یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۶ / ۱۳:۱۸
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۳۶۵۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

افزایش صادرات ایران به عراق در نیمه نخست امسال

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با وجود کاهش واردات کشور عراق و افت خرید این کشور از کشورهایی همچون ترکیه و چین، صادرات ایران به عراق در شش ماهه نخست امسال پنج درصد افزایش یافته است.

علی یزدانی در همایش تجارت ایران و عراق اظهار کرد: قرابت اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور بسیار زیاد است و امروز روابط تجاری دو کشور به صورت چشمگیری هویداست. مردم کشور ما علاقه ویژه‌ای به حرم ائمه اطهار در عراق دارند و مردم عراق رغبت زیادی نسبت به تعامل با ایران و استفاده از کالاهای ایرانی دارند.

وی افزود: مردم و مسئولان عراقی از حضور شرکت‌های ایرانی در عراق استقبال ویژه‌ای می‌کنند و در حال حاضر امنیت برای حضور شرکت‌های ایرانی در عراق بسیار بیشتر شده است و از طرفی مناسب بودن قیمت تمام شده کالاهای ایرانی در عراق زمینه را برای همکاری‌ها بیشتر کرده است.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ادامه داد: در سال ۲۰۱۶ واردات کشور عراق به کمتر از ۴۸ میلیارد دلار رسیده است و به عنوان مثال واردات عراق از ترکیه ۳۷ درصد و واردات از چین ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده است اما با وجود اینکه ۱۰ درصد از صادرات ایران به عراق را ایران تشکیل می‌داد و عراق صادرات سیمان را ممنوع کرده بود، باز هم در شش ماهه اول امسال صادرات ایران به عراق پنج درصد افزایش پیدا کرده است.

یزدانی افزود: از سوی دیگر ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری دیگری بین دو کشور وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی بخش دولتی و بخش خصوصی دو کشور است که نیاز است زیرساخت‌های لازم فراهم گردد. حضور شرکت‌های فنی- مهندسی ایران در عراق و همسان‌سازی و مساعدسازی محیط کسب و کار برای مبادله و خدمات سرمایه‌گذاری و گسترش روابط بانکی، بیمه و صدور ضمانت‌نامه‌ها و استفاده از ارزهای محلی و تجارت بین پول ضروری است.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: همچنین باید تجارت در زمینه دارو و مصالح ساختمانی را توسعه داد و همکاری‌ها بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با وزارت صنعت عراق زمینه‌های بیشتری را برای همکاری دو طرف فراهم خواهد کرد. همچنین تعریف بسته‌های تشویقی، ایجاد همکاری‌های صنعتی در استان‌های ایران و عراق، ایجاد خط اعتباری خاص برای تامین ماشین‌آلات خطوط تولید و تجهیزات ایرانی، برقراری تعرفه‌های ترجیحی و همکاری برای نوسازی کارخانه‌های عراق و تولیدات مشترک از جمله دیگر زمینه‌های همکاری بین دو کشور است.
(یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶) ۱۳:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها