چهارشنبه / ۵ مهر ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۳
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۷۳۲۷۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
محبوب‏ترین نوشیدنی در میان مصرف‌کنندگان ایرانی

چای، قهرمانِ ماراتون نوشیدنی‌ها!

زندگی بدون نوشیدنی‌ها امکان پذیر نیست. آن ها نه مرز می‌شناسند نه زمان. آن ها چهارفصل اند. در روزهای گرم تابستان، هیچ چیز مانند یک لیوان آب گوارا، سرزندگی را به روح و جان ما نمی‌بخشد؛ و چای در یک روز سردِ زمستانی، طعمی از لطافت را با خود به ارمغان می‌آورد.

نوشیدنی ها دلپذیرترین بهانه برای با هم بودن هستند.آن ها در صف ابتدایی پذیرایی‌ ما در میهمانی‌هایمان قرار دارند؛ و پای ثابتِ گردهمایی‌ها و دورهمی ها، جلسات رسمی و غیررسمی ما هستند.

روشن است، که «سلامتِ» ما در گرو مصرف مناسب انواع نوشیدنی‌هاست؛ واطلاع از عاداتِ مصرفی، به ما در مدیریتِ هر چه بهتر سلامت خود و خانواده‌مان کمک شایانی می‌نماید. شرکت پژوهش بازار امروز در آخرین تحقیقات خود تصویر روشنی از عادات نوشیدنمان ترسیم کرده که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

 

مصرف آشامیدنی ها به روایت

ایفوگراف نوشیدنی های سرد و گرم

داده های آماری نشان می دهد چای ایرانیان را بیش از آب، سیراب می کند. این یکی از نتایج جذاب تحقیقی است که به تازگی توسط شرکت پژوهش بازار امروز  منتشر شده است. این پژوهش که سهم «آشامیدنی ها» در میان  ایرانیان را مورد بررسی قرار می دهد ، چای را پرمصرف ترین نوشیدنی معرفی می کند. در ماراتون میان آشامیدنی ها دوغ در جایگاه دوم قرار دارد. در سکوی سوم این ماراتون محصول دیگری از خانواده لبنیات، شیر می باشد. بعد از نوشابه گازدار و آبمیوه، آب بسته بندی شده(آشامیدنی و بسته بندی) در جایگاه ششم قرار گرفته است. شربت، ماءالشعیر، قهوه (فوری یا دم کردنی)، شیر طعم دار در جایگاه بعدی قرار گرفته اند. "نوشابه انرژی" زا با "کمترین" میزان مصرف در آخر این جدول قرار گرفته است.


در طبقه بندی دیگر در این تحقیق «سرانه» نوشیدنی های گرم و سرد با یکدیگر مقایسه شده اند که سهم نوشیدنی های گرم بیش از یک و نیم برابر نوشیدنی های سرد می باشد. در میان نوشیدنی های گرم نیز سرانه مصرف چای بیش از قهوه می باشد.  از آمارهای ارائه شده توسط شرکت پژوهش بازار امروز به نتایج جالب توجهی می توان رسید:

ü       چای قهرمانِ بلامنازع رقابت نوشیدنی هاست. 63 درصد از طرفداران چای، بیشتر از دو بار در روز از این نوشیدنی استفاده می‌کنند.

ü       برای ایرانیان چای دم کردنی ارزش فراوانی دارد، درحالی‌که مصرف‌کنندگان تمایز چندانی میان قهوه فوری و دم کردنی قائل نیستند.

ü       در سبد مصرف هر ایرانی، گروه «نوشیدنی های گرم» با دارا بودن چای و قهوه به تنهایی از همه نوشیدنی های سرد که شامل اجزای مهمی چون آب بسته بندی شده (آشامیدنی و یا معدنی)، شیر و دوغ می باشد، مصرفی بسیار بیشتری دارند.

ü       در بازار نوشیدنی های گرم، و در رقابت میان چای و قهوه، چای سهم زیادی در سبد مصرفی هر فرد به خود اختصاص داده است. به بیان دیگر هر ایرانی در برابر یک فنجان قهوه نه فنجان چای می نوشد.

ü       "چای دم کردنی" با نوشیده شدن دو تا سه بار در روز در میان مصرف کنند گان ایرانی پرمصرف محسوب می شود و میزان مصرف آن از نوع دیگر چای، «چای کیسه‌ای» که با نوشیده شدن یک بار در هفته کم مصرف محسوب می شود، بسیار بیشتر می باشد.

ü       به همان اندازه که چای در جامعه ایرانی پرمصرف محسوب می شود قهوه فوری و قهوه دم کردنی با مصرف یک بار یا کمتر در هفته کم مصرف محسوب می شود.

ü       تنها هفت درصد از جامعه چای را، به عنوان یک نوشیدنی کم مصرف، کمتر از یک بار در هفته می نوشند.

بررسی آمارهای گوناگون نقش مهم این نوشیدنی و فاصله آن از سایر نوشیدنی ها را در سبد مصرف ایرانیان روشن می کند.

 

 

 اینفوگراف مصرف نوشیدنی ها

 

برگی از تاریخ...

شاید روزی که مظفرالدین شاه دستور داد تا کاشف السلطنه فوت و فن کشت دمنوشی را از هند بیاورد، به قدم نهادن این دیار در راه ترقی و آبادانی می اندیشید، به بی نیاز کردن این آبادی از همسایگان دور ولی کی به خیال همایونی می رسید نوش دارویی در جریب جریب این خاک کشت خواهد شد که بهانه ای می سازد برای دور همی. جرعه جرعه می نوشند و خروار خروار خستگی رفع می کنند. اصلا گیریم که به خیال همایونی می‏رسید؛ کی فکرش را می کرد در این دیار بیش از آب چای بنوشند.

بهانه دور همی یا دمنوشی برای رفع خستگی، عادت یا نیاز، علت هر چه که باشد چای بالا نشین نوشیدنی ها در میان ایرانیان است.

(چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶) ۱۱:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها