دوشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۰
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۳۸۷۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

گندمکاران مازندرانی و امروز و فردای پرداخت مطالبات

گندم کاران مازندرانی از عدم دریافت مطالبات خود نگران هستند و معتقدند پرداخت به موقع آن می تواند زمینه مساعدی برای دلگرمی کشاورزان باشد.

از ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در استان مازندران، امسال سطح زیر کشت محصول گندم ۶۶ هزار و ۷۰۰ هکتار بود که از این میزان ۳۸ هزار هکتار سطح زیر کشت آبی و مابقی دیم بود.
برای کشت گندم در استان مازندران گندمکاران از تمام دسترنج خود استفاده کردند تا محصولی مناسب را روانه بازار فروش کنند اما با این وجود امسال محصول گندم هر کیلو با قیمت هزار و 300 تومان از کشاورزان خریداری شد که برخی از کشاورزان دسترنج فروش خود را دریافت کردند و برخی دیگر با توجه به اینکه فصل کشت نیز آغاز شده، همچنان دولت به آنان بدهکار است.
تمامی این عوامل موجب می ‎ شود تا دیگر کشاورز اقدام به کشت محصول گندم نکند اما با توجه به اینکه ایران در کشت گندم خودکفا است بنابراین باید بیش از پیش به مطالبات و مشکلات این قشر از کشاورزان بپردازد چراکه آنان سرمایه‌های اقتصادی کشور هستند.
یکی از گندمکاران بدهکار دودانگه می گوید : در حال حاضر حدود چهار ماه است که گندم‌هایی که برداشت کرده بودیم را تحویل مرکز خرید سازمان غله دادیم و طبق روند سال‌های گذشته، همچنان طلب خود را دریافت نکردیم.
براری می افزاید: با توجه به اینکه به فصل دوباره کشت گندم در حال نزدیک شدن هستیم و برای کاشت گندم نیز باید هزینه شخم، خرید بذر، کود و سم نیز پرداخت شود و با این روند در پرداخت محصول خریداری شده امسال قادر به کشت گندم نیستیم.
وی تصریح می کند: مسئولان باید بدانند که نانی را بر روی سفره‌های خود می‌خورند حاصل دسترنج کشاوران است و حال که زمان پرداخت می‌رسد چرا با این زحمتکشان این چنین برخورد می‌شود با این روند در پرداخت خودمان نیز دیگر قادر به خرید نان نیستیم.
این کشاورز یادآور می شود: امسال مجبور هستیم به جای گندم کلزا بکاریم تا با این مشکلات مواجه نشویم.
سیدمحمد جعفری مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور می گوید: در سال زراعی جدید از شرکت غله منطقه 2 خرید تضمینی گندم ابلاغ شد و به عنوان مباشر گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را جمع آوری می‌کند.
جعفری می افزاید: قیمت گندم سالانه توسط شورای اقتصاد تعیین می‌شود و بر اساس آن کشاورزان اقدام به کشت گندم می‌کنند و میزان مورد نیاز خود را برداشته و مازاد بر نیاز خود را به شرکت غله تحویل می‌دهند.
وی تصریح می کند: در اوایل خرداد مراکز خرید گندم بازگشایی شده بود به طوری که در سال جاری 98 هزار و 500 تن گندم از کشاورزان استان مازندران در 30 مرکز خرید با کیفیت مناسب با قیمت هزار و 300 تومان خریداری شد.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور، یادآور می شود: امسال از نخستین روزهایی که کشاورزان گندم‌های خود را تحویل دادند بلافاصله پس از آن 50 درصد بهای گندم به حساب کشاورزان واریز شد و این واریزی از طریق دولت در تهران انجام می‌شود و شرکت غله دخالتی در پرداخت وجه ندارد و این وجه از طریق سامانه ملی ثبت شده و از تهران گندم‌های خریداری شده بهای آن پرداخت می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه 50 درصد بهای گندم را کشور براساس خرید روز به حساب گندمکاران در مرحله اول واریز کرد، می گوید: در مازندران میزان خرید به میزان حدود 156 میلیارد تومان بود که حدود 96 میلیارد تومان آن پرداخت شده و 30 میلیارد تومان آن نیز باقیمانده که دولت به کشاورزان بدهکار است.
جعفری با اشاره به اینکه به کشاورزان گفته شد که مطالباتشان از سوی کشور پرداخت می‌شود، اظهار می کند: بر اساس آخرین آمار دولت به گندمکاران کشور حدود 8 هزار و 800 میلیارد تومان تاکنون پرداخت کرده و در حال حاضر سه میلیارد و 100 میلیون تومان دولت به کشاورزان کشور بدهکار است.
وی می افزاید: در سطح کشور امسال تا 30 خرداد ماه هر فردی گندم به سازمان تحویل داد تمامی مطالبات پرداخت و مابقی در حال پرداخت است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور ادامه می دهد: از سوی مجمع نمایندگان، استاندار، شرکت غله و جهاد کشاورزی مازندران به زودی مابقی مطالبات کشاورزان پرداخت می‌شود.
جعفری یادآور می شود: با توجه به آنکه فصل کشت کلزا است در سال جاری 19 هزار و 400 تن کلزا از کشاورزان استان خریداری و 100 درصد پول آنها که به میزان 51 میلیارد تومان پرداخت شد. کشاورزان شاید سرمایه در گردش مناسبی برای کشت گندم نداشته باشند بنابراین برای بازپرداخت مطالبات خود نگران هستند که از همین جا از تمامی مسئولان کشوری تقاضا می‌شود که مابقی مطالبات کشاورزان را پرداخت کنند.
این مسئول با بیان اینکه همه از شرایطی که برای کشاورزان استان ایجاد شده نگران هستند، می گوید: تأخیر در پرداخت گندم موجب شده که برخی از افراد از این موضوع سوء استفاده کنند و دولت اعلام کرد که در حال حاضر دچار مشکلات مالی است و در این راستا برخی از افراد از فضای رسانه بر علیه دولت کار می‌کنند و موجب دلسردی کشاورزان برای کشت می‌شوند اما دولت حتما پرداخت می‌کند. /ایسنا

(دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶) ۱۲:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها