یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۶ / ۱۴:۴۸
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۷۳۶۷۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

٢٣ درصد درآمد ایرانى‌ها صرف موادغذایى مى‌شود/ سرانه لبنیات در ایران کمتر از نصف میانگین جهانى

رئیس کانون انجمن صنایع غذایى از هزینه کرد ٢٣ درصد درآمد ایرانى‌ها برای موادغذایى خبر داد.

کاوه زرگران رئیس کانون انجمن صنایع غذایى ایران در مراسم روز جهانى غذا که امروز در مرکز همایش هاى بین المللى صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه شعار امسال روز جهانى غذا مهاجرت در دنیاست، گفت: ایجاد شرایط مناسب در روستاها موجب کاهش مهاجرت و سرمایه گذارى در کشاورزى و تولید نیروى مولد مى شود و از مهاجرت جلوگیرى مى کند.

زرگران عنوان کرد: توسعه روستایى موجب افزایش امنیت غذایى و بهبود شرایط زندگى و حمایت اجتماعى براى جمعیت روستایى و شهرى مى شود.

وى افزود: در دولت یازدهم توسعه و حمایت بخش کشاورزى بدون شک موجب تولید و رونق محصولات کشاورزى مى شود، خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد رشد این حوزه بودیم.

زرگران با بیان اینکه دولت خرید تضمینى گندم را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: خوشبختانه  ارتقا کیفیت افزون بر کیفیت مورد توجه قرار گرفت و دستاوردهاى خوبى در این حوزه داشتیم.

رئیس کانون انجمن صنایع غذایى ایران گت: کاهش اسیدچرب ترانس ، کاهش نمک و شکر در نوشیدنى های صنعتى و اصلاح ضوابط برچسب گذارى موادغذایى حاصل تعامل بخش خصوصى و وزارت بهداشت است.

وى افزود: نزدیک به ٣٠ درصد موادغذایى مصرفى در ایران تولید صنایع غذایى و تبدیلى است که سازمان استاندارد و غذا و دارو آنها را بررسى مى کنند.

زرگران با بیان اینکه نظارت ها در زنجیره تامین غذا باید افزایش پیدا کند، گفت: در مزارع کشاورزى نظارت ها به خوبى انجام نمى شود و در برخى گزارش ها شاهد وجود مخاطرات جدى در این حوزه هستیم .

وى ادامه داد: نظارت ها در اصناف باید افزایش و عوارض بر کالاهاى آسیب رسان افزایش پیدا کند، در کشور ما مخاطرات جدى در زمینه مصرف بیش از اندازه نمک و شکر وجود دارد که باید به محصولات حاوى آنها به عنوان کالاى آسیب رسان نگاه شود.

رئیس کانون انجمن صنایع غذایى ایران گفت: امنیت غذایى و شاخص آن نیز از موضوعاتى است که در روز جهانى غذا مورد توجه قرار دارد و به استطاعت مردم به عنوان فاکتورهاى غذایى توجه شود.

افزایش مالیات بر ارزش افزوده موادغذایى سلامت مردم را نشانه مى رود

وى افزود: قدرت خرید خانوار در دهه گذشته کاهش پیدا کرده است و باید اقدامات جدى در این حوزه انجام شود زیرا در ایران یک کارمند ٢٣ درصد درآمد خود را صرف خرید موادغذایى مى کند، این درحالى است که این رقم در کشورى مانند آمریکا ٦.٥ درصد است.

زرگران ادامه داد: در کشورهاى توسعه یافته براى افزایش توان خرید مردم در موادغذایى روش هاىی مانند معافیت هاى مالیاتى را در دستور کار قرار مى دهند که در کشور ما فقط در برخى محصولات پر مصرف این موضوع مورد توجه قرار مى گیرد.

رئیس کانون انجمن صنایع غذایى ایران گفت: اکنون که لایجه مالیات بر ارزش افزوده در دست تصویب است درخواست مى کنیم مالیات بر ارزش افزوده موادغذایى پر مصرف را افزایش ندهند.

وى افزود: در کشور ما سرانه برخى اقلام پرمصرف مانند لبنیات حدود ٧٠ کیلوگرم بوده در حالى که میانگین سران جهانى در دنیا ١٥٠ کیلوگرم است و این نشان از آن است که باید بیشتر به فکر مردم باشیم .

زرگران گفت: بر اساس تصمیم گیرى ها به نظر مى رسد نرخ مالیات بر ارزش افزوده در دو نرخ ٦ و ١٢ درصد تصویب خواهد شد اما افزایش مالیات بر ارزش افزوده برخى موادغذایى از صفر به ٦ درصد تبعات زیادى در گرانى و به خطر افتادن سلامت مردم دارد.
(یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶) ۱۴:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها