سه شنبه / ۴ مهر ۱۳۹۶ / ۱۷:۲۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۳۲۵۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

آغاز صید ماهیان استخوانی دریای‌خزر از ۲۰ مهرماه/ پساب کارخانجات عامل تلفات ماهیان دریای‌ خزر

مدیرکل امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: ۱۰ هزار صیاد در ۳ استان شمالی کشور از ۲۰ مهرماه کار صید ماهیان استخوانی در دریای‌ خزر را آغاز می‌کنند.

مختار آخوندی در مورد آخرین وضعیت صید ماهیان در دریای خزر اظهار داشت: طبق مصوبه مدیریت صید مرکز سه استان شمالی قرار است تا صید ماهیان استخوانی دریای‌خزر از 20 مهرماه شروع شود.

وی اضافه کرد: 120 شرکت تعاونی پره صیادی در سه استان شمالی مازندران، گیلان و گلستان با حدود 10 هزار صیاد از 20 مهرماه از طلوع خورشید تا 9 شب اجازه صید دارند که استان گلستان و میانکاله مازندران به دلیل شرایط استثنایی تا 11 شب صید امکانپذیر است.

مدیرکل امور صید و صیادی سازمان شیلات با بیان اینکه صید 14 گونه ماهی که در آئین‌نامه مشخص می‌شود در دریای‌خزر آزاد  است‌، خاطرنشان کرد: ماهی‌هایی همچون سفید، کفال، کپور، صوفی جزء  گونه‌های قابل صید هستند، اما آنهایی که ذخایرشان تحت فشار است، صیدشان ممنوع است، به عنوان مثال بچه‌ماهی خاویاری در صورت صید باید رهاسازی شود و ماهیان خاویاری باید در صورت صید به مراکز تکثیر شیلات تحویل داده شوند.

آخوندی به تفاهم‌نامه 5 کشور حوزه دریای‌خزر برای صید تجاری ماهیان اشاره کرد و گفت:‌ در این تفاهم‌نامه صید ماهیان خاویاری ممنوع است که ایران و روسیه بیشترین حمایت و رعایت را در این زمینه انجام می‌دهند.

وی در مورد کارهای انجام شده شیلات برای کمک به حفاظت از ذخایر ماهیان دریای‌خزر هم خاطرنشان کرد: سالانه 300 میلیون بچه‌ماهی سفید در رودخانه‌های منتهی به دریای‌خزر رهاسازی می‌شود، ولی از آنجایی که شرایط مناسبی در این دریا نداریم، بخش زیادی از این رهاسازی به سرانجام نمی‌رسد.

آخوندی صید غیرمجاز و آلودگی آب دریای‌خزر را از عوامل مهم بازگشت حداقلی بچه ماهی‌های رهاسازی شده در رودخانه‌ها دانست و گفت:‌ پیگیری‌های مختلفی را به همراه سازمان محیط زیست انجام داده‌ایم تا بتوانیم جلوی ورود پساب‌های کشاورزی، صنایع، فاضلاب خانگی را بگیریم، چرا که حجم ورودی این آب‌ها به دریای‌خزر زیاد است.

مدیرکل امور صید و صیادی سازمان شیلات همچنین به مشارکت برخی تشکل‌ها و تعاونی‌های صیادی برای تکثیر طبیعی بچه ماهی در رودخانه‌ها هم اشاره کرد و افزود: برخی از این صیادان رودخانه‌ای را قرق می‌کنند، تا بچه ماهی به صورت طبیعی رشد کند و پس از آنکه بزرگ شد دریچه‌ها را باز کرده و ماهی را به دریا منتقل می‌کنند که در این حالت ماهی مقاوم شده و به راحتی از بین نمی‌رود.

به گفته آخوندی، کل سهم دریای‌خزر برای صید ماهی 6 درصد از برداشت صید کل کشور است. / فارس
(سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶) ۱۷:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها