پنج شنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ / ۲۳:۴۲
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۷۳۰۷۶
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس شیرینی و شکلات
علی اکبر علیان نژادی، مدیر مسئول فودنا:

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات و ورود به مرحله حذف قیمت‌گذاری

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات در حالی شانزدهمین دوره خود را در 24 شهریور ماه سال جاری برگزار می‌کند که صنعت شیرینی و شکلات آماده می‌شود تا ورود به مرحله‌ی جدید حذف قیمت‌گذاری را آغاز کند

نمایشگاه شیرینی و شکلات امسال نیز با حضور پرشمار فعالان صنعت مربوطه از داخل کشور و کشورهای دیگر هست و آمادگی میزبانی برای همه ی علاقمندان در این نمایشگاه را دارد، نمایشگاهی که در سه موضوع مواد اولیه، ماشین آلات و محصول نهایی بستر حضور بیش از 400  واحد صنعتی است
اما امسال از زاویه ای دیگر نیز حائز اهمیت است و آن آمادگی برای تعامل با دولتمردان دولت دوازدهم است که به تاگی رای اعتماد خود را برای خدمت به صنعت و مردم در زمینه اقتصاد و بهداشت گرفته اند.
سال گذشته حضور فعالان و تاثیر گذاران بخش دولتی را در نمایشگاه داشتیم و انتظار می رود تداوم این همراهی ها به رونق اقتصادی ای بیانجامد که باید اذعان داشت الان وضعیت مساعدی ندارد.
در اواخر حضور مهندس نعمت زاده - وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت - شاهد بخشنامه ای مبنی بر حذف قیمت‌گذاری از روی محصول های شیرینی، شکلات، کیک و بیسکویت و محصولات سلولزی بودیم که با نظرات مختلف موافقان و مخالفان همراه شد اما نباید فراموش کنیم که همین قیمت گذاری که در سالهای متوالی برای صنعت شیرینی و شکلات انجام می شد چه تبعات منفی ای را به همراه داشت که مهمترین آن،  قیمت گذاری و برچسب قیمت هایی که الزام آن به کیفیت صنعت نیز صدمه وارد می کرد.
الزام برچسب قیمت امکان رقابت را نیز از صنعت در بازار رقابتی می گرفت و صنعت است که با توجه به کیفیت و بازار باید مجبور به رقابت باشد و حقوق مصرف کننده را رعایت کند و این در حالی که قیمت گذاری حذف شود تولید، توزیع و مصرف می تواند تعادل موجود را روی قیمت واقعی ایجاد کند و جایگاه خود را به دست آورد.
این موضوع را نیز مد نظر داشته باشیم که مانند هر طرحی شروع این اقدام نیز با مشکلاتی همراه خواهد بود که با تامل می توان از این مرحله گذر کرد و بعد از آسیب شناسی از مقطع آزمایشی به مرحله بعد رفت.
با اینکه این مصوبه در اواخر دولت یازدهم ابلاغ شد همه ی نگاه ها به وزیر دولت دوازدهم در سکان وزارت صنعت، معدن و تجارت بود تا واکنش های بعدی را نسبت به این اقدام ببینیم که "شریعتمداری" در تایید اقدام دولت یازدهم 7 کالای دیگر را نیز به اقلام مصوبه قبلی اضافه کرد و این یعنی از مهرماه شاهد حذف قیمت از محصول‌های اعلام شده هستیم که به غیر از  محصولات صنایع بیسکویت، شیرینی، کیک و شکلات، انواع چیپس و اسنک، محصولات صنایع سلولزی،  محصولات صنایع بهداشتی، انواع محصولات کنسروی،  کمپوت،  سس، ترشی، شور، مربا، عسل جمع محصول‌های اعلام شده وزارت برای این بخشنامه است.
حال باید دید واکنش بازار، مصرف کننده و سیستم توزیع محصولات برای محصول‌های فوق چیست، تا بتوان ارزیابی بهتری نسبت به این بخشنامه داشت.
بهر حال تقارن برگزاری نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات در پیشوار مهرماه و اجرایی شدن این بخشنامه نیز می تواند یکی دیگر از فضاهای ملاقاتی برای بخش خصوصی و دولت و صنعتگران با هم برای این بخشنامه باشد.
ما نیز در صنعت شیرینی و شکلات با رعایت اصول حقوق مصرف کننده در تولید محصول باکیفیت و قیمت واقعی و رقابتی برآنیم که نسبت به اجرایی شدن این بخشنامه اقدامی شایسته برای مصرف کنندگان داخلی و خارجی برداریم.

(پنج شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶) ۲۳:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها