یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۸
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۳۴۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران:

حضور دولت، قیمت برنج را در بازار متعادل کرد/ هیچ افزایش قیمتی نداریم

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با تاکید بر اینکه حضور دولت در تنظیم بازار موجب متعادل شدن قیمت برنج شد، گفت: تنها واسطه گری و استفاده از رانت عرضه و تقاضا سبب گرانی برنج ایرانی و خارجی می شود.

یزدان سیف در خصوص ورود دولت در تنظیم بازار برخی کالاها همچون برنج و گرانی قیمت برنج ایرانی و خارجی افزود: روند رشد قیمتی برنج از ابتدای اردیبهشت ماه تا 15 تیرماه که کشتی های حامل برنج در بنادر پهلو گرفتند، نشان می دهد شتاب قیمتی کم و حتی در مقطعی کند شده است و به طور حتم روند افزایش قیمت نداریم.
وی اظهار داشت: یک هفته قبل از ماه محرم قیمت برنج خارجی بالا رفت اما به محض اجرای طرح تنظیم بازار عرضه بین 10 تا 15 هزارتن برنج از سوی دولت توانستیم قیمت برنج خارجی را که به 560 هزار ریال رسیده بود، به 519 هزار ریال کاهش دهیم.
سیف با بیان اینکه ما به دنبال ضرر واردکنندگان نیستیم، تصریح کرد: زمانی که قیمت جهانی برنج و نرخ تخصیصی ارز افزایش پیدا نکرده است، دلیلی برای افزایش قیمت برنج وارداتی وجود ندارد مگر این که واسطه گران و استفاده کنندگان رانت بین عرضه و تقاضا موجب گرانی این محصول شوند.
وی گفت: در واقع حضور دولت در بازار بدان معناست که می تواند ضمن نداشتن رفتارهای زیانده برای بخش خصوصی، منافع مصرف کنندگان را نیز در پی داشته باشد و به طور قطع دولت منافع مصرف کنندگان را در نظر دارد.
وی درباره اعتراض وارد کنندگان به عملکرد ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت این محصول افزود: سال گذشته 31 خردادماه به مدت چهار ماه واردات برنج ممنوع شد اما امسال ممنوعیت واردات از 31 مردادماه اجرایی شد که همین امر باعث نگرانی عده ای از واردکنندگان شد زیرا این گروه واردات برنج خود را انجام داده بودند و به دنبال آن بودند که با ممنوعیت واردات و تنش بازار بتوانند محصول خود را با قیمتی بیش از پارسال به فروش برسانند.
سیف اضافه کرد: اما با تصمیم هوشمندانه وزارت جهادکشاورزی و کمک تنظیم بازار توانستیم علاوه بر صیانت از کشاورزان واردات انجام بدهیم تا تنش های موجود در بازار ناشی از ممنوعیت واردات در فصل برداشت جلوگیری شود که به دنبال آن افزایش قیمتی در آن مدت نداشتیم.
وی برنج خارجی را جانشین مناسبی برای برنج ایرانی از لحاظ کیفیت و قیمت ندانست و گفت: برنج ایرانی از لحاظ کیفی با برنج خارجی قابل قیاس نیست بنابراین برنج ایرانی با کیفیت نمی تواند هم قیمت برنج پرمحصول یا خارجی عرضه شود این درحالیست که هزینه های تولید برنج در ایران بالاست.
به گفته وی، حتی در هر هکتار تنها 2.5 تن برنج طارم کیفی ایرانی تولید می شود اما در یک هکتار می توانیم 4.5 تن برنج شیرودی پرمحصول تولید کنیم.
وی ادامه داد: بنابراین کمترین تغییر وضعیت آب و هوایی می تواند در کاهش سهم برنج کیفی ایرانی تاثیر داشته باشد که این امر خود می تواند افزایش قیمت ایجاد کند.
** سال گذشته 40 هزارتن برنج خارجی به سه استان شمالی کشور عرضه شد
سیف درباره عرضه برنج خارجی در استان های شمالی کشور با وجود ممنوعیت فصل برداشت، گفت: ما اکنون آماری از عرضه برنج خارجی در 6 ماهه امسال نداریم اما سال گذشته نزدیک 40 هزارتن برنج خارجی به استان های گیلان، مازندران و گلستان عرضه شد و آمارهای دیگر دقیق نیست.
به گفته وی، این درحالیست که ذائقه مردم شمال کشور برنج ایرانی را می‌پسندد، بنابراین آمار عرضه برنج خارجی کم است.
وی اضافه کرد: همچنین آمار صادرات کشورها با آمار رسمی واردات برنج ما همخوانی دارد که این خود نشانگر کاهش قاچاق برنج به کشور است.
وی درباره ادعای برخی مبنی بر افزایش واردات برنج طی سال جاری گفت: طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران کالایی ترخیص نشده بلکه کالای اظهارشده است به شکلی که طبق آمارها بیش از یک میلیون تن برنج وارد شده اما 250 هزار تن آن در بنادر موجود است که هنوز ترخیص نشده است و پس از پایان فصل برداشت ترخیص می شود.
به گفته سیف، سال 96 ثبت سفارش برنج وارداتی یک میلیون 660 هزارتن است در حالی که سال گذشته نیز یک میلیون و 591 هزارتن برنج وارداتی ثبت سفارش شده بود.  /ایرنا


(یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶) ۱۲:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها