یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۳۶۴۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد

کشاورزی خانوادگی در روستاها باید احیا شود/ زنان روستایی عامل پیوند ظرفیت‌ مغفول روستا

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بسیاری از ظرفیت‌ها در روستا مغفول مانده که زنان روستایی می‌توانند به عنوان عاملی برای پیوند این ظرفیت‌ها افزایش تولید و روانه آن به بازار نقش مؤثری ایفا کنند.

محمود حجتی در نخستین همایش نقش‌آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار که در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، به اهمیت توسعه کشاورزی در روستاها اشاره کرد و گفت: امروزه در همه جای دنیا به بحث کشاورزی خانوادگی اهمیت زیادی می‌دهند، ولی ما متأسفانه در دهه‌های اخیر بسیاری از آداب، فرهنگ و سنت‌های تاریخی خودمان را مفت از دست داده‌ایم.
وی اضافه کرد: چگونگی زندگی، رفتار اجتماعی و رفتار خانوادگی‌مان را به خاطر نوگرایی‌های کاذب از دست داده‌ایم و بسیاری از گرفتاری‌هایی که اکنون دامن‌گیر جامعه شده است، ناشی از همین اهمال است.
وزیر جهاد کشاورزی مجددا به اهمیت ترویج کشاورزی خانوادگی تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: اهمیت این موضوع تا بدان جاست که یکی، دو سال قبل فائو شعار خود را کشاورزی خانوادگی نامگذاری کرد و امروز آمریکایی‌ها نسل به نسل کشاورزی خانوادگی را دنبال می‌کنند.
حجتی به نقش مؤثر زنان در ایجاد ارتباط و تعاون و پیشبرد کشاورزی خانوادگی اشاره کرد و افزود: در جامعه روستایی و عشایری هم اگر خوب دقت کنیم، همین مسأله را شاهدیم.
وی با اشاره به کاهش جمعیت روستایی، اظهار داشت: گفته می‌شود که در اوایل انقلاب جمعیت روستایی 70 درصد بود و اکنون به 26 تا 30 درصد رسیده است، اما باید گفت که علت آن فقط مهاجرت نیست، بلکه در ابتدای انقلاب ما فقط 300 شهر داشتیم اما اکنون این رقم به 1800 شهر رسیده است و بسیاری از شهرهای ما شهر روستا هستند.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: استفاده از صندوق‌های خرد برای پشتیبانی فعالیت‌های روستایی و حمایت از خانوارهای روستایی بسیار مؤثر است که می‌تواند بسیاری از ظرفیت‌های مغفول را اصلاح کند. نکته مهمتر آنکه نهادسازی و با همکار کردن در یک صندوق مجموعه کاری بحثی است که می‌تواند مفید باشد.
حجتی به نمونه‌ای از استفاده از ظرفیت مغفول روستایی اشاره کرد و گفت: نمونه آن فرآوری زباله تر است که می‌توان آن را به کود ارگانیکی تبدیل کرد و این موضوع فوق‌العاده ارزشمند است یا موضوع ایجاد گلخانه در کنار باغات روستایی که می‌توان با استفاده از اوقات بیکاری روستاییان بدون آنکه هزینه کلانی شود، محصول تولید کرد که هم برای مصرف روستاییان مفید باشد و هم روانه بازار شود که اینها ظرفیت‌هایی است که باید شناسایی کنیم.
وی خطاب به مسئولان روستایی و عشایری، گفت: چرا نباید محصولات تولید روستا بسته‌بندی شده و روانه بازارهای هدف شود، باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم تا با پوشش روستاییان این ظرفیت نیز فعال شود. /فارس
(یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶) ۱۲:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها