یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۶ / ۱۴:۴۵
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۷۳۶۷۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

برگزاری همایش روز جهانی غذا

همایش روز جهانی غذا با شعار «اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت» برگزار شد.

محمد هاشمی در نشست خبری همایش روز جهانی غذا، گفت: این روز بهانه‌ای برای بیان اولویت‌های غذا در کشور است. در سال‌های اخیر به جای استفاده از قوه قهریه در این حوزه بحث تشویق را پیش بردیم که یکی از اقدامات‌مان اعطای نشان ایمنی و سلامت به تولید کنندگان فراورده‌های غذایی بوده که از حدود ۱۱ سال قبل و در ۱۶ دوره برگزار شده است.

وی با اشاره به تولیدکنندگانی که توانستند با روش‌های ابتکاری محصولات‌شان را به سمت سلامت بیشتر ارتقاء دهند، گفت: در این سال‌ها نزدیک به ۱۵۰ نشان ایمنی سلامت ارائه شده و شرکت‌هایی که بتوانند این نشان را دریافت کنند، از امتیاز ویژه‌ای برخوردار می‌شوند.

دبیر اجرایی همایش ملی روز غذا با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات سازمان غذا و دارو بحث نصب نشانگرهای تغذیه بر روی فرآورده‌های غذایی بود، گفت: در هیچ کجای دنیا اجباری برای عدم مصرف یک محصول وجود ندارد، بلکه سعی می‌شود با المان‌های فرهنگی‌ مردم را ترغیب به استفاده از محصولات سلامت کنند. بر این اساس چراغ راهنمای تغذیه‌ای باعث می‌شود که مردم بدانند از چه محصولی استفاده کنند. خوشبختانه این نشانگرها در کشور مورد استقبال صنایع غذایی قرار گرفته و به صورت ۱۰۰ درصد اجرا شده است، البته هنوز در بازار به صورت ۱۰۰ درصد وجود ندارد و به تدریج در حال جایگزین شدن است.

هاشمی شعار جهانی روز غذا را تغییر آینده مهاجرت، سرمایه گذاری در امنیت غذا و توسعه روستایی عنوان کرد و گفت: شعار کشور ما برای این روز متناسب با اقدامات‌مان «اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت» انتخاب شده است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست کاوه زرگران - دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران نیز گفت: ما ضوابط برچسب‌گذاری را در بازه زمانی سه تا شش ماهه بررسی کردیم و به یک قانون جامع رسیدیم و آن را به سازمان غذا و دارو فرستادیم. بعد از آن دستورالعمل چراغ راهنمای تغذیه نیز به آن اضافه شد و در فاز اول ۲۰۰ شرکت مواد غذایی به صورت داوطلبانه آن را اجرا کردند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۹ درصد از شرکت‌های غذایی اقدام به اجرای چراغ راهنمای تغذیه کرده‌اند، گفت: طبیعتا اجرای آن هزینه‌هایی را برای بخش خصوصی به دنبال داشته، اما ما تلاش کردیم که در کنار دولت این طرح را اجرایی کنیم.
(یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶) ۱۴:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها