شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۶ / ۰۹:۰۰
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۷۳۵۶۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی
معاون امور باغی وزارت جهاد کشاورزی:

شاخص گرسنگی در ایران ۶۰ درصد کاهش یافته است

معاون امور باغی وزارت جهاد کشاورزی گفت: گزارش جهانی گرسنگی درباره جمهوری اسلامی ایران در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲، بیانگر کاهش ۶۰درصد در شاخص گرسنگی بوده است.

 محمدعلی طهماسبی با بیان اینکه غذا یک مسئله اساسی است، ادامه داد: گزارش جهانی گرسنگی درباره جمهوری اسلامی ایران در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲، بیانگر کاهش ۶۰درصد در شاخص گرسنگی بوده است.
افزود: این امر موجب بوجود آمدن پدیده‌های مختلفی در عرصه اجتماعی، از جمله مهاجرت، افول و فروغ جوامع و تمدن بشری شده است و  در همه ارکان و شئونات زندگی ما اثر دارد.
معاون امور باغی وزارت جهاد کشاورزی، با اعلام اینکه تعداد گرسنگان جهان حدود یک میلیارد نفر بوده که دو سوم در قاره آسیا و بقیه در قاره افریقا است، علت عمده گرسنگی را تخریب و فرسایش خاک، کاهش بارش‌ها، گرم شدن کره زمین، تخریب و نابودی جنگل‌ها و مراتع و خشکسالی‌ها، جنگ‌های ویرانگر و آلودگی‌های زیست محیطی برشمرد.
طهماسبی با بیان اینکه روز جهانی غذا برای هم‌اندیشی برای ارائه یک راهکار است و باید به فکر نسل‌های آینده باشیم، افزود: فقیر نمی‌تواند خوب بیاندیشد و فقر با آسایش و امنیت هم‌نشین نیست؛ این امر موجب شده دولت‌ها مسئله امنیت غذایی را در سرلوحه کار خود قرار دهند تا بتوانند زمینه دسترسی آسان و به‌موقع، سالم و مفید در هر زمان و مکان برای آحاد جامعه داشته باشند.
طهماسبی با توجه به بررسی سازمان خوار و بار جهانی و موسسه بین المللی مطالعات سیاست‌گذاری غذا، نتایج بررسی این دو سازمان را در سال ۱۹۹۰ و ۲۰۱۵ در کودکان زیر ۵ سال اینگونه بیان کرد: سوء تغذیه از حدود ۵ درصد به ۳ درصد، شیوه کوتاه قدی از حدود ۲۶ درصد به ۶.۸ درصد، درصد مرگ و میر کودکان از ۵.۷ درصد به ۱.۷ درصد و در نهایت شاخص گرسنگی از ۱۸ به ۶.۵ تنزل یافته است که این امر بیانگر مقابله موثر ایران با فقر و گرسنگی بوده است.
معاون امور باغی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سوء تغذیه لزوما همگام با فقر نیست، خاطرنشان کرد: الگوی غذایی غلط باعث سوء تغذیه خواهد شد.
طهماسبی با بیان اینکه در مازندران میانگین برداشت حدود ۵ تن اما در نمونه مشابه حدود ۱۳ تن و در رابطه با مرکبات برداشت از هر هکتار ۳ تن که در نمونه مشابه ۱۱۵ تن است بر بهره وری سرزمین تأکید کرد و افزود: با افزایش بهره وری می توان بر گرسنگی فائق آمد.
وی با بیان اینکه جزیره‌ای عمل کردن، نتیجه خوبی نخواهد داشت، افزود: انجمن صنایع غذایی و تولیدکننده وقتی موفق خواهند شد که در قالب یک زنجیره عمل کنند. /مهر

(شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶) ۰۹:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها