شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۳۸۰۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
معاون سازمان ملی استاندارد خبر داد

ایران در جایگاه بیست و سوم نظام استانداردسازی جهانی

به گزارش فودنا، معاون سازمان ملی استاندارد از جایگاه بیست و سوم ایران در نظام استانداردسازی جهانی خبر داد.

جهانبخش سنجابی شیرازی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته، در حال توسعه و توسعه نیافته به این نتیجه رسیدند که در شکل گیری مثلث توسعه یکی از اضلاع، استاندارد سازی است، اظهار کرد: در تجارت داخل و بین الملل، استانداردسازی، کیفیت و رقابت پذیری مهم ترین اضلاع مثلث توسعه و پیشرفت هستند.
سنجابی شیرازی کشورهایی را توسعه یافته دانست که سه ضلع توسعه را به صورت جدی پیاده کرده باشند و اظهار کرد: در کشورهای توسعه نیافته این سه ضلع وجود ندارد و در کشورهای در حال توسعه نیز یک ضلع آن کم است.
وی با بیان اینکه اگر یک بنگاه، استان و کشور می خواهد رشد پیدا کند باید به سمت ایجاد مثلث توسعه برود، اظهار کرد: در استاندارسازی باید به سمت هوشمند نویسی استاندارد برویم تا تکلیف مدیریت کیفیت در بخش های مختلف تولید و خدماتی کشور روشن شود.
این مسئول با بیان اینکه دنیا از تدوین کیفیت عبور کرده و به سمت تضمین کیفیت رفته است، اظهار کرد: امروز استاندارد سازی از استانداردهای اجباری فاصله گرفته و این سیاست را در دولت یازدهم در دستور کار قرار دادیم.
سنجابی نظام استانداردسازی ایران را تا سال 93 دارای فاصله زیاد با نظام استاندارد بین الملل دانست و تصریح کرد: در دولت یازدهم بعد از یک وقفه یک ساله، در تعطیلی شورای عالی استاندارد، دوباره به سمت استانداردسازی منطبق بر استانداردهای بین الملل حرکت کردیم.
معاون سازمان ملی استاندارد، فرآیند استانداردسازی را دارای چند بازیگر دانست و خاطرنشان کرد: نقش حاکمیت دولتی، تولیدکننده، توزیع کننده و مصرف کننده در استاندارد تعریف شده، هرچند در ایران برای مصرف کننده نقشی در نظر گرفته نشده است.
وی با بیان اینکه استاندارد اجباری معنی ندارد، اظهار کرد: نظام های استانداردسازی به روز، مبتنی بر استانداردهای خوداظهاری و خود کنترلی است که ایران به این سمت پیش رفته است.
معاون سازمان ملی استاندارد ایران گفت: طرحی را در این زمینه اجباری کرده ایم که تا پایان سال 200 رقم کالا از چهار گروه کالایی، مشمول نظام استاندارد خود اظهاری شوند.
این مسئول در ادامه  با بیان اینکه ایران توانسته عضو هیئت مدیره ISO شود، اظهار کرد: این کنوانسیون بین المللی دارای 15 عضو اصلی است که ایران نیز جزو این کشورها است.
وی با بیان اینکه برای نخستین بار رتبه 23 جهانی نظام استانداردسازی به ایران داده شده است، اظهار کرد: در گذشته ایران در رتبه سی‌ام استاندارد قرار داشت.

(شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶) ۱۰:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها