شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۴
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۳۰۸۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

نظام تعرفه‌ای نباید رقابت پذیری بازار را تحت تأثیر قرار دهد/ مجبور به واردات برخی کالاها هستیم

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: هر صنعت نوپایی برای حمایت نیازمند تعرفه وارداتی است، اما انتظار می‌رود تا طی یک دوره ۵ ساله با کاهش تعرفه‌ها بازار رقابتی شود.

جتبی خسروتاج رئیس کل سازمان توسعه تجارت ، در خصوص نظام تعرفه‌ای کالا‌های وارداتی و حضور ایران در سازمان تجارت جهانی اظهار کرد: حضور در مجموعه‌ها و نهاد‌های مهم اقتصادی جهان از جمله سازمان تجارت جهانی (WTO) نیازمند چارچوب‌ها و قانون‌های خاصی است که با توجه به این امر، کشور‌ها هنگام ورود به این سازمان، باید اقدام به اصلاح نظام تعرفه‌ای خود کنند.

 خسروتاج با بیان اینکه ورود به این نهاد‌ها و سازمان‌ها نیازمند یک اجماع جمعی است، بیان کرد: تا زمانیکه کشور‌هایی در این مجموعه موافق حضور ایران نباشند، ما نمی‌توانیم وارد این نهاد‌های مهم اقتصادی شویم.

وی در ادامه افزود: ایران بیشتر به لحاظ ابعاد سیاسی با مشکل مواجه است، نه بعد فنی و تجاری و این امر نشان از اثرگذاری سیاست بر اقتصاد بوده و رفع این موانع به شدت به مقولات سیاسی گره خورده است.

خسروتاج با اشاره به رعایت برخی الزامات بر اعضای سازمان تجارت جهانی تصریح کرد: کشور ما به دلیل شرایط خاص سیاسی و اقتصادی دوران انقلاب و سپس جنگ تحمیلی، نتوانست بسیاری از نیاز‌های داخلی را تأمین کند، بنابراین تولیدات برخی از صنایع، فقط تقاضای داخل را پوشش می‌داد و به تبع ظرفیت سازی برای آنها انجام نگرفته و به اجبار از خارج وارد می‌شد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت افزود: پس از انقلاب تاکنون با تکیه بر صنایع خود توانسته‌ایم نیاز داخلی‌مان را تأمین کنیم و با وجود تحریم‌های بین المللی نیز دریافتیم که به با وارد نکردن برخی محصولات و همچنین ظرفیت سازی در بخش های مختلف می‌توانیم در جهت بهبود تولیدات خود گام برداریم.

وی گفت: به منظور حضور فعال‌تر در عرصه بین المللی نیاز به اصلاحات ساختاری از طریق ارتقای کیفی محصولات و بهبود وضع تولیدات داخلی هستیم تا شرایط برای ورود به سازمان تجارت جهانی، سهل تر شود.

خسروتاج در پایان با بیان اینکه نظام تعرفه‌ای باید در کوتاه مدت طراحی شود، یادآور شد: هر صنعت نوپایی که در کشور ایجاد می‌شود باید از طریق اعمال تعرفه‌های بالا مورد حمایت دولت قرار گیرد، اما انتظار می‌رود تا پس از یک دوره ۲ تا ۵ ساله این نظام،  روند کاهشی خود را در پی گیرد تا بدین طریق، عرصه برای رقابت پذیری تولیدات داخلی، تنگ نشود./  باشگاه خبرنگاران جوان
(شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶) ۱۰:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها