دوشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۳۸۵۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

از بیم باغداران مازندران و برداشت زودهنگام پرتقال تا سرباز کردن وعده صادرات مرکبات

باغداران مازندران نگران هستند، نگران سرمای زیاد که مبادا به محصولات آنان خسارت وارد کند البته باید گفت این نگرانی به‌جاست؛ چرا که سال گذشته بابت حبران خسارت قول‌های متعددی داده شد ولی برخی از این وعده‌ها عملیاتی نشد و برخی که عملیاتی شد در حدی نبود که حتی مرهمی بر زخم‌های آنان بگذارد.

باغداران مازندران این روزها قرار است به دستمزد خود برسند، دستمزدی که باید پاسخ‌گوی تلاش‌های یک‌ساله آنان در باغ‌هایی که به‌ویژه امسال با بحث تنش آبی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کردند، باشد.
سال گذشته سرما به محصول مازندران خسارات هنگفتی وارد کرد؛ خسارت‌هایی که تأثیر آن را می‌توان تا سال‌های سال بر محصول استان مشاهده کرد.
این روزها باغداران مازندران نگران هستند، نگران سرمای زیاد که مبادا به محصولات آنان خسارت وارد کند البته باید گفت این نگرانی به‌جاست؛ چرا که سال گذشته بابت جبران خسارت قول‌های متعددی داده شد ولی برخی از این وعده‌ها عملیاتی نشد و برخی که عملیاتی شد در حدی نبود که حتی مرهمی بر زخم‌های آنان بگذارد.
باغداران مازندران در حال برداشتن نارنگی هستند ولی بیم سرما موجب شده برخی از آنان به فکر برداشت پرتقال باشند؛ باید بدانند زمان برداشت پرتقال هنوز فرا نرسیده و باغداران نباید با برداشت زودهنگام نباید زمینه بی‌اعتمادی به محصول مازندران را در بازار فراهم کنند.
باغداران چشم انتظار نوید خبرهایی خوشی از صادرات و خرید محصول مرکبات هستند تا بتوانند این روزها را با کمترین نگرانی پشت سر بگذارند.
* برداشت زودهنگام پرتقال در مازندران
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در این‌باره اظهار کرد: پیشنهاد برای صادرات مرکبات مطرح شد و باید برای حمایت از صادرکنندگان تسهیلات کم بهره و مشوق‌های صادراتی درنظر گرفته شود که با پیگیری‌های انجام شده قرار است اجرا شود.
محمدرضا شعبانی با بیان اینکه برداشت نارنگی پیش‌رس بیش از ۲۰ روز آغاز شده با شدت بیشتری در حال انجام است، افزود: حدود ۶۰۰ هزار تن حجم تولید نارنگی پیش‌رس و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید پرتقال امسال مازندران است.
وی با اشاره به اینک برداشت زودهنگام پرتقال در مازندران آغاز شده است، تصریح کرد: برخی باغداران به‌دلیل نگرانی از سرمازدگی اقدام به سبززدایی و رنگ‌آوری پرتقال کردند که دلیل خوبی برای برداشت پرتقال نمی‌شود.
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران تصریح کرد: در حال حاضر پرتقال به قند و رسیدگی کامل نرسیده و وزن کافی خود را نگرفته باغداران باِید صبر کنند تا قند میوه به میزان کافی برسد.
شعبانی یادآور شد: در حال حاضر پرتقال خشک و تلخ است و نارضایتی مصرف‌کنندگان را به دنبال دارد و ممکن است این شائبه را ایجاد کند که میوه یخ زده است.
* سرما نمی‌تواند دلیل کافی برای برداشت زودهنگام پرتقال باشد
وی با تأکید بر اینکه برداشت زودهنگام پرتقال ضرر به مجموعه تولید وارد می‌کند و باغداران باید در برداشت تحمل و صبوری کنند، خاطرنشان کرد: سرما نمی‌تواند دلیل کافی و قانع‌کننده‌ای برای برداشت زودهنگام پرتقال باشد.
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اعلام اینکهرتقال مازندران از آذر ماه قابلیت برداشت و ذخیره‌سازی دارد، اظهار کرد: توصیه ما به باغداران این است صبوری کنند دستگاه‌های اجرائی و بازرسی نیز در این زمینه مداخله کنند تا از برداشت بی‌موقع محصول جلوگیری شود.
شعبانی گفت: همچنین زمینه برای صادرات کیوی مازندران آماده است که امیدواریم با برداشت به‌موقع بازار خوبی شاهد باشیم.
*موفقیت در زمینه صادرات؛ مستلزم وجود زیرساخت‌ها
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در این‌باره اظهار کرد: بحث کشاورزی موضوع مهمی در اقتصاد مازندران است؛ چرا که اقتصاد مازندران کاملاً به این مهم وابسته است.
علی‌اصغر یوسف‌نژاد با بیان اینکه تمام اقتصاد مازندران به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با کشاورزی است، افزود:  بزرگ‌ترین بخش اقتصادی مازندران کشاورزی در کنار صنعت و تجارت است که باید شاهد اقدامات خوبی در این حوزه باشیم.
وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته هر سال شاهد گرفتاری ازجمله سیل، تگرگ، طوفان و سایر در مازندران بودیم که آسیب‌های فراوانی به کشاورزان وارد کرد، اظهار کرد: سال گذشته نیز بحث سرمازدگی خسارت زیادی به مرکبات مازندران وارد کرد که جبران بخشی از آسیب‌ها با دولت و دستگاه‌های مسؤول در این زمینه بوده است.
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عایدی بخش کشاورزی، زیرساخت‌ها و قیمت تمام شده محصولات کشاورزی به‌دلیل افزایش نهاده‌های کشاورزی بالا  است، اضافه کرد: شرایط محدودی نیز برای صادرات محصولات به خارج از کشور حاکم است.
یوسف‌نژاد با اعلام اینکه با توجه به اینکه بخشی از محصولات کشاورزی مازاد بر نیاز کشور است که یکی از روش‌ها صادرات آن است، اظهار کرد: همچنین همچنین از حضور کشورهای آسیای میانه برای صادرات با توجه به نیازها استفاده مناسبی نشده است که باید مدیریت مناسبی برای بسترسازی محصولات کشاورزی اتفاق بیفتد تا در این زمینه فعال شوند.
وی با تأکید بر اینکه نظام اداری دستگاه‌های مرتبط باید روش‌های مناسب برای صادرات ایجاد کند که تاکنون از این ظرفیت استفاده نشده است، خاطرنشان کرد: باید بدانیم صادرات علم است که موفقیت در این زمینه مستلزم وجود زیرساخت‌های مختلف است.
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین نیاز صادرات وجود برند است و  همچنین مشکلاتی در زمینه هزینه‌های حمل و نقل موجب شده قیمت تمام شده محصولات افزایش یابد.
* کشاورزی عملاً برای کشاورزان مشکل‌آفرین شد
یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه سال به سال نسبت به سیاست‌های بخش کشاورزی داریم عقب‌نشینی می‌کنیم، تصریح کرد: کشاورزی عملاً برای کشاورزان مشکل‌آفرین شده است.
وی یادآور شد: در قانون برنامه ششم توسعه در مواد مختلف نسبت به کشاورزی سیاست‌گذاری شده امیدواریم با تغییرات در بخش کشاورزی که اقتصاد مازندران به آن وابسته است بتوانیم شاهد آثار مثبت به دیگر بخش‌های استان باشیم.
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس با بیان اینکه پیگیری‌های بسیاری از سوی مسؤولان برای کاهش آثار تخریبی به بخش کشاورزی مازندران صورت گرفت، گفت: آثار روحی و روانی این خسارت‌ها ناشی از ضعف عملکرد و ضعف در تصمیم‌گیری توهینی به کشاورزی مازندران است که به‌تدریج بی‌اعتمادی عمومی را به‌دنبال دارد.
به گزارش فارس، هر سال در زمان برداشت وعده‌هایی در ارتباط با صادرات و خرید محصولات مرکبات داده می‌شود ولی زمان بروز خسارت کشاورز خود را یکه و تنها می‌بیند و این کشاورز است باید به تنهایی تمام بار خسارت را باید به دوش بکشد.

(دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶) ۰۹:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها