شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۶ / ۰۹:۵۵
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۳۳۹۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل
رئیس مجمع واردات مطرح کرد

حجم ۱۰ میلیارد دلاری قاچاق در برابر تجارت قانونی ۵۰ میلیارد دلاری/ از واردات قانونی حمایت شود

رئیس مجمع واردات گفت: باید از واردات قانونی حمایت شود چرا که هر لحظه قابل مدیریت شدن است و هر جا که تشخیص داده شود با منافع تولید مغایر است می‌توان از طریق ابزارهای تعرفه‌ای آن را به نقطه تعادل بازگرداند.

علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات اظهار داشت: واردات، در همه جای دنیا،یک  بخش تجارت خارجی است و هیچ کشوری، آن را حذف نکرده است. بلکه همه به دنبال آن هستند که واردات را در راستای منافع ملی خود جهت دهی کنند.

وی افزود: اما نکته اساسی این است که واردات، یک عقبه‌‌ای دارد و جهت دهی به آن، صرفا با سیاستگذاری های دستوری در حوزه تجارت خارجی محقق نمی شود، بلکه ریشه اصلی واردات، نیاز مردم و تقاضای مصرف کننده است و اگر به نیاز مردم به عنوان مهمترین شاخص سیاست‌گذاری توجه نشود، در واقع از اصول حمایت از حقوق مصرف کننده تخطی کرده‌ایم.

مناقبی اظهار داشت: وقتی بازار، متقاضی یک کالا است، چاره ای وجود ندارد جز اینکه آن کالا تهیه و عرضه شود و در این میان یا تولیدکننده داخلی باید آن را تولید و عرضه کند، یا اینکه باید از بازارهای خارجی تامین شود و در صورت عدم وجود تولیدکننده داخلی، سیاست‌گذاران صنعت و تجارت خارجی دو راه بیشتر ندارند. یا اجازه دهند کالا به صورت قانونی و تحت نظارت و مدیریت وارد کشور شود یا اینکه بازار کشور را به قاچاقچیان وکالاهای فاقد نظارت و استاندارد واگذارکنند.

رئیس مجمع واردات گفت: علی رغم همه تلاش‌ هایی که در راستای محدودسازی قاچاق در کشور ما صورت گرفته، اعم از فعالیت های انتظامی، قضایی و جزایی، آمارها حکایت از آن دارد که حدود 10 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می شود و این برای کشوری که جمع سطح تجارت خارجی آن حدود50 میلیارد دلار است، تاسف بار است.

وی افزود: کسی منکر فعالیت‌‌های ستاد مبارزه با قاچاق نیست و اتفاقا این ستاد در سال های اخیر با اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه و تسهیل گری اقتصادی، توانسته بازار را از آسیب حجم گسترده ای از قاچاق رهایی بخشد، ولی نکته اساسی این است که بازهم برای تجارت 50 میلیاردی ایران، واردات 10 میلیارد دلار کالا به صورت قاچاق، عدد بسیار بزرگی است.

به گفته رئیس مجمع واردات، تجربه دنیا نشان داده که یکی از موثرترین روش های مقابله با قاچاق، حمایت از واردات قانونی است. ولی متاسفانه در کشور ما این پیام کلیدی، با توجیه و بهانه حمایت از تولید داخل، چندان مورد اعتنا قرار نمی گیرد. این در صورتی است که دقیقا این پیام، مبتنی بر حمایت از صنعت و تولید داخلی است.

مناقبی تصریح کرد: دلیل این ادعا روشن است، چرا که واردات رسمی و قانونی، هر لحظه قابل مدیریت شدن است و هر جا که تشخیص داده شود که با منافع تولید مغایر است، می توان از طریق ابزارهای تعرفه ای، آن را به نقطه تعادل بازگرداند ولی آنچه که دشمن تولید است، شیوع پدیده شوم قاچاق است.

وی ادامه داد: واقعیتی که تجربه دنیا بر آن صحه می گذارد آن است که با محدود سازی واردات رسمی و تحت نظارت، مصرف کاهش پیدا نمی کند. بلکه تنها عقربه های گمرک را وادار کرده‌ایم که واردات را کم نشان دهد.

رئیس مجموع واردات گفت: با شیوع قاچاق و حذف سازمان های نظیر سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو،  وزارت جهاد کشاورزی و ... از فرایند واردات، نه تنها سلامت مردم مورد مخاطره قرار می گیرد، بلکه احساس امنیت و اطمینان خاطر جامعه نسبت به دولتمردان نیز کاهش پیدا می کند.

به گفته مناقبی، محدودسازی واردات اقلام مورد تقاضای مردم، علاوه بر آسیب های بالا، نتیجه ای که به دنبال دارد این است که با حذف واردکنندگان شناسنامه دار و واگذاری بازار به قاچاقچی، امکان برنامه ریزی و تصمیم سازی را از سیاستگذاران تولید و تجارت سلب کرده ایم.

وی افزود: آمار سال گذشته نشان می دهد از حدود 43 میلیارد دلار واردات، 10 تا 15 درصد آن یعنی حدود  6 میلیارد دلار کالای مصرفی وارد کشور شده ولی وقتی آن 10 میلیارد دلار قاچاق را هم به آن اضافه کنیم، می بینیم که بازار ایران، یک بازار بزرگ و نزدیک به 20 میلیارد دلاری است که به دلیل عدم شفافیت، سیاستگذاری ها برای مدیریت آن، ابتر می ماند.

مناقبی تصریح کرد: بنابراین بهتر است سیاستگذاران تجارت خارجی در کنار حمایت از تولید داخل، موضوع رفع نیاز مصرف کنندگان را جزء اولویت های اساسی خود قلمداد کنند و اجازه دهند شرایط اولیه برای سیطره شفافیت در بازار فراهم شود./ فارس
(شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶) ۰۹:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها