دوشنبه / ۳ مهر ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۵
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۳۲۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

واردات بی‌حساب‌وکتاب "برنج" که ۱۶ درصد گران شد

درحالی که به گفته مسئولان جهاد کشاورزی تولید برنج نسبت به سال گذشته رکورد شکسته است، واردات آن نزدیک به ۸۰ درصد بیشتر شده و جالب اینکه قیمت این محصول وارداتی ۱۶ درصد هم گران شده که سود آن به جیب تاجران هندی و پاکستانی رفته است که حدود ۹۰ درصد در بازار برنج وارداتی ایران سهم دارند.

وزارت جهاد کشاورزی طی سال‌های گذشته با وجود ایجاد محدودیت برای کشت و تولید برنج در استان‌های غیرشمالی توانست وضعیت تولید این محصول را در حالت متعادلی (حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن) نگه دارد و واردات آن را نیز از روند بی حساب و کتاب قبل نجات دهد، اما امسال علی‌رغم این که به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، تولید برنج، رکوردشکنی بی‌نظیری داشته و به حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده است شاهد واردات بیش از یک میلیون تنی برنج هستیم.

عباس کشاورز به ایسنا گفت: امسال به دلیل شرایط جوی بسیار مناسب برای شالیزارهای استان‌های شمالی، وضعیت تولید برنج بسیار مناسب بود به حدی که شالیکاران در سطح گسترده‌ای حدود ۱۴۰ هزار هکتار کشت دوم و راتون در استان شمالی مازندران و گیلان انجام دادند که پیش از این سابقه نداشت.

اما با وجود اینکه معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرده که "با توجه به تولید مناسب برنج در سال جاری و واردات انجام شده در ماه‌های ابتدایی امسال، به نظر می‌رسد نیاز چندانی به واردات برنج نداریم که باید به تناسب تولید و نیاز داخلی کنترل شود"، شاهد افزایش عجیب و غریبی واردات این محصول و رشد بیش از دو برابری آن هستیم که البته قیمت آن نیز با افزایش حدود ۱۱ درصدی از نظر دلاری و افزایش حدود ۱۶ درصدی از نظر ریالی نسبت به سال گذشته روبرو شده است.

چرا که براساس آمار موجود یک میلیون و ۸۰۶۲ تن برنج به ارزش بالغ بر ۹۶۳ میلیون دلار برنج به کشور وارد شد که افزایش ۷۸.۹۷ درصدی از نظر وزنی و رشد ۱۰۲.۴ درصدی از نظر ارزشی نسبت به پنج ماهه سال گذشته داشته است که این اعداد و ارقام افزایش قیمت برنج وارداتی را نیز نشان می‌دهد.

نام‌هایی مانند امارات متحده عربی، پاکستان، تایلند، ترکیه، عراق، هند و سایر کشورهای خارجی در فهرست وارد کنندگان برنج به ایران ثبت شده است که در این میان هندوستان بیش از ۶۹۶ هزار تن برنج سهم حدود ۶۹ درصد و پاکستان با واردات ۲۰۰ هزار تنی سهمی معادل ۲۰ درصد در بازار برنج خارجی ایران آمد و مابقی این سهم به کشورهایی مانند تایلند، امارات متحده عربی و غیره اختصاص دارد.

 افزایش ۱۶ درصدی قیمت برنج خارجی

در پنج ماهه نخست سال گذشته قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی به صورت میانگین حدود ۸۴ سنت بود که با احتساب نرخ ارز ۳۵۰۰ تومانی اعلام شده در سال گذشته قیمتی حدود ۲۹۴۰ تومان داشت حال آنکه امسال هر کیلوگرم برنج خارجی به صورت میانگین به حدود ۹۵ سنت رسیده است که با نرخ متوسط ۳۷۰۰ تومانی در این بازه زمانی گذشته به عددی حدود ۳۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم برنج وارداتی می‌رسیم که حدود ۱۶ درصد از نظر ریالی افزایش قیمت را نشان می دهد.

این در حالی است که قیمت برنج خارجی در بازار داخلی فاصله فاحش و معناداری با نرخ وارداتی آن دارد و براساس آخرین آمار بانک مرکزی هر کیلوگرم از این محصول به صورت میانگین در سطح شهر تهران ۵۴۵۳ تومان عرضه می شود.

وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تنظیم بازار محصولات کشاورزی به ویژه محصولات اساسی مانند برنج باید پاسخگوی این نابسامانی در واردات این محصول استراتژیک باشد و اعلام کند که چرا در حالی که برنج ایرانی با رکوردشکنی در تولید مواجه شده و به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی شرایط اقلیمی نیز به کمک شالیکاران و تولید برنج آمده، شاهد واردات بی‌رویه و بیش از نیاز بازار داخلی این محصول بوده ایم؟/ ایسنا

(دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶) ۱۳:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها