سه شنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۳۳۰۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
پیگیری از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا

از مافیای شیلات تا شیوع بیماری های ویروسی ماهی

بیماری هایی که تخم چشم زده ماهی وارد کشور کرد به قدری به صنعت زیان زد که صنعت شیلات زمین خورد که علت اصلی آن پیوند نا مقدس و مافیایی است که پشت قضیه وجود داشت.

متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی است که می توان در آن اقتصاد مقاومتی را متجلی دید.  ماهی غذای مناسبی در سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت  برای آن وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی از جمله تیلاپیا از چین هستیم.

گفتنی است وجود معضلات متعدد و عدم مدیریت صحیح در سازمان شیلات و نیز سازمان دامپزشکی باعث شد تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند.  چنانچه  وجود گاز منوکسید کربن در بافت ماهی های فراوری شده چینی البته بر سلامت مردم کاملا تاثیر گذار است  و به همین دلیل ما را بر آن داشت تا کم و کیف این واردات  مسموم و ناسالم را پیگیری کنیم.گزارش زیر حاصل بررسی های انجام شده  ای است که از نظرتان می گذرد:

 * از مافیای شیلات تا شیوع بیماری های ویروسی ماهی

این گزارش حاکی است که بیماری هایی که تخم چشم زده ماهی وارد  کشور کرد  به قدری به صنعت آبزی پروری در داخل زیان زد که صنعت شیلات زمین خورد که علت اصلی آن پیوند نا مقدس و مافیایی است که پشت قضیه وجود داشت. این باعث شد تا تولید کننده ضرر کند و در نتیجه راه برای ورود فیله ماهی تیلاپیا آماده شود.

بدین ترتیب کار به جایی رسید که مکاتباتی از سازمان پدافند غیر عامل با مدیرعامل سازمان شیلات انجام شد اما پاسخ ها بسیار ابتدایی و خنده دار بود. این جوابیه به قدری پیش پا افتاده بود که بسیاری از اقرار ها را به طور ناخودآگاه در خود داشت.

* ورود سازمان پدافندغیرعامل در ماجرای شیوع بیماری ویروسی

این گزارش می افزاید: یکی از این اعترافات در این جوابیه این بود که در سال 1383 هشصد و 10 کیلو ماهی وارد کشور کردیم و در همان سال با تخم ماهی داخلی بین 25 تا 30 هزار تن گوشت ماهی قزل آلا تولید شد.بر همین اساس در سال 1395 ، 26 هزار و 330 کیلو تخم ماهی وارد کشور شد در مقابل 80 هزار تن گوشت قزل آلا تحویل مردم داده شد. این یعنی آنکه 32 برابر ورود تخم ماهی چشم زده داشته ایم اما تولید گوشت ما تنها 3 برابر شده است.در صورتی که تلفات پذیرفته شده تخم ماهی فقط 20 درصد است.

* تلفات ماهی 3هزار استخر تولیدی را نابود کرد
این آمار نشان می دهد که تلفات در کنار شیوع بیماری موجب شده تا میزان تولید به طور عجیبی کاهش یابد. شاهد این ادعا نیز مزارع پرورش ماهی در کنار جاده هراز است که نزدیک به 2 تا 3 هزار استخر ماهی خالی در کنار جاده هراز هم اکنون وجود دارد که حتی تصور آن هم باور کردنی نیست. به صورتی که اغلب این استخرها به علت شیوع بیماری توسط تخم چشم زده ماهی وارداتی خالی شده اند.اما سازمان شیلات زیر بار ورود تخم های بیمار نمی رود چون ادعا می کند تخم ها از طریق سیستم شیلات وارد قرنطینه شده و با آزمایشات لازم سلامتی آن مورد بررسی قرار گرفته است. لذا نمی تواند این تخم ها بیمار باشد.بر همین اساس شیلات ادعا می کند که بیماری ماهی ها مربوط به تولید داخلی است!!!

اما واقعیت آن است که در تولید داخل پیش از ورود تخم های ماهی خارجی اساسا مشکل بیماری و تلفات در این حجم نداشته است. چنانچه اولین شخصی که به بیماری ویروسی تخم های چشم زده ماهی پی برد فردی از سازمان دامپزشکی بود که وی را اخراج کردند و با فشارهایی که آوردند به آن شخص گفتند اگر این حرف را جای دیگری هم اعلام کند بر خلاف مصالح ملی صحبت کرده  است!
خبرگزاری بسیج
(سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶) ۱۰:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها