یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۶ / ۱۳:۲۴
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۷۳۶۶۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

کاهش ۷۵ درصدی سوء تغذیه در کودکان زیر ۵ سال ایرانی

معاون بهداشت وزیر بهداشت از کاهش ۷۵ درصدی سوء تغذیه در کودکان زیر پنج سال ایرانی خبر داد و گفت: تکلیف ما در حوزه سلامت مشخص است و اگر می‌خواهیم از بروز بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری کنیم باید بر روی تغذیه مناسب تمرکز کنیم.

دکتر رئیسی در مراسم روز جهانی غذا با بیان اینکه بحث امنیت غذایی در جوامع بین‌المللی واژه‌ای جدید و ناآشنا نیست، گفت: از سال ۱۹۴۸ که اولین کنفرانس جهانی غذا برقرار شد، موضوع امنیت و تامین غذا مورد توجه قرار گرفت و دغدغه همه جوامع و کشورها بحث تامین غذا و و امنیت غذایی بود؛ به طوریکه این دو محور جزء سیاست‌ها و اولویت‌هایشان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مبحث مهم‌تر که در سال‌های گذشته مطرح شده، موضوع امنیت تغذیه است، گفت: باید توجه کرد که موضوع امنیت تغذیه بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات ناشی از عدم توجه به آن است و با رعایت برخی نکات تغذیه‌ای می‌توانیم از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کنیم. توجه به این موضوع در سیاست گذاری‌هایمان هم تاثیرگذار است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه برای تامین امنیت غذایی همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید دست به دست هم دهند، افزود: رفتارهای غلط تغذیه‌ای و مشکلاتی که در حوزه سواد سلامت وجود دارد، می‌تواند در سیاست‌های ما اثرگذار بوده و مشکل ایجاد کند. بحث اصلاح الگوی تغذیه از مسائل بسیار مهم است.

رئیسی با بیان اینکه عواقب ناشی از ناامنی غذایی در حوزه بهداشت هم به صورت سوء تغذیه و هم به صورت بیماری بروز می‌کند، ادامه داد: در طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت یکی از برنامه‌های اصلی بهبود و اصلاح الگوی تغذیه برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر بود که اقدامات جدی در این زمینه صورت گرفت و ادامه دارد. بر این اساس ما معتقدیم حضور کارشناسان در سطوح مختلف بهداشت می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر نقش مهمی را ایفا کند.

رئیسی با اشاره به تعهدی بین‌المللی مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی سوء تغذیه در کودکان زیر پنج سال گفت: طبق ارزیابی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، فائو گزارش داد که ۷۲ کشور جهان به این هدف رسیده‌اند و از میان این کشورها ۲۹ کشور بیش از این هدف اثربخش بوده‌اند که یکی از کشورها ایران بوده است؛ به طوریکه توانستیم شاهد کاهش ۷۵ درصدی سوء تغذیه در کودکان زیر پنج سالمان باشیم. البته هنوز در سطح کشور مناطقی وجود دارد که از نظر تغذیه‌ای دچار مشکلند و باید برای رفع این مشکلات تلاش کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تامین ریزمغذی‌ها گفت: روندی که در حوزه پیشگیری از کمبود آهن در کشور صورت گرفته، موفق بوده و باید ادامه یابد. بر همین اساس اکنون برای دختران ۱۲ تا ۱۸ سال قرص آهن توزیع می‌شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه در ایران بیش از ۷۰ درصد مردم به دلیل بیماری‌های غیرواگیر از بین می‌روند، گفت: عمدتا این بیماری‌ها شامل دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی و ... است. این در حالیست که بسیاری از این بیماری‌ها با روش تغذیه‌ای صحیح قابل پیشگیری هستند. بنابراین تکلیف ما در حوزه سلامت مشخص است و اگر می‌خواهیم از این موارد پیشگیری کنیم باید روی اصلاح تغذیه تمرکز کنیم.

رئیسی با بیان اینکه در کشور ما ۲۹ درصد زنان و ۱۵ درصد مردان بالای ۱۸ سال دچار چاقی هستند، ادامه داد: ۶۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال در کشور اضافه وزن دارند، بنابراین باید کاری جدی در این حوزه انجام دهیم. همچنین میزان بالای مصرف قند در کشور ما می‌تواند افراد را در مقابل بیماری‌های غیرواگیر مستعد کند. در عین حال باید بدانیم که سرانه مصرف نمک در کشور ما دو تا سه برابر سرانه دنیاست که در بروز بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون دخیل است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین عامل بروز فشار خون در کشور مصرف نمک است، گفت: اینکه به مردم بگوییم نمک و شکر اضافه نخورید، خوب است؛ اما از آنجایی که متاسفانه مردم‌مان به سمت استفاده از فست فودها می‌روند باید در تولیدات غذایی میزان قند، نمک و شکر را کاهش دهیم.

رئیسی با بیان اینکه وضعیت تغذیه‌ای در کشور رو به بهبود است، گفت: عادات غذایی نامناسب علت بروز ۳۰ درصد از سرطان‌هاست و با تغذیه مناسب می‌توانیم از بروز ۳۰ درصد سرطان‌ها در کشور جلوگیری کنیم. بر این اساس کم تحرکی، چاقی، اضافه وزن، مصرف بالای نمک، شکر و چربی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. خوشبختانه در وزارت بهداشت و با همکاری سایر سازمان‌های مرتبط اقدامات خوبی در حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر انجام شده، به طوریکه ایران در حوزه NCD جزو کشورهای پیشرو است و این روند باید ادامه یابد.

به گزارش ایسنا، در بخشی از این مراسم دکتر بهروز جنت - مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هیچ صنعتی در ایران به اندازه صنعت غذا پیشرفت نکرده است، گفت: امیدوارم بتوانیم با کمک صنعت غذایی الگویی را ایجاد کنیم که نه تنها در منطقه بلکه در دنیا زبانزد شود.

وی افزود: زمانی که کارشناسان WHO برای ارزیابی از اقدامات ایران در حوزه غذا آمده بودند باورشان نمی‌شد که صنعت غذا تا این حد با برنامه‌های سازمان غذا و دارو همراهی کرده باشد. در عین حال همه کشورها به کیفیت خوب تولیدات ایران در حوزه غذا اذعان دارند، اما فقط مشکلاتی در حوزه سیاستگذاری داریم که امیدواریم برطرف شوند.
(یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶) ۱۳:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها