سه شنبه / ۴ مهر ۱۳۹۶ / ۱۷:۱۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۳۲۵۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

واردات موز در ازای صادرات کشمش/اعطای یارانه به تولیدکنندگان کشمش

حجتی گفت:دولت با اختصاص پنج هزار ریال یارانه به تولیدکنندگان در ازای هر تولید هر کیلو کشمش و تعیین و برخورداری ازتعرفه ترجیحی برای واردات موز در ازای صادرات کشمش، ازصادرکنندگان حمایت می کند.

 محمود حجتی در جلسه هم اندیشی و اتخاذ تصمیم لازم برای محصول کشمش در سال جاری که با حضور معاونین وزیر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و روسای سازمان های جهاد کشاورزی تولیدکننده انگور و کشمش و همچنین نمایندگان تشکل‌های تولیدکننده و کارخانه های فرآوری این محصول برگزار شد، تصریح کرد:تولید محصولات کشاورزی علاوه بر رعایت روش های بهره وری از جمله استفاده از شیوه های نوین آبیاری و ارقام پربازده، باید تقاضامحور و بازارپسند باشد و سلیقه مشتری در همه مراحل تولید از جمله ارقام، فرآوری و بسته بندی مورد توجه قرار گیرد.

زیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که تولید و عرضه کالاهای کشاورزی باید به صورت «زنجیره ای» انجام شود، اظهار داشت: نهادسازی برای تولیدات انبوه و اقتصادی بخش کشاورزی ضروری است.

حجتی با اشاره به این که در زنجیره تولید محصولات کشاورزی، نهاده ها با قیمت مناسب تامین و بدون تحمیل هزینه های واسطه گری در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد، گفت:لازم است زنجیره تولید انواع محصولات کشاورزی ترسیم و با شناسایی حلقه های مفقوده، نسبت به رفع نقایص اقدام شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت های قابل توجه و بازارهای جدیدی برای عرضه محصولات کشاورزی وجود دارد، تاکید کرد: بخش عمده ای از محصولات باغی از جمله کشمش، پسته و زعفران با هدف صادرات تولید می شود و ضرورت دارد تولید و عرضه این محصولات متناسب با نیاز بازارهای هدف و در زنجیره صورت گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی تقویت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا را ضروری برشمرد و افزود: درحال حاضر، محصولات ذرت و جو به طور کامل و همچنین محصولاتی نظیر پسته و زعفران نیز در بورس کالای کشاورزی عرضه می شود.

حجتی با اشاره به اینکه سیاست های حاکم و ناظر اقتصادی دولت، پایین آوردن سود تسهیلات بانکی است، از تعیین سود ۱۵ درصدی برای تسهیلات فعالیت های بخش کشاورزی خبر داد و گفت: این نرخ سود پایین ترین نرخ سود تسهیلات اعطایی است ولی برای اقتصادی و قابل رقابت شدن تولیدات کشاورزی، تسهیلات بخش کشاورزی باید با سود کمتر از این در اختیار بهره برداران قرار گیرد.

وی، سود تسهیلات بانکی بخش کشاورزی کشورهای منطقه از جمله آذربایجان و ترکیه را ۳ تا ۴ درصد عنوان کرد و افزود: کاهش نرخ تورم و تناسب نرخ سود تسهیلات با نرخ تورم از سیاست های اقتصادی دولت است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: دولت با اختصاص پنج هزار ریال یارانه به تولیدکنندگان در ازای هر تولید هر کیلوگرم کشمش و همچنین تعیین و برخورداری از تعرفه ترجیحی برای واردات موز در ازای صادرات کشمش، از باغداران و صادرکنندگان این محصول حمایت می کند.

حجتی بر لزوم اصلاح روش های تولید انگور و شیوه های نگهداری، فرآوری و فروش محصول کشمش تاکید کرد و گفت: روش سنتی خرید تضمینی کشمش از سوی سازمان تعاون روستایی با مشارکت تولیدکنندگان و تشکل ها و صنایع مرتبط باید تغییر و سازمان تعاون روستایی نیز باید از تشکیل نهادها در این زمینه حمایت کند.

وی با بیان اینکه بازار کشمش همچون پسته و زعفران باید به سمت تثبیت قیمت ها حرکت کند، اظهار داشت: روسای سازمان های جهاد کشاورزی استان ها باید نسبت به شناسایی و رفع مشکلات تولید، فرآوری و بازاررسانی محصول کشمش اقدام کنند.

در این جلسه، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز اظهار داشت:در حال حاضر، ۷۵ میلیون تن انگور در دنیا تولید می شود که از این میزان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن کشمش به دست می آید.

محمدعلی طهماسبی بر ضرورت حضور موثر تشکل ها در زنجیره های تولید و حمایت از صادرات کشمش تاکید کرد.
(سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶) ۱۷:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها