شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۳۷۷۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
مدیرعامل خانه حامی کشاورز همدان مطرح کرد

تاراج منابع آبی دشت اسدآباد برای تولید چغندرقند/جهاد کشاورزی مسئولانه ورود کند

مدیرعامل خانه حامی کشاورز استان همدان تاراج منابع آبی دشت اسدآباد برای تولید چغندرقند را تهدیدی برای آیندگان برشمرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی مسئولانه ورود پیدا کند تا منابع حیاتی از بین نرود.

محمد احمدی اظهار کرد: شهرستان اسدآباد سال گذشته از نظر منابع آب زیرزمینی از دشت ممنوعه به جمع دشت‌های بحرانی کشور اضافه شده است.
وی با اعلام اینکه کسری مخزن این دشت سالانه بیش از 15 میلیون مترمکعب است، افزود: هیدروگراف آب دشت با وجود همه تلاش‌ها سالانه در حال سقوط است و تاکنون نتوانسته‌ایم آن را در یک سطح ایستایی ثابت نگه داریم.
مدیرعامل خانه حامی کشاورز استان همدان بیان کرد: از یک سو شرکت آب‌منطقه‌‎ای استان با انسداد چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور سعی در حفظ منابع آبخوان دشت دارد و از سوی دیگر به دلیل عدم کار ترویجی، آگاهی‌رسانی، برنامه‌ریزی برای الگوی کشت مناسب امسال هزاران هکتار زمین‌های دشت اسدآباد زیرکشت چغندرقند رفت.
وی عنوان کرد: میلیون‌ها مترمکعب از ته‌مانده منابع آب زیرزمینی دشت اسدآباد که تنها منبع حیات دشت است صرف تولید بیش از 200 هزار تن چغندر قند شد که کشاورزان آن نیز وضعیت نابسامانی دارند.
احمدی اظهار داشت: وضعیت نابسامان چغندرکاران سبب شده، این افراد محصول خود را به دلالان به ازای هر کیلوگرم 200 تومان می‌فروشند یا به دلالان کارخانه قند همدان، اصفهان و مشهد بدون قرارداد مشخص و مطمئن واگذار می‌کنند.
وی اظهار داشت: هماهنگی بین دو اداره بزرگ استان یعنی شرکت آب‌منطقه‌ای که سعی در حفظ منابع آبی دشت دارد و دیگری سازمان جهاد کشاورزی که باید برنامه و اقدام عملیاتی داشته باشد، دیده نمی‌شود.
مدیرعامل خانه حامی کشاورز استان همدان با اعلام اینکه نتیجه و خروجی جلسات مسئولان بایستی در هیدروگراف دشت نمود عینی داشته باشد، تصریح کرد: تمام تلاش باید در ثابت نگهداشتن سطح ایستایی منابع آب بروز داشته باشد تا زمانی که شاهد سقوط هیدروگراف هستیم به سمت نابودی منابع زیرزمینی و تکرار سرنوشت دشت کبودراهنگ حرکت می‌شود. /فارس

(شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶) ۰۹:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها