدفگذاری شد

مجری طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری شمال کشور از هدفگذاری اجرای این طرح برای 150 هزار هکتار زمین در برنامه ششم توسعه به شرط تامین منابع ملی و خارجی خبر داد.

رضا عظیمی افزود: با تخصیص منابع ملی سالیانه 10 هزار تا 15 هزار هکتار از این اراضی شالیزاری را می توان تجهیز و نوسازی کرد و پیش بینی می کنیم با تامین سرمایه های خارجی این میزان به 30 هزار تا 40 هزار هکتار در سال برسد.
وی اضافه کرد: برای تسریع در اجرای عملیات خاکی همچون تسطیح لیزری، ساخت جاده های دسترسی به قطعات اراضی و احداث شبکه های آبیاری و زهکشی در شالیزارهای شمال کشور به دنبال سرمایه های خارجی هستیم و قصد داریم از محل فاینانس چین حدود 13 هزار میلیارد ریال جذب کنیم. وی پیش بینی کرد تا اردیبهشت 1397 نزدیک به پنج هزار هکتار از شالیزارهای شمال کشور تجهیز و نوسازی شوند.
عظیمی افزود: امسال برای اجرای این طرح در استان های مازندران، گیلان و گلستان 118 میلیارد ریال از منابع ملی پیش بینی شده است.
مجری طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری شمال کشور سهم استان مازندران از این اعتبار ملی را 50 میلیارد و گلستان را هشت میلیارد ریال عنوان و اضافه کرد: بقیه این اعتبار ملی به استان گیلان تعلق می گیرد.
وی ادامه داد: اعتبار ملی از نیمه دوم امسال تخصیص می یابد.
عظیمی گفت: در سه سال اخیر از محل اعتبار ملی در 14 هزار و 400 هکتار شالیزار شمال کشور عملیات اجرایی صورت گرفت.
وی حفظ کاربری اراضی کشاورزی، صرفه جویی 25 درصدی در مصرف آب، کاهش سختی کار و اجرای عملیات مکانیزاسیون و افت 20 درصدی ضایعات محصولات را از مزیت های اجرای طرح تجهیز و نوسازی شالیزارهای شمال کشور برشمرد.
به گزارش ایرنا، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی هفتم شهریورماه اعلام کرد: طبق برنامه تجهیز و نوسازی ١٠٥ هزار هکتار شالیزار و خشکزار را در دستور کار داریم که دولت ٨٥ درصد یارانه به تسطیح و نوسازی أراضی و پروژه های بزرگ اختصاص داده است.


(سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶) ۰۹:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها