یکشنبه / ۲ مهر ۱۳۹۶ / ۰۸:۴۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۳۲۰۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

لرزه گرانی قیمت بر بازار اقلام اساسی محرم

بررسی قیمت اقلام اساسی در ماه محرم حاکی از آن است که داغ شدن بازار نذری‌ها تا حدی تقاضا را تحت تاثیر خود قرار داده است.

بررسی اقلام اساسی در آستانه محرم حاکی از آن است که داغ شدن بازار نذری ها تا حدی تقاضا را تحت تاثیر خود قرار داده است.

براساس گزارش های میدانی از مغازه داران مولوی، محمدی یکی از فعالان قدیمی این صنف می گوید که علی رغم ثبات نسبی بازار، با افزایش تقاضا طی هفته های آینده نرخ اقلام اساسی دستخوش تحولاتی قرار خواهد گرفت.

همچنین مردم از نوسان اقلام اساسی و ضروری مایحتاج نیاز روزانه خود نظیر گوشت، برنج، قند، شکر، روغن، مرغ و ... گلایه های دارند که این امر کاملا منطقی است چرا که حقوق های ناچیز کارگری جوابگوی مخارج آنها نیست.

بررسی ها از بازار عمده فروشان مولوی نشان می دهد که هر کیلو لوبیا قرمز 10 هزار و 500 تا 11، عدس خارجی 7 تا 8، عدس داخلی 9 تا 10،لپه 8 تا 11،لوبیا چیتی 11 هزار و 500 تا 12،نخود 10 تا 11، روغن نباتی 5 کیلویی 24،چای ایرانی 40 تا 41، چای خارجی 35 تا 50، برنج خارجی 4 هزار و 500 تا 6، دمسیاه استخوانی 10 هزار و 800، طارم فجر 11، هاشمی درجه یک 13 تا 14،شکر فله 3 هزار و 500 و قند 3 هزار و 700 تا 4 هزار و 200 تومان است.

همچنین قیمت گوشت گوسفندی داخلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشته است که طبق گفته قصابان در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی  به دنبال افزایش تقاضا نرخ گوشت مجددا  با نوساناتی در بازار روبرو خواهد بود.

اکنون هر کیلو گوشت گوساله با نرخ 37 تا 43،گوسفندی 40 تا 50 و مرغ  7 هزار و 500 تومان در قصابی ها به فروش می رسد.

 البته ناگفته نماند که علی رغم تخفیف های  20 تا 50 درصدی فروشگاه های زنجیره ای در آستانه محرم، نرخ اقلام اساسی نظیر حبوبات، چای، گوشت گرم وارداتی بسته بندی و برنج با نرخ های نجومی عرضه می شد.

گزارش از چند فروشگاه های زنجیره ای نشان می دهد که هر بسته 900 گرمی نخود و لوبیا با اعمال تخفیف ویژه 13 هزار و 800 تومان، لیمو عمانی 27 ،لوبیا قرمز 13،لوبیا چیتی 12 هزار و 600، لپه 11 هزار و 400، شکر 3 هزار و 800، قند 4 هزار و 150، برنج پنج کیلویی ایرانی 84 هزار و 600، برنج خارجی 10 کیلویی 62،چای خارجی 500 گرمی 23 تا 25، چای ایرانی 500 گرمی 17 تا 19، هر بسته گوشت وارداتی یک کیلویی 33 تا 46و روغن 5 کیلویی 23 هزار و 500 است.

علی اصغر ملکی رییس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به رکود حاکم بر بازار گوشت قرمز اظهار کرد: اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ 39 تا 40 هزارتومان به مغازه دار و 43 تا 44 هزار تومان به مشتری عرضه می شود.

وی با بیان اینکه امور پشتیبانی امور دام جهت تامین گوشت قرمز و مرغ مورد نیاز هیئت ها، مساجد و حسینیه ها آمادگی لازم دارد، افزود:براین اساس هیئت ها با معرفی نامه از سازمان تبلیغات می توانند با نرخ مصوب نیاز خود را دریافت کنند.

ملکی در پاسخ به این سوال که احتمال افزایش قیمت گوشت قرمز در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی وجود دارد، بیان کرد: باتوجه به ذخیره سازی و واردات مناسب گوشت قرمز،جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر افزایش قیمت وجود ندارد چرا که با توزیع گوشت وارداتی خلا بازار پر می شود.

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی نرخ هر کیلو دام زنده سبک درب دامداری را 17 تا 18 هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده و فراوانی دام در دامداری ها، بعید است که تغییری در نرخ دام ایجاد شود.

وی نرخ مصوب هر کیلو گوشت گرم وارداتی را 32 هزار تومان اعلام کرد و افزود: البته هئیت ها و حسینه ها جهت تامین نیاز مصرفی خود در ایام محرم با مراجعه به شرکت پشتیبانی امور دام استان ها می توانند با نرخ تجاری گوشت مورد نیاز را دریافت کنند.

 مرغ گران نمی شود

محمد علی کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی،گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید، نگرانی از حیث افزایش قیمت مرغ در ایام محرم وجود ندارد.

وی نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را 4600 تا 4700 تومان اعلام کرد و افزود: براین اساس هر کیلو مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 6 هزار و 750 و مصرف کننده 7 هزار و 300 تومان است.

کمالی سروستانی ادامه داد: با توجه به خنکی هوا، مرغداران تمایل بیشتری به عرضه مرغ با وزن سنگین در بازار دارند که این امر روند نزولی قیمت ها را در بردارد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به شیب نزولی قیمت مرغ در بازار تصریح کرد: در فصل پاییز از مرغداران تقاضا داریم که متناسب با تقاضای بازار اقدام به جوجه ریزی کنند تا با افزایش عرضه، روند نزولی قیمت ها در بازار ادامه نیابد.

خبری از نوسان قیمت در بنکداری‌ها  نیست

قاسمعلی حسنی عضو اتحادیه مواد غذایی در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی،  از ثبات نرخ اقلام اساسی در بازار خبر داد و گفت: با توجه به فروانی عرضه قند و شکر،حبوبات، برنج و روغن در بنکداری ها مشکل خاصی در بازار وجود ندارد.

وی افزود: با وجود فصل برداشت برنج، حبوبات و نیشکرو... در کشور پیش بینی می شود که نرخ این محصولات در بازار کاهش یابد.

حسنی ادامه داد: اکنون هر کیلو برنج خارجی با نرخ 3 هزار و 500 تا 4 هزار و 900 تومان، برنج ایرانی 7 هزار و 500 تا 12 هزار تومان،شکر 2 هزار و 600 و قند 3 هزار تومان در بنکداری ها عرضه می شود.

عضو اتحادیه مواد غذایی با اشاره به  واردات بیش از حد برخی اقلام حبوبات به کشور بیان کرد: اکنون برخی محصولات نظیر عدس به اندازه نیاز یکسال کشور وارد شده است که با وجود فراوانی کالا احتمال کاهش نرخ محصول در بازار پیش بینی می شود.

وی قیمت اقلام اساسی در ایام محرم را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار نسبت به سال های قبل، نوسان چندانی در بازار رخ نخواهد داد.

 افزایش قیمت در کمین دام زنده

علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی،از نوسان قیمت دام زنده در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی بیان کرد: گرچه شرایط عرضه و تقاضا دام در ایام محرم نسبت به اعیاد قربان قابل مقایسه نیست اما تاحدی نوسان قیمت ها تحت تاثیر بازار قرار خواهد گرفت.

وی نرخ هر کیلو دام زنده در میادین را 15 هزار و 500 تا 16 هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش تقاضا جهت نذورات در ایام محرم پیش بینی می شود که قیمت دام زنده در بازار تحریک شود.

عزیزاللهی ادامه داد: با وجود آنکه بخشی از نیاز سالانه بازار محرم از طریق شرکت پشتیبانی امور دام تامین می شود، فشار بر بازار داخل تا حدی تعدیل می شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران قیمت دام زنده در ایام محرم را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به آنکه تقاضا برای خرید دام زنده در این ایام چندان بالا نیست، نوسان قیمت خاصی در بازار رخ نخواهد داد.
(یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶) ۰۸:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها