شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۶ / ۰۹:۲۱
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۷۳۷۹۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی
دبیر کانون های انجمن صنایع غذایی ایران:

86 درصد از صادرات ایران به عراق لبنیات است

به گزارش فودنا، دبیر کانون های انجمن صنایع غذایی ایران گفت: 86 درصد از صادرات ایران به عراق لبنیات است.

کاوه زرگران با بیان اینکه تحولات اخیر منطقه به ویژه همه پرسی کردستان چالشی برای صادرات و اشتغال صنایع غذایی و کشاورزی کشور ایجاد می‌کند، اظهار کرد: شورای امنیت ملی، بر اساس خواسته دولت مرکزی عراق مرزهای ایران را به روی اقلیم کردستان بسته است بنابراین با توجه به حجم صادراتی اقلام غذایی ایران به این منطقه از عراق، باید بازاری جایگزین برای آن پیدا کرد.
وی مقدار صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به عراق را سه میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: سهم اقلیم کردستان از حجم سه میلیون و 245 هزار تنی این صادرات 20 درصد تخمین زده شده است.
دبیر کانون های انجمن صنایع غذایی ایران با بیان اینکه 86 درصد از صادرات ایران به عراق را لبنیات تشکیل می دهد، اظهار کرد: سهم عمده ای از این میزان، به بازار کردستان مربوط می شود که می تواند در این بخش تنش هایی را ایجاد کند.
زرگران با تاکید بر تمکین به سیاست های خارجی کشور نسبت به تحولات منطقه، تصریح کرد: دولت باید سیاست های حمایتی از تولیدکنندگان صنایع غذایی را جهت کاهش چالش ها و تنش ها به وجود آمده اعمال کند.
وی با خطاب قرار دادن صندوق ضمانت صادرات به عنوان یکی از موظفان حامی صادرکنندگان، اظهار کرد: این صندوق باید از تولیدکنندگان در برابر چالش پیش آمده حمایت کند تا زیان وارده جبران شود.
دبیر کانون های انجمن صنایع غذایی ایران به تجارت این کشور با روسیه نیز اشاره کرد و گفت: روسیه در سال 2014 نزدیک به 42 میلیارد دلار واردات مواد غذایی و کشاورزی از اتحادیه اروپا داشته است.
وی افزود: پس از تحریم روسیه توسط اتحادیه اروپا، این کشور سیاست های اقتصاد مقاومتی را برای کاهش واردات مواد غذایی و افزایش تولید داخلی در دستور کار قرار داد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: روسیه حجم واردات مواد غذایی و کشاورزی خود را در سال 2015 به 33 میلیارد دلار و سال 2016 به 27 میلیارد دلار کاهش داد و به جای آن از تولیدات داخلی بهره برد.
دبیر کانون های انجمن صنایع غذایی ایران، روسیه را موفق تر از ایران در عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد: هرچند تنش بین ترکیه و روسیه بزرگترین فرصت تاریخی برای حضور در بازار روسیه بود اما شرایط آن مهیا نشد.
وی با بیان اینکه شرایط سیاسی ایران و روسیه به گونه ای است که انتظار می رود شاهد افزایش معاملات اقتصادی باشیم، تصریح کرد: مقام های روسیه اعلام کردند به دلیل عدم توانیی حضور تجار ایرانی در بازار روسیه، تصمیم دارند صادرات غله از ایران را به صورت ترانزیت آغاز کنند.
زرگران خاطرنشان کرد: اگر این ترانزیت ایجاد شود به طور قطع سهم صادرات استان هایی همچون مازندران قابل توجه است.

(شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶) ۰۹:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها