چهارشنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۳۳۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

محدودیت کشت دوباره برنج در مازندران با آب چاه

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به سیاست تمرکز کشت برنج در استان های مازندران و گیلان ، گفت که کشت دوم برنج با استفاده از منابع آب های زیر زمینی به هیچ وجه پیشنهاد و حمایت نمی شود.

عزیزالله شهیدی فرافزود : فلسفه ممنوع کردن کشت برنج در سایر استان های کشور حفاظت از منابع آبی و جلوگیری از گسترش خشکسالی است و در مازندران کشت دوم برنج با استفاده از آب های زیزمینی با این سیاست مغایرت دارد .
وی تاکید کرد : هرگونه افزایش سطح کشت یا دوباره کاری برنج در مازندران باید با استفاده از آب های سطحی باشد تا مورد حمایت جهاد کشاورزی قرار گیرد.
شهیدی فر گفت : امسال حدود 42 هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان دوباره نشاء کاری شد که اکنون 6 تا هفت هزار هکتار آن به دلیل نبود آب به مرحله برداشت نرسیده و رها شده است .
وی افزود : جهاد کشاورزی مازندران با هماهنگی شرکت آب منطقه ای ، نشاء دوباره برنج را در شالیزار هایی که در مسیر آب سطحی و رودخانه ها قرار داشتند ، توصیه کرده بود و از آنها نیز حمایت می کند.
شهیدی فر بیان داشت : هر چند کشت دوباره برنج با نشاء مجدد مزیت مهمی برای افزایش درآمد شالیکاران و تامین بیشتر برنج به عنوان یک محصول استراتژیک کشور محسوب می شود ، اما به هیچ عنوان کشت دوم با استفاده از منابع آب های زیر زمینی توصیه و حمایت نخواهد شد.
وی افزود : از آنجایی که هزینه تولید برنج در کشت دوباره به اندازه کشت اول است ، توصیه شده است تا زمین هایی که در مسیر آب رودخانه ها قرار دارند ،کشت دوباره نشا صورت بگیرد.
معاون جهاد کشاورزی مازندران وضعیت شالی کشت دوم را که در مسیر آب رودخانه قرار دارند مطلوب توصیف کرد و گفت که اکنون شالی ها در مرحله سفت شدن خوشه و برداشت قرار دارند.
وی کشت رتون ( پرورش مجدد ساقه شالی ) را از دیگر روش های کشت دوباره برنج عنوان کرد و بیان داشت: امسال حدود 50هزار هکتار استان به این روش کشت شد که اکنون درحال برداشت است.
مازندران با تولید سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید ، 42درصد برنج کشور را تامین می کند.
** تامین آب 110 هزار هکتار شالیزار از سد هراز
معاون جهاد کشاورزی مازندران به اهمیت ساخت سد بزرگ و مهم هراز برای جلوگیری از به هرز رفتن آب های سطحی و جبران کمبود آب اشاره کرد و گفت که با ساخت این سد مشکلات کمبود آب زمین های 110هزار هکتاری دشت هراز شامل شهرستان های آمل ، بابل ، محمودآباد، فریدونکنار و بابلسر بر طرف می شود.
وی افزود : با توجه به آورد مناسب آب در رودخانه هراز ، بیشتر زمین های این حوزه بدون استفاده از منابع آب های زیر زمینی قابلیت انجام کشت دوباره نشا را پیدا خواهند کرد.
حجم بارندگی سالانه در مازندران 15 میلیارد متر مکعب برآورد می شود که حدود 9 میلیارد متر مکعب آن طبق آمارهای رسمی شرکت آب منطقه ای و هواشناسی تبخیر می شود و تنها حدود 6 میلیارد متر مکعب آن در دسترس قرار می گیرد که از این میزان چهار میلیارد متر مکعب آب های سطحی است.
شهیدی فر به اهمیت اجرای طرح زهکشی ، تسطیح ،تجهیز و نوسازی زمین های کشاورزی استان مازندران اشاره کرد و گفت: هنوز حدود 100هزار هکتاراز زمین های پایین دست به دلیل نداشتن زهکش،در6 ماهه دوم سال غرقاب و شرایط برای کشت محصولات پاییزه مناسب نیست.
معاون جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه 50 درصد زمین‌های کشاورزی مازندران به کشت محصولات پاییزه اختصاص دارد، گفت :با انجام زهکشی ، تسطیح ، نوسازی و حمایت از کشت پاییزه به دلیل عدم نیاز به منابع آبی می‌توان وضعیت تولیدات محصولات کشاورزی را بهبود بخشید.
برنج،گلزا ، گندم،جو، سویا، ذرت، نباتات علوفه ای ، انواع سبزی و صیفی از مهمترین محصولات زراعی استان مازندران است.
معاون جهاد کشاورزی مازندران حمایت از کشت دانه روغنی کلزا را از مهم ترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی دولت های یازدهم و دوازدهم عنوان کرد و گفت: از آنجائی که تا 90 درصد دانه های روغنی مورد نیاز کشور وارداتی است ، توجه به کشت دانه روغنی کلزا در زمین های شالیزاری استان های شمالی می تواند علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان ، مانع خروج ارز کشور شود.
سال قبل با پنج بسته ها حمایتی در قالب تامین بذر یارانه ای ، تسهیلات 25میلیون ریالی ، خرید تضمینی و پرداخت نقدی وجه برای تامین سم و کود یارانه ای ، حدود 12هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت دانه روغنی کلزا رفت که بیش از 20هزار تن کلزا تولید و خریداری شد.
استان مازندران با داشتن بیش از 300 هزار هکتار زمین کشاورزی و 160 هزار هکتار باغ در تولید هفت نوع محصول رتبه اول و هشت نوع دیگر رتبه دوم و سوم کشور را دارد.  /ایرنا


(چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶) ۱۳:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها